fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Dlaczego warto jeść masło klarowane (GHEE)

 

Ghee, czyli masło klarowane jest używane od wielu lat. Mówi się, że początki użyteczności masła zauważono w starożytnej kuchni i medycynie indyjskiej – Ajurwedzie. Wierzono bowiem, że produkt wzmacnia zdrowie i ducha. Współcześnie używamy masła klarowanego coraz częściej i do wielu potraw.

 

Co to jest ghee i z czego się produkuje?

Tradycyjnie masło klarowane produkuje się z mleka bawolego lub krowiego. W procesie wytwarzania masła usuwa się wodę oraz mleko pozostawiając sam tłuszcz. Tłuszcz ten charakteryzuje się wysokim punktem dymienia, co oznacza, że może być podgrzewany do wysokiej temperatury, zanim zacznie się palić.

Smak masła uzyskiwany jest dzięki karmelizacji białek obecnych w maśle. Daje to charakterystyczny posmak. Dzięki temu procesowi masło pozbawione jest kazeiny, czyli składnika, który często powoduje alergie. Z tego powodu ghee może być stosowane przez osoby będące na protokole autoimmunologicznym.

 

Ghee można zrobić samodzielnie!

Masło klarowane można wykonać samodzielnie w domu. Słowo “klarowane” można określić jako “podgrzewane”. Do wykonania ghee potrzebujemy dobrej jakości masło, najlepiej o zaw. tłuszczu min. 82%, bez żadnych dodatków roślinnych, wzmacniaczy smaku i barwników. Wystarczy zacząć podgrzewać w rondelku kostkę masła, rozpuścić i po pojawieniu się piany zmniejszyć ogień. Następnie zbierać i usuwać stale tworzącą się pianę z rondelka. Po jakimś czasie piana przestanie się tworzyć, na dole zbierze się osad zawierający białko, a masło będzie miało klarowną konsystencję. Tak oto powstanie sklarowane masło.

 

 

Czym różni się masło klarowane od zwykłego masła?

Oprócz drobnych różnic w zawartości witamin i mikroelementów najważniejszą kwestią jest ww. punkt dymienia. Masło klarowane nadaje się do smażenia, zwykłe masło już niekoniecznie. Poza tym, masło klarowane ma długi termin przydatności i nie jełczeje jak zwykłe masło.

 

Dlaczego jeszcze warto jeść masło klarowane? Oto 6 powodów.

 

  • Ghee jest bogate w CLA. CLA to sprzężony kwas linolowy, który uznawany jest za antyoksydant. Poza tym, sprzyja zachowaniu i rozbudowie masy mięśniowej. Jest korzystny w celu dbania o szkielet i kości (1). Istnieją również przesłanki, że CLA korzystnie wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej (2).
  • Ghee jest świetnym źródłem energii. Przy wysokim zapotrzebowaniu warto zwiększyć udział tłuszczu w diecie. Tłuszcz z masła klarowanego jest zwykle łatwostrawny.
  • Ghee zawiera maślany korzystne dla osób ze stanami zapalnymi jelit. Maślany usprawniają działanie śluzówki jelit, wzmacniając ich strukturę. Jest to doskonały produkt dla osób cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna czy wrzodziejące zapalenia jelita grubego (3).
  • Ghee może być korzystne w celu stabilizacji gospodarki cukrowej. Chociaż potrzeba więcej badań, mówi się, że masło klarowane wspiera leczenie insulinooporności (4).
  • Masło Ghee zawiera cenną witaminę K2 niezbędną dla właściwej odporności. Chcąc unikać przeziębień potrzebujemy m.in. witaminy D, ale również witaminy K, która pozwoli przetransportować witaminę D do właściwego miejsca. Co więcej, witamina K jest korzystna w zachowaniu prawidłowego kośćca. Jeśli cierpisz na artretyzm, bóle stawów – masło klarowane powinno być obowiązkowym składnikiem diety (5).
  • Ghee zwiększa wydzielanie kwasu żołądkowego – w tym lipazy. To niezwykle ważna wiadomość dla osób z problemami trawiennymi. Zwiększone wydzielanie enzymatyczne usprawni trawienie, wchłanianie pokarmu i pozwoli uniknąć wzdęć, zaparć i innych dolegliwości (6).

 

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2893570/

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17490954

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24160296

(4) http://diabetes.diabetesjournals.org/content/58/7/1509.long

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18484089

(6) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1745-4514.2007.00140.x/abstract

 

 

 Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

1 Comment Dlaczego warto jeść masło klarowane (GHEE)

  1. Pingback: Masło klarowane – obowiązkowy składnik diety

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: