fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Top produkty: Beta glukan – modulator odporności

Beta glukan to związek chemiczny, występujący w ścianie komórkowej grzybów, drożdży i zbóż. Jako że jest to długołańcuchowy polisacharyd, został zaklasyfikowany do nieskrobiowych błonników. Jeden z jego izomerów, który jest rozpuszczalny w wodzie, wykazuje wysoką aktywność biologiczną, czemu warto się przyjrzeć. Jest to jeden z najbardziej przebadanych immunostymulatorów (ok. 140 000 publikacji) i wciąż jest testowany. Można więc przypuszczać, że powinien znaleźć się w apteczce każdej osoby, która świadomie (i pod kontrolą dietetyka/lekarza) chce zadbać o odporność swojego organizmu.

 

Immunostymulator

 

Wśród polisacharydów, które działają jako stymulatory układu odpornościowego, B-glukan okazał się najbardziej skuteczny wobec chorób zakaźnych i raka. Immunologiczne predyspozycje b-glukanu zależą jednak od jego formy – jak zostało wspomniane wyżej, tylko jego jedna forma jest aktywna biologicznie.

Rola 1,3-B-glukanów wyizolowanych z drożdży, różnych rodzajów grzybów i wodorostów we wspieraniu układu odpornościowego została dobrze udokumentowana w ciągu ostatnich 40 lat. Badania in vitro na zwierzętach i ludziach wykazały, że 1,3 beta-glukany zwiększają szybkość i jakość reakcji komórek odpornościowych oraz ich funkcjonowanie, tym samym stymulując odporność oraz aktywność przeciwbakteryjną neutrofili.

 

Jest również wiele innych badań, które pokazują zmniejszanie śmiertelności u zakażonych (w tym przypadku u zwierząt) oraz zwiększenie odporności u osób po zabiegach chirurgicznych, narażonych na różne typy zakażeń.

 

Beta Glukan i syndrom metaboliczny

 

Z racji rosnącego zainteresowania beta glukanem i jego pozytywnym wpływem na organizm, zostały przeprowadzone badania u osób z syndromem metabolicznym. Z racji tego, że beta-glukan jest zakwalifikowany jako błonnik,

postanowiono go włączyć do diety. W grupie mężczyzn z hipercholesterolemią spożywanie beta glukanu przez 8 tygodni obniżyło cholesterol całkowity i jednocześnie zwiększyło frakcję HDL.

Do tego, długie spożywanie beta glukanu ograniczyło przyrost tkanki tłuszczowej spowodowany niewłaściwą dietą, obniżyło ryzyko hiperglikemii na czczo, nietolerancję glukozy, zmniejszyło poziom trójglicerydów oraz stężenie cholesterolu całkowitego. Te korzystne efekty były przypisane wsparciu flory bakteryjnej i regeneracji jelit dzięki b-glukanowi.

 

Insulinooporność

 

Insulinooporność jest związana z syndromem metabolicznym, dlatego też beta glukany mają swój udział w jej zwalczaniu. Błonniki rozpuszczalne (w tym min. beta glukan, psyllium i guma guar) obniżają stężenie glukozy poposiłkowej (choćby przez to, iż mogą upośledzać wchłanianie), a co za tym idzie wyrzut insuliny. Mówi się, że zwiększają wrażliwość na nią u osób chorujących na cukrzycę, ale również zdrowych.

Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które są efektem beztlenowej fermentacji rozpuszczalnego błonnika w jelitach (kwas propionowy i masłowy) zwiększają wrażliwość mięśni na insulinę, tym samym usprawniając działanie całej gospodarki cukrowej.

 

Przy jakich schorzeniach zaobserwowano pozytywne oddziaływanie b-glukanu?

  • dyslipidemia
  • wysokie ciśnienie krwi
  • otyłość
  • trwają również badania nad pozytywnym działaniem beta glukanu przy nowotworach

 

Kontrowersje

 

W temacie błonnika kontrowersje są na porządku dziennym. Kiedy jemy go za mało – mogą pojawić się problemy, gdy spożywamy go za dużo – również. Dlatego jak w każdym przypadku, jeśli chodzi o dietę i zdrowe odżywianie, warto jest znaleźć złoty środek, dobrany do własnych potrzeb. W celu wsparcia układu immunologicznego, można spożywać beta-glukan w skoncentrowanej formie, warto jednak skonsultować to z dietetykiem.

Jest najbardziej zbadany właśnie pod względem stymulacji układu odpornościowego, co u niektórych osób będzie zbawieniem, a u innych – komplikacją. Jeśli jesteś świadomy swojego organizmu i wiesz, na co możesz sobie pozwolić – może być świetnym rozwiązaniem. Kiedy jednak nasz układ odpornościowy jest przestymulowany i wymagałby raczej wyciszenia, potrzebne są inne sprawdzone metody.

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: