fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

O czym mówi ochota na sól?

Ochota na słone przekąski może przerodzić się u niektórych w uzależnienie podobne do uzależnienia od cukru. Dla niektórych powinien to być niepokojący objaw, który może sygnalizować różne stany chorobowe lub niewłaściwe nawodnienie i odżywienie organizmu. Jedno jest pewne – sól jest nam potrzebna do życia, ale nadmierna ochota na słone potrawy nie jest normalnym zjawiskiem.

Sól w nadmiarze nie jest pożądana, ale i niedobór soli jest szkodliwy. Ludzki organizm ważący około 50 kg zawiera w sobie około 200 g sodu (około 40 łyżeczek), które krąży m.in. w moczu i we krwi. Sól jest niezbędna do utrzymania właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej, do funkcjonowania tarczycy i metabolizmu, utrzymania właściwego ciśnienia krwi i prawidłowej gospodarki cholesterolowej, zachowania skupienia i koncentracji.

 

Widzimy, jak bardzo sól jest ważna i nie powinniśmy jej unikać. Jeżeli jednak nasze kubki smakowe stale domagają się słonych potraw powinniśmy wiedzieć, że może to być spowodowane przez kilka niepożądanych sytuacji.

 

Odwodnienie organizmu

Nadmierna potliwość w wyniku wysokiej temperatury otoczenia, niedostateczna podaż płynów, unikanie picia wody, biegunka może sprawić, że będziesz pożądać soli. Wszystko przez to, że wystąpiła duża utrata sodu z organizmu wraz z wodą w postaci moczu, potu lub częstych stolców. W celu kompensacji utraty sodu organizm domaga się wszystkiego, co słone. Z tego powodu osobom odwodnionym np. na skutek biegunki podaje się elektrolity zawierające ten minerał po to, aby przywrócić równowagę.

 

Pragnienie soli po aktywności fizycznej

Sytuacja wiąże się z punktem wyżej. Jeśli zauważysz zwiększoną ochotę na słone jedzenie po treningu miej świadomość, że Twoje ciało chce rekompensaty po utracie sodu na skutek jego straty w czasie intensywnych ćwiczeń. Przeprowadzono pewien eksperyment mający na celu ocenić chęć spożycia soku pomidorowego (zawierał dużo soli) przed i po wykonanym treningu przez studentów. Ochota na sok wzrosła aż o 50% po aktywności fizycznej. (1)

 

Deficyt minerałów

Oczywistym faktem jest, że nasze ciało potrzebuje w codziennej diecie każdego makro i mikroelementu, aby właściwie funkcjonować. Z racji stanów chorobowych, jakości obecnej żywności czy niewłaściwego żywienia może pojawić się deficyt minerałów prowadzący do wzrostu pragnienia na słone przekąski. Czasami niedobór potasu, żelaza, wapnia (a nie tylko sodu) może powodować ochotę na sól. (2)

 

Choroba Addisona, syndrom wypalonych nadnerczy

Ci, którzy cierpią na chorobę Addisona lub zmagają się z niedostateczną pracą nadnerczy, czy też nierównowagą hormonalną w ogóle, często doświadczają deficytu witamin i minerałów. Chodzi tutaj przede wszystkim o jeden hormon – aldosteron, regulujący poziom wody i soli w organizmie. Objawy, które wskazują na niewłaściwe poziomy to: ekstremalne i/lub chroniczne zmęczenie, utrata wagi i apetytu, niskie ciśnienie, stała bolesność mięśniowa, osłabienie, bóle głowy, wzdęcia, poirytowanie, utrata pamięci, utrata koncentracji, a nawet apatia i depresja. Wówczas następuje nadmierne zużycie i utrata sodu i tym samym wzrost pragnienia na sól. (3)

 

Nadmiar potasu w diecie

Chociaż wydaje się to być dziwne, to jednak możliwe. Z reguły spożywanie naturalnych produktów nie powoduje takich objawów. Nadmiar potasu we krwi może wynikać jednak z dysfunkcji nerek, nadmiernego rozpadu czerwonych krwinek, a także zażywania wielu leków, np.: tabletki antykoncepcyjne, niesteroidowe leki przeciwzapalne i suplementów (nadużywanie potasu).

 

Uzależnienie od soli

Specjaliści coraz częściej nazywają pragnienie soli uzależnieniem, które daje identyczny efekt jak w wyniku zażywania łagodnych środków nasennych. Uzależnienie od soli i pragnienie soli stymuluje wydzielanie dopaminy i wpływa na receptory w mózgu odpowiadające za odczuwanie przyjemności. To sprawia, że słone posiłki są bardziej smaczne, a spożywanie każdego kolejnego kęsa pobudza ośrodki przyjemności i pragnienie na jeszcze więcej.(4)

 

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

3 Comments O czym mówi ochota na sól?

  1. Pingback: Uzależniony od soli

  2. Active Life Energy

    Ciekawe spostrzeżenia. Dzięki za tekst, tym bardziej, że ochota na cukier wydaje się bardziej powszechna niż ochota na sól i to o niej jest więcej artykułów.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: