fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Dlaczego powinieneś jeść mięso

Z dietetyką jest jak z modą – panujące trendy żywieniowe zmieniają się z roku na roku, a nawet z miesiąca na miesiąc. Co jakiś czas możemy usłyszeć hasło: “porzuć mięso, zostań weganinem” (a przynajmniej wegetarianinem). Argumentów za dietą roślinną jest mnóstwo, a wśród nich znajdziemy: bogactwo warzyw, owoców; bogactwo błonnika; unikanie tłuszczów nasyconych (które de facto są potrzebne w naszej diecie!); unikanie naszpikowanego hormonami i sterydami mięsa (co w większości przypadków jest nieprawdą, gdyż mięso podlega badaniom i kontrolom – nawet te sklepowe, marketowe na dużą skalę produkcji!). O ile wiele z haseł ma swoje zdrowotne uzasadnienie, jak w przypadku wysokiej podaży warzyw (choć niekoniecznie już owoców), o tyle argumenty przeciwko takiej diecie mogą okazać się silniejsze.

 

To co z tym mięsem – szkodliwe czy nie?

Jednym z największych mitów dotyczących spożywania mięsa jest przeświadczenie, że powoduje ono wzrost cholesterolu, wysokie ciśnienie, inicjuje choroby serca, a także sprzyja otyłości. Okazuje się jednak, że za ww. choroby odpowiada nie mięso, a… cukier! Wina powinna zostać przypisana przetworzonej żywności, przetworzonym węglowodanom, fruktozie, syropie glukozowo-fruktozowym, które rozkładają się do cukrów prostych, które rodzą stan zapalny w organizmie, a w konsekwencji choroby. Nasze geny zostały zaprogramowane do spożywania mięsa i to się nigdy nie zmieni, dlatego przyjrzyjmy się dalszym argumentom za jedzeniem mięsa.

 

Tylko w mięsie znajdziesz witaminę B12

Mięso to skoncentrowane bogactwo witamin z grupy B, a witamina B12 dostępna jest tylko w mięsie (także jajach, rybach, skorupiakach). Pozostałe witaminy z grupy B znajdziesz również w roślinnych źródłach, ale o bardzo niskiej biodostępności. Dlaczego B12 jest tak ważna? Bierze udział w syntezie DNA, syntezie hemoglobiny, metabolizmie komórkowym, a także we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego i budowie kości. Pragnę podkreślić, że synteza DNA odbywa się w każdej komórce. Gdy nie jesz mięsa, możesz zakłócić funkcjonowanie każdej komórki (!). Generalnie deficyt witamin z grupy B objawia się poprzez: słabą koncentrację, pogorszenie pamięci, bezsenność, bóle kości, osłabienie, demencja, a nawet depresja.

 

Mięso jest potrzebne do właściwej pracy neuromediatorów

Neuromediatory (inaczej neurotransmitery, neuroprzekaźniki) przenoszą informacje między komórkami nerwowymi. Regulują wiele życiowych funkcji: sprawność fizyczną, pamięć, funkcje poznawcze, rytm dobowy, sen, poczucie satysfakcji, samopoczucie, humor, a nawet masę ciała. Przykłady neuromediatorów: insulina, serotonina, melatonina, gastryna, histamina. Ludzie, którzy unikają mięsa lub go nie jedzą bardzo często narażeni są na zaburzenie pracy neurotransmiterów. Dlaczego? Neuroprzekaźniki zbudowane są z aminokwasów, czyli białek, a mięso to najdoskonalsze źródło wszystkich aminokwasów. Białko roślinne nie zawiera wszystkich aminokwasów (oprócz niewielu wyjątków np. komosa ryżowa) i z tego względu konieczne jest łączenie wielu źródeł białkowych z roślin, aby uzyskać pełen aminogram (zestaw wszystkich aminokwasów). Można by rzec, że jest to do zrobienia, ale… niestety nie zawsze jest do dobry pomysł, zwłaszcza w kontekście dietoterapii, czyli wspomagania i leczenia choroby dietą. Przykładowo większość chorób z autoagresji wymaga wyłączenia wielu zbóż i pseudozbóż, które nie pomagają w redukcji stanu zapalnego (choroby). Przykładem takiej choroby jest Hashimoto i wówczas bazowanie na białku roślinnym może bardzo pogorszyć stan zdrowia.

 

 

Chcesz mieć estetycznie umięśnione ciało? Jedz mięso!

 

Możesz spędzać godziny w siłowni, katować się używając dużych ciężarów, ale jeśli nie będzie stało za tym odpowiednie żywienie bogate w białko, nie uzyskasz upragnionej masy mięśniowej. Nie mówię tu nawet o mięśniach jak u kulturystów. Mówię o typowej osobie, która pragnie na stałe wdrożyć aktywność fizyczną i poprawić swoją sylwetkę, aby ciało wyglądało apetycznie. Możesz bazować na suplementach diety, jednak są to już produkty, które uległy specjalnemu przetworzeniu. Chcesz jeść zdrowo? Jedz głównie to, co jest nieprzetworzone. Mięso jest nośnikiem nie tylko białka, ale i witamin, smaku, generuje wysoką sytość po posiłku, wspomaga regenerację i po prostu dobrze smakuje. Mięso to także naturalne źródło kreatyny wspomagające syntezę białek, co jest konieczne do wzrostu masy mięśniowej. Przy okazji warto wspomnieć, że mięso wywołuje efekt termogeniczny, co sprzyja redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej.

 

Brakuje Ci sił? Jedz mięso!


Mięso stymuluje wytwarzanie oreksyny (hipokretyny) w mózgu, która jest powiązana z wydatkowaniem energii, pobudzeniem i właściwym poziomem energii. Badacze wskazują, że pełnowartościowe białko wspomaga uwalnianie tego neuroprzekaźnika. Spożywając mięso wytwarzasz oreksynę, dzięki której spalasz więcej kalorii i masz energię do działania. Zauważono również, że deficyt oreksyny występuje u osób, które cierpią na otyłość. Co więcej, mięso to najlepsze źródło żelaza. Wiesz, że obecnie mnóstwo kobiet cierpi na niedobór żelaza? A żelazo dostarcza w ostatecznym rozrachunku mnóstwo energii, której tak bardzo nam brakuje w obecnych czasach, gdy tempo życia jest szybkie, sen zbyt krótki, żywienie ubogie w dobre produkty, a stres obecny w każdej minucie.

 

To na co masz dzisiaj ochotę – na wątróbkę czy steka? ;-)

 

 

Źródło:

http://www.nhs.uk/news/2014/04April/Pages/Vegetarians-have-poorer-quality-of-life-study-claims.aspx

 

 Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

2 Comments Dlaczego powinieneś jeść mięso

  1. Pingback: Dlaczego warto jeść mięso

  2. ab

    Oczywiście każdy ma prawo wyboru odnośnie tego co je ale…
    Przy dużych „stratach kalorycznych”, przy często wymagających treningach (3-4 razy w tygodniu), nie wyobrażam sobie braku mięsa w moim codziennym menu. Nawet próby zastąpienia mięsa rybami nie są najlepszym pomysłem. Taka już natura ludzka, mięso trzeba jeść regularnie :)

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: