fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Które owoce mają najwięcej cukru

Nie jest tajemnicą, że cukier „odżywia mózg” i pozytywnie wpływa na jego pracę. Bez glukozy komórki mózgowe po kilkunastu minutach mogą zacząć obumierać. Dostarczanie cukru stymuluje z kolei organizm do produkcji serotoniny i dopaminy, które są odpowiedzialne za poprawę samopoczucia. Większość z nas wie, że należy unikać cukru spożywczego (sacharozy) ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że fruktoza (czyli cukier zawarty w owocach) również powoduje wzrost glukozy we krwi. Może nieco wolniejszy, ponieważ błonnik pokarmowy zawarty w owocach spowalnia wchłanianie węglowodanów prostych w nich zawartych.

O wpływie węglowodanów na poziom glukozy we krwi mówi nam indeks glikemiczny (IG). W skrócie IG mówi nam o tym, że im wyższa jego wartość, tym szybciej wzrasta stężenie glukozy we krwi po spożyciu danego produktu.

Ale do rzeczy. Dlaczego ten cukier jest taki zły, no i co z tymi owocami? Zwiększone stężenie glukozy w naszym organizmie powoduje wydzielenie przez trzustkę insuliny, która z kolei obniża stężenie spożytego węglowodanu. Im bardziej gwałtowny jest wzrost stężenia glukozy (produkty o wysokim IG), tym większe wydzielanie insuliny, a co za tym idzie większy spadek stężenia glukozy. Tak gwałtowne wahania nazywany huśtawką glikemiczną.

Jak już wcześniej napisałem, spożycie cukru wpływa na wydzielanie serotoniny, czyli tzw. hormony szczęścia. Kiedy jednak gwałtownie spada poziom glukozy, spada też poziom serotoniny. Nasz nastrój się pogarsza, czujemy głód, mamy apetyt na coś słodkiego. Odpowiednia ilość serotoniny oraz sytuacja w której tego hormonu przybywa sprawia, że mamy dobre samopoczucie i czujemy się odprężeni.

Absolutnie nie chce w tym miejscu zniechęcić Was do spożywania owoców, które jak już każdy z Was wie cukier zawierają. Chciałbym tylko abyście spojrzeli na poniższą tabelę i zapamiętali, które owoce mają bardzo dużo cukru i z z którymi trzeba jednak uważać przy konstruowaniu diety, a które mają go tyle, że nie trzeba się nimi aż tak przejmować.

Najwięcej cukru zawierają:

 

 

4 Comments Które owoce mają najwięcej cukru

  1. Mike

    A ja polecam wszystkim Juice Plus,Jest to coś najlepszego poza soczystymi warzywami i owocami zdjętymi z krzaczka. Kto ma w dzisiejszym świecie czas na przygotowanie 5 porcji co dzień warzyw i owoców. A tu mamy 9 różnych warzyw i 9 różnych owoców gotowe. Robi to firma ze Szwajcarii. Jest to do dostania w 30 krajach na świecie i od kilku lat w Polsce. Zainteresowanych zapraszam po informacje. whiteape@interia,pl

  2. ja to ja

    dupa! na przygotowanie owocu nie potrzebujesz czasu tylko checi. zjadasz jabłko i gotowe. owocow sie nie gotue ani nie przyrzadza.. jedynie co to sok sobie możesz wycisnąć. zajmuje 5 minut !! żadne firmy żadne suplementy. jak masz dostep jedz owoce z ekologicznych upraw, a jak nie to wybieraj te najmniejsze albo w normalnych rozmiarach. Nie wybieraj gigantow i taniochy!!! inwestuj w swoje zdrowie. PREWENCJA. a nie w jakies firmy niedwiadomego celu. Na obiad zupa z warzyw na parze .. wsadzasz warzywa do parowaru i po 15/ 30 minutach gotowe! miskujesz dodajesz kaszy, ryzu brązowego, fasoli, ciecierzycy lub innych z wysokim blonikiem i gotowe, !!!! zainwestuj w swoje zdrowie! a jak nie masz czasu to sie zastanow co jest dla Ciebie ważniejsze? oglądanie telewizji, pojscie na piwo czy przyrzadzenie poprawnego posiłku. bo jak czsu nie znajdziesz to stracisz go w kolejkach do lekarza, po to żeby przepisla Ci tabletki które Cie wykacza! ludzie obudzcie sie!!!!!!!!!!!!!

  3. ja to ja

    po drugie: „cukru” znajdującego się w owocach nie można porównywać do cukru rafinowanego znajdującego się w cieście, czy w przetworzonym produkcie zawierającym fruktozę.
    Cukier owocowy jest w formie łatwo przyswajalnej i to jest niezaprzeczalny fakt, ale także zaopatrzony jest w kompletny pakiet, czyli wodę, błonnik, witaminy, minerały, enzymy i koenzymy.

    Gdybyś zjadł na śniadanie miskę płatków owsianych z dodatkiem przetworzonego cukru, już w ciągu 2 godzin w Twoim organizmie powstałoby całe mnóstwo wolnych rodników, a Ty znalazłbyś się w oksydacyjnym dołku. Oznacza to, że poziom antyoksydantów w Twojej krwi po zjedzeniu przesłodzonej miski musli, spadłby poniżej poziomu, który miałeś zanim ją zjadłeś. Gdybyś jednak wrzucił do tej miski pół kubka jagód, wówczas znacznie ograniczyłbyś cukrowy rollercoaster i skutki z nim związane. A przecież jagody zawierają dodatkową dawkę cukru…

    W jednym z badań naukowych 63 osoby chore na cukrzycę typu 2 zostały rozdzielone na 2 grupy. Jedna grupa otrzymała zalecenie, by jeść minimum 2 porcje owoców dziennie, druga by nie przekraczać 2 porcji owoców w ciągu dnia. Czy zwiększona ilość cukrów pochodzących z owoców miała negatywny wpływ na wyniki badań? Nie. Przeciwnie. W grupie jedzącej większą ilość owoców odnotowano utratę wagi oraz zmniejszenie obwodu w talii, a naukowcy podsumowali badanie rekomendacją, by osoby cierpiące na cukrzycę typu 2 nie ograniczali ilości spożywanych owoców.
    Nowe publikacje naukowe wskazują, że zjedzenie przed każdym posiłkiem jabłka lub innego owocu, może zniwelować niekorzystny wzrost cukru we krwi (szczególnie jeśli danie ma wysoki indeks glikemiczny).

    Zdaniem Harvard Health Letter: „problemy żywieniowe związane z fruktozą i cukrem powstają w momencie dodania ich do żywności. Owoce natomiast są dobroczynne niemal w każdej ilości.”

    Czy owoce tuczą? Nie. Mogą wręcz odchudzać. A w dodatku możesz jeść ich tyle, ile tylko zechcesz. Z korzyścią dla zdrowia. Natury nie można przedawkować, a organizm sam wie czy po 10. jabłku ma jeszcze ochotę na kolejne

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: