fitness-food.pl zdrowa żywność

Zdrowa żywność

Raw cocoa – czy czekolada może być zdrowa?

Surowe kakao różni się nieco od popularnego kakao, które każdy kojarzy (nie tylko z dzieciństwa). „Cacao” odnosi się do drzewa kakaowca, z którego pozyskiwane jest to ziarno; jest używane do określenia nieprzetworzonych ziaren kakaowca. Popularne kakao i czekolada są chemicznie przetwarzane i palone, co niszczy ich naturalne właściwości (m.in. antyoksydacyjne). Badania sugerują, że od 60 do 90% ilości flawonoidów zostaje utracone w procesach przetwarzania ziaren na dany produkt.

 

Jeśli zatem chcesz wyciągnąć jak najwięcej dobrych właściwości z kakao, postaw na nieprzetworzoną wersję ziaren kakaowca – najlepiej z upraw organicznych, by uniknąć dużej ilości pestycydów.

Większość dostępnych na rynku kakao zostaje poddane procesom fermentacji, które usuwają gorycz i pozwalają zachować jak największą ilość przeciwutleniaczy.

 

 

Co takiego ma w sobie surowe kakao?

  1. 40 razy więcej antyoksydantów niż w owocach jagodowych, znanych właśnie z ogromnej ilości flawonoidów. W skali ORAC, czyli zdolności pochłaniania reaktywnych form tlenu przez przeciwutleniacze, owoce jagodowe to 2400 na 100 g, a surowe kakao aż 98000! Warto na to zwrócić uwagę, zwłaszcza przy chorobach nowotworowych i przewlekłych, które również powodują stany zapalne organizmu.
  2. Wysoka zawartość żelaza – wprawdzie niehemowego, ale jeśli szukasz dodatkowych źródeł, by wesprzeć swój organizm, pamiętaj o kakao. Zawiera aż 7,3mg na 100g produktu, ale z racji tego, iż jest to pochodzenie roślinne, warto je połączyć np. z witaminą C, która wesprze jego wchłanianie (np. owoce w surowym kakao – brzmi całkiem dobrze).
  3. Wysoka zawartość magnezu, który jest jednym z najbardziej istotnych pierwiastków, niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Wspiera pracę serca, mózgu, układu nerwowego, tonizuje  organizm, wspiera procesy metaboliczne etc. Bardzo często cierpimy na jego niedobory – chociażby przez stres, alkohol, czy papierosy, dlatego warto dbać o jego poziom.
  4. Uważasz, że nie jedząc nabiału, tracisz cenne źródło wapnia? Otóż okazuje się, że w kakao ma więcej wapnia niż krowie mleko – 160mg na100 g produktu, natomiast mleko zawiera 125mg wapnia na 100 g produktu. Wapń jest równie istotny co magnez: reguluje układ nerwowy, kontroluje krzepnięcie krwi, jest składnikiem kości.
  5. Poprawia nastrój – substancje w nim zawarte stymulują produkcję neuroprzekaźników, a co za tym idzie – poprawiają nam humor. To chyba dość istotna zaleta, zwłaszcza gdy pogoda nie dopisuje lub po prostu mamy zły humor. Na podobnej zasadzie działa również jako afrodyzjak, jak również może łagodzić PMS (przez stymulację poziomu serotoniny).

Inne fakty o kakao: 

  1. Wydział Żywienia na Uniwersytecie kalifornijskim odkrył, że kakao rozrzedza krew i może zapobiec tworzeniu się zakrzepów krwi.
  2. Filiżanka gorącego kakao może pomóc przy spalaniu tłuszczu – wynika to z obecności inhibitorów MAO, które hamują apetyt.
  3. Daje mnóstwo energii i pozwala zwalczyć zmęczenie, dzięki zawartości kofeiny i magnezu.
  4. Lśniące włosy, silne paznokcie, sprawna wątroba i trzustka – a to wszystko dzięki siarce zawartej w kakao.
  5. Kakao może obniżać ciśnienie krwi, jak się okazało w badaniu z 470 mężczyznami w wieku starszym. Mała ilość wieczorem pozwalała obniżyć ciśnienie krwi u badanych.
  6. Niedawne badania z Uniwerystetu Tulane pokazały, iż ekstrakt z kakao w proszku był skuteczniejszy niż fluor w zapobieganiu próchnicy. Oraz oczywiście nieszkodliwy w porównaniu do fluoru.
  7. Teobromina z kakao powstrzymuje kaszel lepiej niż kodeina czy inne leki na to schorzenie. Kodeina okazała się minimalnie lepsza niż kakao, jednakże dołączając do niej skutki uboczne, możemy odjąć parę punktów i tym samym surowe kakao wskakuje na miejsce pierwsze.

 

12 punktów potwierdza wiele dobrych właściwości surowego kakao, ale ta lista nie wyczerpuje tematu. Kakao wydaje się dobrym rozwiązaniem na dni, kiedy jest nam smutno, kiedy świętujemy i w sumie to na każdy inny dzień. Ważne jest to, żeby nie przesadzać z ilością i kupować kakao z dobrego źródła, a najlepiej stosować je w nieprzetworzonej formie (lepiej dodać do shake niż poddawać obróbce termicznej), żeby nie stracić jego cennych wartości odżywczych.

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

 

1 Comment Raw cocoa – czy czekolada może być zdrowa?

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: