fitness-food.pl zdrowa żywność

Zdrowa żywność

Kakao czy karob, co lepsze i dlaczego?

Mamy tutaj czekoladoholików? Sądzę, że znajdzie się wielu. Karob jest często spotykanym zamiennikiem kakao, będącego najważniejszym składnikiem czekolady. Niektórzy twierdzą, że karob jest zdrowszy, niż kakao, inni z kolei uważają, że żaden produkt nie dorównuje właściwościom kakao. Jeśli planujesz w najbliższym czasie zjeść coś czekoladowego poczytaj, jakie różnice są między tymi dwoma produktami.

Oba produkty występują w formie proszku. Kaloryczność oraz zawartość makroskładników, jak i błonnika są różne w zależności od producenta, dlatego zawsze zalecam czytać etykietę produktu. To, na co warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności to fakt, że kakao jest bogatsze w białko i tłuszcze, natomiast karob w węglowodany i błonnik, o znikomej ilości tłuszczu. Osoby, które mają problem z układem trawiennym powinny zwrócić szczególną uwagę na błonnik – zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka podaż błonnika może szkodzić, a oba produkty są w niego bogate. Jest to jednak pozytywna informacja dla osób z cukrzycą i insulinoopornoscią, gdyż oba produkty pozytywnie wpłyną na ładunek glikemiczny posiłku (kakao jest mimo wszystko bardziej korzystne). Z kolei karob wydaje się pomocnym produktem w czasie biegunki, zwłaszcza u dzieci.

Karob jest wykorzystywany jako zamiennik kakao z powodu niskiej zawartości tłuszczu. Producenci chętnie sięgają po niego, by obniżyć zawartość kwasów tłuszczowych półproduktów i gotowych produktów. Smak karobu jest znacznie inny, bowiem gorzki posmak kakao przy zastąpieniu karobem zmienia właściwości organoleptyczne produktu w procesie technologicznym, co warunkuje konieczność lub brak konieczności dodawania substancji słodzących.

Mówiąc o zawartości witamin, minerałów i innych związków zauważa się znaczące różnice:

  • kakao zawiera do 10 razy więcej magnezu, niż karob,
  • kakao zawiera do 3 razy więcej potasu, niż karob,
  • kakao zawiera do 3 razy mniej wapnia, niż karob,
  • karob zawiera do 9 razy więcej witamina B6 (pirodyksyny), niż kakao, która bierze udział m.in. w przemianie białek, metabolizmie kwasów tłuszczowych, syntezy glikogenu, chroni układ nerwowy i krwionośny,
  • kakao ma do 9 razy więcej fosforu, niż karob, który to jest kluczowy dla funkcjonowania mózgu i zachowania zdrowego kośćca,
  • kakao ma do 7 razy więcej cynku, niż karob, który bierze udział w regulacji układu odpornościowego, przemianie hormonów tarczycy, utrzymania hormonów płciowych (testosteronu),
  • zarówno kakao, jak i karob zawierają antyoksydanty (polifenole) o działaniu przeciwutleniającym,
  • kakao zawiera substancje stymulujące (kofeinę, teobrominę), które mogą powodować nawet bóle głowy, migreny, a także zmieniać nastrój, pobudzać i wpływać na pracę serca; karob nie zawiera obu substancji,
  • kakao zawiera kwas szczawiowy blokujący wchłanianie m.in. wapnia, karob jest bez

Warto dodać, że kakao jest lepiej przebadanym produktem przez laboratoria. Niemniej jednak, jeśli nie ma przeciwwskazań, zarówno karob i kakao warto uwzględnić w naszej codziennej urozmaiconej diecie. Warto nawet połączyć oba składniki. Karob nada słodyczy kakao, co da nam bogate zestawienie makro i mikroskładników.

 

Cecha/Produkt Kakao Karob
Inna nazwa

drzewo karobowe, ceratonia, szarańczyn strąkowy, mączka chleba świętojańskiego
Forma występowania proszek proszek, melasa karobowa
Pochodzenie Lasy tropikalne Ameryki Południowej i Środkowej, rejony równikowe Rejony Śródziemnomorskie
Kaloryczność i zawartość makroskładników
Kaloryczność 227-450 kcal/ 100g 220-300 kcal/ 100g
Zawartość białka 18-27% 4-5%
Zawartość tłuszczu 1-14% 0-4%
Zawartość węglowodanów 14-51% 50-60%
Zawartość błonnika 0-33% 40-60%
Zawartość mikroskładników (wybrane)
Zawartość wapnia 133 mg/100g 350 mg/100g
Zawartość fosforu 648 mg/100g 81 mg/100g
Zawartość sodu 21 mg/100g 35 mg/100g
Zawartość potasu 2500 mg/100g 827 mg/100g
Zawartość magnezu 500 mg/100g 54 mg/100g
Indeks glikemiczny
Wartość 4 31
Obecność stymulantów
Kofeina TAK NIE
Teobromina TAK NIE
Obecność charakterystycznych związków
Zawartość kwasu szczawiowego (szczawianów) TAK NIE
Zawartość antyoksydantów TAK TAK
Obecność charakterystycznych związków
Smak naturalnie gorzki, wytrawny naturalnie słodki, karmelowy
Właściwości praktyczne
Mieszanie z wodą, płynami możliwość grudek ze względu na obecność tłuszczu nierozpuszczalnego w wodzie brak grudek, uzyskuje się klarowną konsystencję

 

Źródła:

  1. http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4324/2
  2. http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5471/2
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14955743
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3488419/
  5. https://www.botanical-online.com/english/chocolate-carob-differences.htm
  6. http://vanhornerestauhttp://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4324/2rant.com/carob-vs-cacao/
  7. https://www.theahttp://www.onegreenplanet.org/vegan-food/everything-you-want-to-know-about-cacao-carob-and-cocoa/lternativedaily.com/chocolate-carob-healthier-choice/
  8. http://www.onegreenplanet.org/vegan-food/everything-you-want-to-know-about-cacao-carob-and-cocoa/

 

 

 Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

1 Comment Kakao czy karob, co lepsze i dlaczego?

  1. Wojtek

    Brakuje kluczowej informacji o aspektach alergicznych kakao – co zdaje się glównie napędza popularność karobu. Dodatkowo kakao zawiera substancje obniżające metabolizm histaminy, co jest istotne dla osób z problemami w tym względzie.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: