fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Co jeść w szkole, w pracy i jak wreszcie ruszyć ze zdrową dietą?

Często piszecie do nas w mailach zapytania dotyczące tematu odżywiania się i trzymania diety w szkole lub w pracy. Nie wiecie czy wybierać kanapki, przekąski czy może gotowe pełnowartościowe posiłki przenoszone w pojemnikach. Jeśli już wiecie, że chcecie nosić do szkoły/pracy (niepotrzebne skreślić) pojemniki, to nie wiece jakie potrawy w nich umieszczać…

Na początku ustalmy jedno. Trzymanie zdrowej i zbilansowanej diety nie jest z początku takie łatwe (i tanie) ale z czasem można wpaść w rytm, wszystko dobrze zorganizować i może się udać. Wystarczy chcieć. Gorzej jeśli jesteście jeszcze uczniami bądź mniej zamożnymi studentami bez stałych dochodów. Z doświadczenia wiem, że przygotowanie 4 czy 5 zbilansowanych posiłków dziennie, z finansowego punktu widzenia nie będzie takie proste. Zamiast ścisłej diety proponowałbym wówczas zmianę aktualnego menu metodą małych kroków. Ale po kolei.

 

Uczeń, student

Załóżmy, że jesteś jeszcze uczniem szkoły średniej. Mieszkasz z rodzicami, nie zarabiasz, masz skromne kieszonkowe, jak reszta rodziny jesz kanapki a na obiad to co ugotuje mama albo babcia. Ciężko będzie w takich warunkach zmienić sposób odżywiania o 180 stopni ale można spróbować zmieniać poszczególne elementy menu, pozbywać się złych nawyków żywieniowych. Zaproponuj to rodzicom. Pokaż im naszego bloga, zasugeruj aby zmienili nieco nawyki. Mama z tatą z pewnością często chcieliby zrzucić parę kilogramów ale brakuje im motywacji. Kiedy będziecie tego chcieli w trójkę, będzie łatwiej. Będziecie się nawzajem motywować. Łatwiej zmienić domowe obiadki na nieco zdrowsze kiedy chcą tego wszyscy domownicy, niż gdybyś tylko Ty drogi czytelniku, był zainteresowany zdrowym odżywianiem. Jeśli po powrocie ze szkoły i pracy nie macie czasu na gotowanie, przenieście tą czynność na wieczór dnia poprzedniego. Jeśli codziennie wszyscy jecie na śniadanie świeże bułeczki z serem, to samo na drugie śniadanie a czasem i na trzecie, wystarczy że zmienicie na początek białe pieczywo na własnoręcznie wypiekany chleb razowy na zakwasie. Przed wyjściem z domu zamiast samej filiżanki kawy dobrym rozwiązaniem może być koktajl na bazie bananów i oleju kokosowego. Wędliny, często wątpliwej jakości dobrze zamienić na grillowaną pierś z kurczaka pociętą na plasterki i umieszczoną w kanapkach. Dobrym źródłem białka są również jaja – oczywiście całe, bez wyrzucania żółtek. Do tego trochę warzyw i śniadania do szkoły załatwione. Małymi krokami można zmieniać wygląd kolejnych posiłków, wystarczy trochę chęci i silnej woli. A doskonałą nagrodą za cały dzień przestrzegania diety może być słodki posiłek przed snem, pod postacią czekoladowej odżywki białkowej i łyżki masła orzechowego ;)

Zdrowa żywność, zdrowa dieta, dietetyczne przepisy www.fitness-food.pl Blog Kulinarny

Dobrze zbilansowana dieta dla dorosłego i zdrowego chłopaka to koszt od kilkuset do tysiąca złotych miesięcznie. Dla dziewczyny oczywiście mniej, no i w zależności od celu jaki chcecie osiągnąć, czy budować mięśnie czy raczej zrzucać zbędne kilogramy, koszt ten będzie zróżnicowany. Osobiście sam zacząłem trzymać w 100% zbilansowaną dietę kiedy zacząłem „normalnie” zarabiać, wcześniej sobie tego nie wyobrażałem i nie zabierałem się za to, bo było to niemożliwe.

Zarabiający obywatel

Sprawa diety okazuje się dużo prostsza jeśli zarabiasz i pracujesz w miarę stałych godzinach. Raz, że posiadasz środki na „zapełnienie lodówki” a dwa masz czas na przygotowanie wszystkich posiłków. Jeśli chodzi o „logistykę”, aby codziennie nie chodzić do sklepu, polecam robienie większych zakupów raz czy dwa razy w miesiącu. Z czasem będziecie mieli coraz to lepsze rozeznanie na rynku, będziecie wiedzieli co kupować w Internecie, co w marketach a co w dyskontach. Co na rynku (głównie warzywa) a co w mięsnym czy drobiarskim – tu oczywiście mięsa – sam kupuję kilka kilogramów raz w tygodniu, porcjuję, zamrażam i wyciągam z zamrażarki na bieżąco.

Zdrowa żywność, zdrowa dieta, dietetyczne przepisy www.fitness-food.pl Blog Kulinarny

Jeśli chodzi o przygotowywanie posiłków, aby nie tracić zbytnio czasu na przygotowywanie każdego z osobna, osobiście polecam moją metodę, która polega na przygotowaniu wszystkich posiłków wieczorem dnia poprzedniego. Na koniec dnia kiedy jestem już po pracy i po treningu wchodzę do kuchni na dosłownie 30-40 minut i przygotowuję 5 posiłków na jutro. Jeśli zapewniliście sobie zaplecze logistyczne o którym pisałem powyżej i dobrze organizujecie działania kuchenne, możecie wykonać to zadanie w tak krótkim czasie, a nawet nieco szybciej. Przykładowe podejście do przygotowania pojemników no kolejny dzień: Porcja mięsa wyjęta z zamrażarki przed wyjściem do pracy rozmroziła się bez problemu. W jednym garnku gotujecie wodę np. na czarny ryż, w drugim na brokuły. W tym czasie przyprawiacie mięso i smażycie je np. na grillu. Na głęboki talerz wsypujecie np. płatki jaglane i płatki owsiane, dodajecie leśne owoce i zalewacie wszystko odrobiną wody, rano dodajecie porcję odżywki białkowej i śniadanie gotowe. Kiedy warzywa i ryż są już ugotowane a mięso usmażone, umieszczacie wszystko w pojemnikach na żywność i odstawiacie do ostygnięcia. Przed pójściem spać chowacie do lodówki i wszystkie posiłki na kolejny dzień macie z głowy. Nie musicie już jutro wchodzić do kuchni, w pracy spożywacie pełnowartościowy obiad, kiedy Wasi koledzy i koleżanki jedzą batoniki i piją sprite, a gdy wracacie do domu macie gotowy do podgrzania posiłek i zwyczajnie oszczędzacie czas, dbając przy tym o zdrowie i realizując założenia swojej konkretnej diety.

Zdrowa żywność, zdrowa dieta, dietetyczne przepisy www.fitness-food.pl Blog Kulinarny

Nie będę tu poruszał kwestii konkretnych posiłków, ponieważ jak wspomniałem wcześniej każdy z nas ma inne założenia dietetyczne. Jedni chcą schudnąć, inni przytyć. Pomysły na ciekawe danie znajdziecie oczywiście u nas na blogu, także czym prędzej zapraszam do lektury. Poniżej jeszcze kilka słów o narzędziach które będą Wam potrzebne przy codziennych kuchennych zmaganiach.

Kuchenny niezbędnik

Do wygodnego przygotowania i przetrzymywania zdrowych posiłków potrzebować będziecie z pewnością:
* wagi kuchennej – do porcjowania mięsa i odmierzania wszystkich innych składników,
* pojemników na żywność stałą i szejkera lub bidonu na żywność płynną,
* miksera lub ręcznego blendera – do przygotowywania koktajli, past twarogowych i wielu innych,
* patelni do omletów i naleśników
* no i oczywiście całego podstawowego wyposażenia kuchni, czyli garnków, desek do krojenia, ostrych noży itp. ;)

Zapamiętaj. „Jesteś tym co jesz.” Zdrowe odżywianie może wyjść Tobie tylko i wyłącznie na dobre. Będziesz się lepiej czuł, będziesz lepiej wyglądać, będziesz miał więcej energii do życia, więcej sił na treningu i prawdopodobnie dzięki lepszej organizacji będziesz miał więcej wolnego czasu na swoje ulubione zajęcia. Zdrowa dieta to również zwiększona odporność, wyższe libido i wiele innych pozytywnych skutków. Zbierz wszystkie „za” i „przeciw” (jeśli takowe znajdziesz) i zacznij już od dziś, nie od jutra ;) Powodzenia!

P.S

Wszelkie komentarze, pytania i wątpliwości mile widziane. Przepisy i pomysły na ciekawe dietetyczne potrawy, również do pojemnika, na blogu :)

20 Comments Co jeść w szkole, w pracy i jak wreszcie ruszyć ze zdrową dietą?

  1. Ania

    Od dwóch tygodni (dokładnie od 29.02) staram się zdrowo odżywiać (jem o stałych porach, mniej cukru, więcej warzyw itp;). Też stosuję metodę robienia wszytkiego wieczorem i sprawdza się świetnie-polecam! A co do finansów- wychodzi mi to taniej (!) niż poprzednie jedzenie. Nie wydaje na słodycze, buły, żarcie z knajp czy kultowego „chińczyka” z dostawą do pracy;) Żarłokiem byłam strasznym, a teraz jedząc musy owocowe, koktaile, czy jakieś fantazyjne twarożki totalnie nie mam ochoty na inne, „sztucze” przekąski. Da się? DA SIĘ! Trzeba tylko spróbować, zmotywować się i zaprzeć;) Pozdrawiam i trzymam kciuki za tych, co planują się za to zabrać;)

  2. Karol

    Dokładnie! Da się, wystarczy trochę chęci i silnej woli. Dieta może być przyjemna, istnieją dietetyczne przekąski (orzechy, bakalie), nawet dietetyczne desery w chwilach słabości. Tak jak piszesz Aniu, najpierw małymi krokami, eliminujemy złe przyzwyczajenia a z czasem cała nasza dieta będzie w 100% zdrowa. Efekty przyjdą szybciej niż myślicie, począwszy od lepszego samopoczucia, na efektach widocznych w lustrze kończąc :)

  3. Ania

    Co do przekąsek – Twój przepis na kokosanki jest mistrzowski! MNIAM! Mój fav wśród słodkości w wersji fit:D I jeszcze co do czasu, który zajmuje dieta dodać, że mam 2 prace, uczę się wieczorowo i do tego robie prawko i… to naprawdę nie jest ani praco- ani strasznie czasochłonne:D Chcieć to móc – ot co! Byleby się nie poddawać przy pierwszym lepszym załamaniu;)

  4. Karol

    Kokosanki faktycznie spoko, ale największą furorę zrobiły ostatnio ciasteczka orzechowe. Zrobiłem już kilka wersji i domownicy oraz znajomi ciągle pytają kiedy będą następne :) Co do zorganizowania czasu to masz zupełną rację, jeśli są chęci można zrobić wszystko. Przemyślane zakupy raz na jakiś czas i w 30 minut dziennie w kuchni można przygotować zdrowe posiłki na kolejny dzień a zaoszczędzony czas poświęcić na co tylko się chce – idzie wiosna więc np. na bieganie :)

    Co do diety to oczywiście nie można popadać w skrajności i odmawiać sobie wszystkiego. Czasem trzeba zrobić małą odskocznię, zjeść jakiś oszukany posiłek, czasem zrobić nawet cały jeden dzień dziecka i jeść to na co tylko ma się ochotę – o tym też wisi jeden artykuł.

  5. Ania

    No właśnie ciasteczka orzechowe są moim celem numer 2-pewnie będę piekła za tydzień:D A artykuł na temat oszukanych posiłków oczywiście został przeze mnie wchłonięty jakieś czas temu… Na razie jednak na początku boję się robić odstępstw od diety, żeby mnie na więcej nie pokusiło:D Na razie niech mi się i ciało i rozum do nowego trybu przyzwyczai, a potem będę hulać;)

  6. Maciej

    Wszystko bardzo fajnie rozpisane. Mam nadzieję że uda mi się to wcielić w życie i w końcu zacznę organizowac sobie posiłki dzień wcześniej. Dieta to jakieś 80% sukcesu a bez niej można trenować i dziwić się, że „nic nie idzie” :/

  7. Grzegorz

    Rzeczywiście wszystko ładnie i czytelnie rozpisane. Problemem często nie jest przygotowanie posiłku dzień wcześniej, ale zjedzenie go w danym dniu o danej porze. W mojej pracy nie ma czasu często żeby napić się wody, a co dopiero żeby usiąść i spokojnie zjeść posiłek z pudełka. Nie mniej jednak na pewno spróbuję, a najwyżej nie ruszone pudełko z pracy zabiore do domu na kolację :)

  8. fitnessfoodpl

    Grzegorz postaraj się jednak znaleźć te dwie 10 minutowe przerwy w pracy. A jeśli już na prawdę z czasem jest tak ciężko aby zjeść solidny posiłek „z pudełka” – obserwuj naszego bloga, bo wkrótce pojawi się wpis z pomysłami na alternatywne posiłki dla zapracowanych.

  9. Kasia

    Kilka dni temu odkryłam tę stronę i się w niej zakochałam ! Zwłaszcza w przepisach, które systematycznie testuję ;)

  10. pras

    Jako przekąskę w pracy polecam kabanosy Maestro ;) można sobie wybrać ulubiony smak praktycznie na każdy dzień tygodnia :P

  11. albert

    ja od jakiegos czasu w pracy jem polskie snaki (tego samego producenta co maestro) i dzieciakom tez je daje. wszyscy sa zadowoleni. jedynie nzona nie PS a maestro :P

  12. jednacz

    jedzcie też kabanosy bo mają dużo białka, ale wybierajcie te „bez E ” ba są dużo zdrowsze :)

  13. Maciej

    jestem bardzo aktywnie fizycznie i odpowiednia dieta byłaby potrzebna, ale mnie niestety nie stać ma taką dietę… :)

  14. Basia J.

    Odpowiednia dieta to podstawa, jak chce się odchudzać albo trzymać formę. Niestety dobre jedzenie jest też z dnia na dzień coraz droższe, no ale trzeba sobie jakoś radzic…

  15. dieta-med

    Konkretny wpis:) Wiele osób po prostu nie wie co może zdrowego zjeść w zamian i tu jest największy problem.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: