fitness-food.pl zdrowa żywność

Zdrowa żywność

Dlaczego warto pić soki z kiszonych warzyw

Kiszone warzywa czyli potocznie zwane kiszonki to naturalne probiotyki będące źródłem kwasu mlekowego powstałego w czasie fermentacji. Szczepy bakterii probiotycznych to niezwykle pożyteczne dla człowieka drobnoustroje, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit – usuwają toksyny i chronią przed grzybicami. Ponadto kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii. Bakterie kwasu mlekowego odgrywają też ważną rolę w syntetyzowaniu witaminy K i niektórych z grupy B.

Wielu z nas kiszonki spożywa wyłącznie jesienią i zimą a w pozostałych porach roku spożywa wyłącznie świeże warzywa. Jednak kiszonki powinny znajdować się w naszym menu przez cały rok. Jeśli nie mamy akurat ochoty spożywać cały czas kiszonej kapusty i kiszonych ogórków, możemy wiosną i latem zapełnić naszą spiżarnię sokami z kiszonych warzyw. Jest on dla naszego organizmu równie ważny jak same kiszone warzywa. Dla przykładu sok z kiszonej kapusty równie dobrze wzmacnia odporność organizmu, a nawet łagodzi kaszel, sok z ogórków jest doskonały w atakach migreny i bólach głowy, a sok z kiszonych buraków oczyszcza organizm, koi nerwy i reguluje pracę serca.

Soki z kiszonek przywracają równowagę kwasowo – zasadową w organizmie. Mają nawet właściwości antynowotworowe – podczas fermentacji wytwarzane są izotiocyjaniany, które mogą działać przeciwrakowo. Z kolei zawarta w soku z kiszonek acetylocholina pomaga w regulacji ciśnienia krwi. Do znanych zastosowań soków z kiszonych warzyw należy też oczywiście zaliczyć ich przydatność w walce z kacem, ponieważ soki te dostarczają organizmowi wielu elementów które wypłukał lub zneutralizował alkohol.

Badania pokazują, że naturalnie mętny, ekologiczny sok z kiszonych warzyw ma wiele cennych właściwości. Dla przykładu sok z ekologicznej kiszonej kapusty zawiera znacznie więcej bioaktywnych związków (m.in kwasy fenolowe i flawonoidy) niż sok z kapusty przygotowany metodą konwencjonalną. Sok z kiszonego buraka ma wyższe stężenie kwercetyny (charakteryzującej się działaniem przeciwzapalnym i przeciwalergicznym), niż w konwencjonalnym produkcie z buraka. Co więcej, kolejne badania nad kiszonkami dowodzą, że ekstrakty z ekologicznych soków z kwaszonego buraka i kapusty niszczą komórki nabłonkowe raka żołądka, co sprawia, że mogą być przydatne w profilaktyce antynowotworowej.

Kupując soki z kiszonek zwracajcie jednak uwagę na to aby były one tłoczone, a nie wytwarzane z koncentratu. Czytajcie etykiety i zwracajcie na nie szczególną uwagę kiedy na butelce widnieje informacja o soku z „kwaszonych” warzyw. To przeważnie produkt do którego produkcji wykorzystuje się na pewnym etapie kwasu octowego, którego absolutnie do niczego nam nie potrzeba.

foto: http://duchessinbrooklyn.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/03/pickled_vegetables_full1.jpg

10 Comments Dlaczego warto pić soki z kiszonych warzyw

  1. Asia

    Jak byłam w ciąży piłam i zostawiałam ogórki, a w pamiętam w sklepach jak był sok z kiszonej kapusty jako pierwszy lądował w moim koszyku :) Teraz, gdy mój syn ma prawie 3 lata stosuję te trunki na kaca :)

  2. Joanna

    Dokładnie jak Marta, piję wodę tylko z kiszonych ogórków (gdzie w składzie jest chrzan, czosnek i woda mineralna) a ogórki zrobione przez Babcię lub Mamę.

  3. Irena

    Witam wszystkich. Czy nie można kisic bez soli? Dziękuję z góry za odpowiedź.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: