fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Korzyści z jedzenia gorzkiej czekolady i ziaren kakaowca

Któż z nas nie lubi tej kostki? Któż z nas nie kończy na jednej kostce? Któż z nas w tym momencie niewinnie zrywa sreberko z jej powierzchni? Czekolada ma wiele właściwości prozdrowotnych. Mowa tu jednak o gorzkiej odmianie zawierającej min. 70%, a najlepiej min. 90% kakao. To właśnie wysokiej jakości kakao czyni czekoladę wartościowym produktem.

 

Co kryje w sobie kakao?

Kakao bogate jest w bioaktywne składniki takie jak: fenyloetylamina, anandamid, tyramina, itp. Najważniejszy efekt wywoływany dzięki tym składnikom to wzrost satysfakcji, podniesienie poziomu zadowolenia oraz relaksacja poprzez ich oddziaływanie na chemię mózgu. Spożywając kakao podnosimy poziom dopaminy i serotoniny w podobny sposób jak czyni to…marihuana. Wszystko to sprawia, że ten naturalny i łatwo dostępny składnik może usprawniać funkcjonowanie naszego mózgu i poprawiać nasze samopoczucie. Kakao może regulować poziom kortyzolu. Mówi się również o jego potencjale w stabilizowaniu poziomu cukru we krwi. Istotny wpływ wywiera na hormon jelitowy o nazwie glukanopodobny peptyd-1 (GLP-1). GLP-1 informuje nasz mózg, że jesteśmy już najedzeni, tym samym pobudza trzustkę do wydzielenia odpowiedniej ilości insuliny, by obniżyć poziom glukozy i przez to ma wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej.

 

Jakie najważniejsze zdrowotne korzyści niesie za sobą spożywanie dobrej jakości gorzkiej czekolady i ziarna kakaowca?

 

Usprawnia funkcjonowanie serca i naczyń krwionośnych

Badania pokazują, że spożywanie małych ilości (kilka kostek) gorzkiej czekolady 2-3 razy w tygodniu może obniżyć ciśnienie Twojej krwi. Gorzka czekolada wspomaga krążenie krwi, a nawet zapobiega powstawaniu skrzepów. Polecana jest także w profilaktyce antymiażdżycowej.

 

Podnosi poziom cholesterolu HDL, obniża poziom LDL, poprawia insulinowrażliwość

Zauważono, że czekolada wpływa na frakcje cholesterolu. U mężczyzn odnotowano spadek LDL i wzrost HDL po regularnej konsumpcji gorzkiej czekolady (o zaw. kakao w ilości 20g).

Co więcej, jej spożywanie chroni lipoproteiny przed ich szkodliwą oksydacją i dzięki temu możemy się cieszyć dobrą gospodarką cholestorolową. Coraz więcej mówi się również o tym, że zawarte kakao w czekoladzie zwiększa insulinowrażliwość, redukując tym samym insulinooporność, które jest zagrożeniem wystąpienia cukrzycy i rozwojem chorób serca w przyszłości.

 

Usprawnia działanie mózgu

Krążenie krwi podobnie jak dla serca, które odbywa się w obrębie mózgu jest niezwykle istotne dla funkcjonowania tych organów. Gorzka czekolada ma również pozytywny wpływ w tym zakresie. Dzięki temu wspieramy funkcje poznawcze i przyspieszamy proces zapamiętywania informacji. Gorzka czekolada zmniejsza ryzyko wystąpienia wylewów.

Wspomniane wcześniej bioaktywne substancje zawarte w produkcie (szczególnie fenyloetylamina) poprawiają humor i nastrój. To te same związki, których aktywność jest zauważalna wtedy, gdy zakochujemy się. Fenyloetylamina pobudza wytwarzanie endorfin, więc spożywanie gorzkiej czekolady sprawia, że czujemy radość. Gorzka czekolada zawiera również pewne dawki kofeiny, czyli substancji, która naturalnie pobudza. Zawartość kofeiny jest dużo niższa, niż w kawie. Około 40g czekolady zawiera średnio 30 mg kofeiny w porównaniu do 200mg kofeiny zawartej w filiżance dobrej kawy z ekspresu.

 

Chroni przed wolnymi rodnikami, spowalnia starzenie się organizmu

Gorzka czekolada zawiera bogactwo antyoksydantów. One chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które wywołują niepożądany stres oksydacyjny w komórkach doprowadzając do ich niszczenia i niewłaściwych reakcji zakłócających właściwy metabolizm i regenerację komórkową. Wolne rodniki powodują przedwczesne starzenie się,a  także są czynnikami wywołującymi możliwe zmiany nowotworowe. Spożywając produkty bogate w antyoksydanty (w tym np. gorzką czekoladę o wysokiej zaw. kakao) obniżamy ryzyko wystąpienia różnego typu raka i dłużej pozostajemy młodzi.

 

Podsumowując, gorzka czekolada to słodycz warta swojej uwagi i konsumpcji. Musimy pamiętać jednak o umiarze, bo obok kakao w jej składzie znajdziemy również cukier i inne dodatki, które nie wykazują prozdrowotnych właściwości. Z tego powodu wybierajmy czekoladę o jak największej zawartości kakao. Na rynku znajdziemy wiele produktów (również takie, które są słodzone cukrem kokosowym, stewią, ksylitolem czy erytrytolem). Moimi ulubionymi czekoladami są:

 

Wszystkie trzy rodzaje oraz wiele innych możecie nabyć na stronach sklepu: http://www.fitness-food.pl/85-czekolada

 

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24269961

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4696435/

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=207783

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=412211

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17513403

http://jn.nutrition.org/content/138/9/1671.long

http://link.springer.com/article/10.1007/s00213-004-1898-3

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16794461

http://ccj.springeropen.com/articles/10.1186/1752-153X-5-5

 

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

 

 

1 Comment Korzyści z jedzenia gorzkiej czekolady i ziaren kakaowca

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: