fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Skorupki jaj – najlepsze źródło wapnia

Skorupki jaj to ogromne bogactwo wapnia. Prawdopodobnie jest to najlepsze i najtańsze naturalne źródło, które doskonale się wchłania i trawi w organizmie.

Przyjrzyjmy się dwóm badaniom:

  1. W ściśle kontrolowanym badaniu z użyciem placebo przeprowadzonym na duńskich kobietach w okresie pomenopauzalnym (kiedy ryzyko osteoporozy jest bardzo wysokie) zauważono wzrost gęstości kości po zażywaniu skorupek jaj. (1)
  2. Zażywanie proszku ze zmielonych skorupek jaj w połączeniu z magnezem i witaminą D3 zwiększyło masę kostną u osób cierpiących na osteoporozę, osteopenię, a także zmniejszyło ból wynikający z ww. schorzeń.

 

Wchłanialność wapnia ze skorupek nie ulega wątpliwości – to działa!

Możesz użyć dowolnych jajek (kurze, gęsie, etc.), ważne, żeby były to jaja organiczne, ze znanego źródła, najlepiej prosto od rolnika. Jeśli kury były karmione niewłaściwym pokarmem, wówczas zawartość wapnia w skorupce może być dużo niższa.

 

Ile powinniśmy spożywać wapnia?

Z jednego jajka wielkości “M” uzyskamy średnio jedną łyżeczkę proszku, co da nam w dużym przybliżeniu około 800 mg wapnia plus śladowe ilości mikroelementów takich jak: mangan, żelazo, magnez, siarka, molibden, cynk, miedź, bor. Wszystko to daje nam podobną kompozycję minerałów, jaką kryją nasze kości i zęby.

Zalecane zapotrzebowanie na wapń w codziennej diecie to 1000-1500 mg.

Czy to znaczy, że potrzebuję 2 łyżeczek dziennie?

 

Po  pierwsze – w naszej diecie mamy również inne źródła wapnia – orzechy, pestki, ryby, skorupiaki, tłuste sery (nabiał niestety nie jest dla wszystkich, więc musimy wziąć pod uwagę ten fakt chcąc pokryć zapotrzebowanie na wapń), szpinak, brokuły, sezam, pomarańcze, figi i UWAGA: rosół na kościach.

Po drugie – wapń ze skorupek ze względu na swoją postać (węglan wapnia) wchłania się w 40%, co oznacza, że z jednej łyżeczki zawierającej 800 mg przyswoimy około 320 mg wapnia.

 

Jak powinniśmy spożywać wapń?

Wapń spożywać najlepiej wraz z posiłkiem i w obecności witaminy C. Należy również zadbać o podobną ilość magnezu, gdyż nadmiar wapnia zmniejsza przyswajanie magnezu i odwrotnie.

Wapń najlepiej spożywać w dawkach rozłożonych w ciągu dnia oraz jak najdalej od suplementacji magnezu (chyba, że oba minerały są w suplementach w postaci chelatu).

Jednocześnie nie zapominajmy o obecności w codziennej diecie witaminy D, A i omega-3, które usprawniają wchłanianie minerałów.

 

Jak zrobić proszek ze skorupek jaj?

  1. Sparz skorupki jaj we wrzątku (kilka sekund).
  2. Oczyść ciepłą wodą z zanieczyszczeń.
  3. Pozostaw je na ręczniku papierowym do całkowitego wyschnięcia.
  4. Po wyschnięciu zmiel skorupki w młynku do kawy na drobny proszek.
  5. Przechowywać w lodówce w zaciemnionym pojemniczku.

Jak jeść proszek? Jest na to kilka sposobów:

  1. Odważnie połknąć proszek i popić dużą ilością wody. ;-)
  2. Wymieszać proszek z sokiem z pół cytryny i wypić roztwór.
  3. Dodać proszek do domowych świeżo wyciskanych soków warzywnych lub warzywno-owocowych.

 

Polecam spożywać pół łyżeczki dziennie proszku ze skorupek i dbać o całą dietę bazując na nieprzetworzonych produktach.

 

Warto wiedzieć: niektóre osoby skarżą się na problemy trawienne po spożyciu skorupek jaj. Wówczas należy przyjrzeć się, czy aby na pewno są one dostatecznie zmielone. Może to również wynikać z niedokwaszonego żołądku.

 

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12064336
  • http://www.bmj.sk/1999/10012-01.PDF
  • https://www.toxinless.com/eggshell-calcium

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

Dobrej jakości preparaty zawierające wapń oraz pozostałe minerały znajdziesz tutaj

 

5 Comments Skorupki jaj – najlepsze źródło wapnia

  1. Binarne

    Kiedyś jadłem skorupki jajek i może wapń mają, ale także przy okazji mają inne właściwości. Łagodnie przeczyszczają nie przerywając snu ..

  2. JUNO25

    o matko! nie odważyłabym się no ale może faktycznie to zdrowe :D

  3. Maaaa

    Skorupka jajka z sokiem cytrynowym da nam juz cytrynian wapnia,ktory jest bardzo dobrze przyswajalny.Brakuje mi tu wzmianki o suplementowaniu witaminy K2mk7, ktora odprowadza wapn do kosci.

Leave A Comment

CommentLuv badge