fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

5 zdrowych nawyków, dzięki którym poczujesz się zdecydowanie lepiej

 

  1. Wysypiaj się

Nie oznacza to spania po 12 godzin każdego dnia, ale zachowania odpowiedniej higieny snu oraz godzin, w których powinieneś iść spać. Zgodnie z rytmem dobowym, najlepsza pora snu to około 22/22:30, bo wtedy jest największy wzrost stężenia melatoniny. Dzięki temu później również zachowujemy odpowiedni cykl i wchodzimy we wszystkie fazy snu tak jak powinniśmy, a nasz organizm może się zregenerować. Ważna jest również higiena snu, ponieważ już najmniejsze czynniki dystrakcyjne nie pozwolą nam wejść w głęboką fazę snu. Powinniśmy zadbać o odpowiednie filtry na ekrany telefonu i komputera, blokujące światło niebieskie – ten typ światła imituje światło słoneczne, przez co blokuje produkcję melatoniny. Jesteśmy dostosowani do słońca, więc to ono nas rozbudza, a zachodzące, o pomarańczowym odcieniu pozwala nam rozpocząć przygotowanie się do fazy snu. Również rozpraszająco na mózg podczas snu będą działały wszelkie diody i światełka – postaraj się wyłączać wszystkie listwy i zasilacze przed pójściem spać. Zminimalizujesz również oddziaływanie pola elektromagnetycznego oraz WiFi na Twój organizm, co jest niekorzystne nie tylko podczas snu, ale w ogólnym zdrowiu organizmu. W Twojej sypialni powinno być ciemno i cicho, a pora snu powinna mieścić się w przedziale 22/22:30. Dzięki temu powinieneś czuć się o wiele bardziej wypoczęty w ciągu dnia.

  1. Bądź aktywny fizycznie

Do aktywności fizycznej powinien się zaliczać przynajmniej spacer do pracy czy na studia, zamiast pojechanie autem lub wyjście o 3 przystanki za wcześnie, by je przejść. Ważna jest oczywiście ta dodatkowa aktywność, jak chociażby siłownia, fitness, ale musimy pamiętać, że tak naprawdę nie musimy przekraczać granic naszej wytrzymałości, żeby było to korzystne dla organizmu. Wręcz przeciwnie, często jest to stresujące dla organizmu. Warto czasem pójść na basen czy jogę, jeśli wiesz, że musisz odpocząć. Nie napędzaj się jeszcze bardziej. W takim okresie, jaki jest teraz, korzystaj z pogody – pójdź na rower, zrób kółko w parku wśród drzew, pójdź na rolki – wybierz czystsze miejsca, jak parki czy miejsca z dala od miasta i pozwól organizmowi odpocząć. Chodzenie jest bardzo korzystne dla zdrowia – zwłaszcza dla układu krążenia oraz mózgu, bo to one są pozytywnie pobudzane do pracy.

  1. Nie stresuj się

Stres fizyczny i psychiczny wpływają na nasz organizm bardzo negatywnie – po dłuższym czasie tworzą się liczne stany zapalne, co może prowadzić do różnych przewlekłych chorób. To jest też dla nas samych męczące. Często zmiana pracy czy zakończenie toksycznych relacji kończy się zaskakująco – powrót do zdrowia i o wiele lepsze samopoczucie to tylko dwie z przykładowych korzyści, które dozna Twój organizm. Możesz stosować techniki odstresowujące, jak oddechy, medytacja czy zajęcia z jogi/pilatesu, bądź znaleźć coś, co cię zrelaksuje i pozwoli zapomnieć choć na chwilę o problemach.

  1. Pij wodę

Woda uczestniczy w większości procesów w Twoim organizmie – umożliwia i rozpuszcza witaminy i mikroelementy z pożywienia, reguluje temperaturę naszego ciała, nawilża oczy, stawy, usprawnia trawienie. Przy niedoborach wody pojawiają się objawy, których na pewno z tym nie wiążemy, jak bóle głowy, złe samopoczucie, suchość w ustach, a nawet roztargnienie i opóźniony czas reakcji, kiedy to nasz mózg nie dostaje odpowiedniej ilości płynów. Warto o to zadbać, nie tylko w okresie upałów, ale również zimą, kiedy nie chce nam się aż tak bardzo pić i łatwiej jest o odwodnienie. Dobrym rozwiązaniem jest też woda kokosowa, bogata w elektrolity.

  1. Wybieraj zdrową żywność i dbaj o siebie

Postaw na świeże i nieprzetworzone produkty, najlepiej proste i bez składu. Nie potrzebujesz w swojej diecie dodatków, barwników czy substancji zagęszczających. Cukier również ci nie służy, podobnie jak przetworzone jedzenie z fastfoodów.
Korzystaj z naturalnych ziół i przypraw, bo każde niesie za sobą wiele zdrowotnych korzyści – będzie to o wiele bardziej opłacalne dla Twojego zdrowia, niż sztuczne składniki, które naturalnie nie występują w przyrodzie.
Dbaj o swoje jelita i wspieraj je również naturalną żywnością, jak kiszonki, które będą dobrym dodatkiem do probiotyków.
Nie rezygnuj z tłuszczów – to one dbają o Twój mózg i hormony oraz dają Ci porządny zastrzyk energii. Pomagają również wchłaniać się witaminom A, D, E i K, które są bardzo istotne dla naszego organizmu.
Zadbaj o swoje jelita – to one są podstawą odporności organizmu. Wsparcie probiotyczne będzie dobrym wyborem.

Jak widzisz, nie jest to wiele i nic nie wydaje się niewykonalne. Takie drobne zmiany możesz wprowadzić, jeśli chcesz rozpocząć zmiany w swoim życiu na lepsze.

 

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

1 Comment 5 zdrowych nawyków, dzięki którym poczujesz się zdecydowanie lepiej

  1. Zuza

    właśnie zaczęłam powrót do biegania. Jak wspomnę tamte czasy, to wychodzi na to, że byłam najszczęśliwszym człowiekiem na świecie ;)

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: