fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania?

Masz dziecko lub młodsze rodzeństwo? A może zajmujesz się małym szkrabem swojej kuzynki? Masz problem, by znaleźć takie produkty, które będą jednocześnie zdrowe, odżywcze, wspomagające rozwój dziecka i co najważniejsze – dziecko będzie chciało je zjeść?

Ciężki orzech do zgryzienia, prawda? Pomidory są “be”, polędwiczka nie smakuje. Przynajmniej banany są w miarę dobre, lecz gdy do zjedzenia jest czekolada z nadzieniem truskawkowym, to dziecko wybiera drugą opcję. Jak ugryźć ten problem? Jak zachęcić Tadka-niejadka do jedzenia tego, co dała Matka Natura i co pozwoli rosnąć na silnego, zdrowego i uśmiechniętego człowieka?

 

Stwarzaj możliwości i pozwalaj dziecku na wybór i nigdy nie zmuszaj

Najgorzej, to robić coś pod presją i naciskiem. Mamy wtedy ochotę rzucić wszystko i robić na przekór. To samo odnosi się do jedzenia. Jeśli zmuszamy dziecko do jedzenia marchewki, istnieje prawdopodobieństwo, że jej nie polubi i będzie w przyszłości wspominało jako koszmar dzieciństwa. Wielu z nas ma podobnie np. z wątróbką (Ty również? ;-) ). Presja może wywołać nawet strach w oczach dziecka, a takie odczucie nie sprzyja kreowaniu dobrych nawyków żywieniowych. Zamiast tego, zaproponuj do zjedzenia kilka warzyw. Pozwól na wybór. Może się okazać, że żadne warzywo nie będzie godne zainteresowania w oczach dziecka. Jednak nie usuwaj warzyw ze stołu. Niech dziecko na nie patrzy i kreuje myśli na ich temat. Sam wybieraj i jedz warzywa. Uczymy się również poprzez obserwację innych, prawda? Do każdego obiadu przygotuj świeże lub gotowane warzywa i wyeksponuj je na talerzu w centralnym miejscu na stole.

 

Dziecko obserwuje, jaki masz stosunek do jedzenia

Pamiętaj, że dzieci mają…długie uszy. Jeśli aktualnie jesteś w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej i przywiązujesz szczególną wagę do żywienia, bądź czujny i jednocześnie nie narzekaj na jedzenie, które nie do końca Ci smakuje, jednak jest konieczne i musisz je jeść, by przywrócić swoje zdrowie. Jeśli dosadnie komentujesz swoją sylwetkę (typu: jestem gruby), albo podjadasz w ukryciu czekoladkę, której nie powinieneś, a Twoje dziecko to zauważy… Wiedz, że ono to zapamięta. Niektórzy spekulują również, że dziecko, którego matka miała niezdrowe relacje z jedzeniem (np. epizody obżarstwa, bulimii, anoreksji) będzie miało w przyszłości trudności w wyrobieniu zdrowych nawyków żywieniowych. Właściwe podejście opiekunów do żywności i jedzenia jest istotne w trakcie wychowywania dziecka pod tym kątem.

 

Rozmawiaj z dzieckiem o żywieniu

Dziecko to obserwator i odkrywca. Wierzy w to, co widzi i myśli o tym, co jest teraz. Konsekwencje w przyszłości nie są dla niego istotne. Jest to całkowicie normalne. Dopiero wraz z wiekiem i popełnianymi błędami uczy się zdarzeń przyczynowo-skutkowych. Z tego powodu niezbędne jest, aby rozmawiać z dzieckiem o tym, co aktualnie je, co ma na talerzu lub co zaraz zostanie podane do stołu. Warto jest rozmawiać o różnych zapachach, smakach i wyglądzie żywności. W ten sposób można rozpocząć właściwą rozmowę o wartości zdrowotnej konkretnych produktów żywieniowych. Przykładowo – wygląd orzecha włoskiego przypomina mózg, co sygnalizuje, że jedząc orzechy będziemy dbać o swoją pamięć i koncentrację, etc.

 

Nie mów nigdy: “jedz to, bo jest dobre dla Ciebie” bez podania konkretnego argumentu

Same słowa, że jest coś “dobre” jeszcze nic nie znaczy, gdyż dzieci nie mają świadomości, jak istotne jest właściwe żywienie w ich życiu. Łatwo to zauważyć w sytuacji, gdy dziecko nie chce zjeść konkretnej grupy produktów, np. zielonych warzyw. Postaw się na jego miejscu. Gdy słyszysz: jedz zielone warzywa, bo są dla Ciebie dobre – jesteś chętny, by je zjeść? Niekoniecznie. A może nie są dobre? Skąd wiadomo, że są dobre? A może coś innego jest też dobre? A może ciastka z polewą karmelową, które leżą na stole przed telewizorem są też dobre? Słowo “dobre” w kontekście jedzenia może nie przemawiać do dziecka.

 

P.S. Jeśli postawiłeś te ciastka przed telewizorem w salonie, a w kuchni próbujesz zachęcić dziecko do zdrowych nawyków, zastanów się, czy one powinny tam leżeć ;-)

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

1 Comment Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania?

  1. karolina

    Super artykuł, ale muszę zwrócić uwagę na pewien niemile brzmiący skrót myślowy. Mam na myśli sformułowanie „epizody obżarstwa, bulimii, anoreksji”. Wynika z twgo że bulimia i anoreksja to schorzenia (użyto nazwy choroby), ale kompulsywne objadanie to już zwyczajne obżarstwo… Czasem żałuję że nie wymiotuję po jedzeniu, bo wtedy byłabym chorą bulimiczką, a nie zwykłym obżartuchem.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: