fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Zdrowe jelita – podstawa zdrowia

Świat, w którym żyjemy, stawia przed nami wiele wyzwań i niekoniecznie nam sprzyja. Jesteśmy otoczeni rzeczami, które nie dotykały nas tak mocno wcześniej, stąd też rosnące zainteresowanie zdrowym odżywianiem się i aktywnością fizyczną. Ludzie chcą wrócić do dawnej energii i formy oraz zdrowia, szukając przeróżnych metod i dróg.

 

W tym przypadku, warto zadbać o podstawy. Pierwszym ważnym elementem jest dieta – bez tego nie można iść tak naprawdę o krok dalej. Dieta wpływa na wszystko, o co chcemy zadbać i reguluje wiele procesów w organizmie. Następnym krokiem jest zadbanie o odpowiednią aktywność fizyczną. Nie mówię tu o ciężkich treningach crosffitowych lub na siłowni – oczywiście wzmacnianie swojego ciała jest niezmiernie istotne, bo dzięki temu nasz szkielet jest stabilny, a nasza sprawność i siła zdecydowanie wzrasta. W kwestii aktywności fizycznej często wystarczą energiczne spacery po świeżym powietrzu, jazda na rowerze, basen, chodzenie po górach. Nie zawsze każdy z nas może wykonywać ciężkie treningi wzmacniające ciało, dlatego warto znaleźć dla siebie alternatywę. Co ważne, bycie aktywnym fizycznie nie oznacza godziny spędzonej na siłowni w ciągu dnia, ale ciągłego ruchu – spaceru do pracy, na zakupy, sprzątania, dojazdy na rowerze lub na piechotę itp. To jest właśnie aktywność fizyczna, o którą warto zadbać.

 

Przechodząc dalej, warto skupić się na najważniejszym – podstawie odporności organizmu oraz pierwszej linii obrony przed wszystkim, co szkodliwe. Mowa tu o jelitach. To tam rozgrywa się decydująca walka o to, czy patogeny przejdą do naszego organizmu czy zostaną wydalone. To samo z toksynami oraz składnikami pożywienia, które nie są dla nas zbyt korzystne. Jelita zasiedlone są przez bakterie, które tworzą swoistą mikrobiotę jelitową, regulującą wiele procesów, wytwarzanie witamin, enzymów oraz regulujących przepuszczalność jelit. Najważniejszy moment naszego życia to narodziny – wtedy zyskujemy bakterie od naszej mamy, dzięki którym wykształcamy później odpowiednią mikrobiotę. W okresie płodowym również przyswajamy co nieco bakterii, duże znaczenie ma jednak poród (naturalny).

 

Dlaczego to jest takie ważne? Otóż bakterie jelitowe regulują pracę całego organizmu, jak wspomniałam wyżej. Odpowiadają za poprawną pracę układu immunologicznego, trawiennego, bronią organizm przed patogenami, często nawet odpowiadają za nasz nastrój, energię i to, czy jesteśmy szczupli czy też nie. Odpowiednia mikroflora jelit jest kluczem do uzyskania równowagi organizmu – przy regulacji wszystkich procesów, usuwania patogenów z organizmu, a co najważniejsze – nie przepuszczania ich do organizmu, ma decydującą rolę o równowadze układu immunologicznego. Przy zasiedlających się złych bakteriach (w nadmiarze), grzybach, przenikających toksynach i szkodliwych cząstkach pokarmów, często aktywowany jest układ odpornościowy, i to w nieodpowiedni sposób. Powstają stany zapalne w organizmie, co w procesie przewlekłym, może prowadzić do różnych chorób, w tym autoimmunizacyjnych. Nikt z nas tego nie chce, ponieważ wtedy nasze ciało jest atakowane przez własny układ odpornościowy. Cierpią na tym narządy i upośledzone zostaje ich działanie, co my odczuwamy. Dlatego tak ważne jest dbanie o stan jelit i przywracanie ich do stanu równowagi.

 

Co niszczy naszą mikrobiotę jelit?

  • antybiotyki – w końcu są od tego, by wybić bakterie. Szkoda tylko, że też te dobre,
  • NLPZ, czyli niesteroidowe leki przeciwzapalne, znane każdemu,
  • stres,
  • przetworzona żywność, gluten, nabiał,
  • alkohol.

 

To z pewnością nie wszystkie czynniki, które wpływają na bakterie jelitowe w sposób negatywny, jednak podejrzewam, że każdy znajdzie coś dla siebie. Bardzo często to, że coś już odstawiliśmy, nic nie zmienia, bo flora jest tak wyniszczona, że ciężko wrócić jej do odpowiedniego stanu. Każda nawracająca infekcja mówi nam, że coś jest zaburzone. Również alergie i nietolerancje pokarmowe, depresja, chroniczne zmęczenie, problemy trawienne, otyłość i problemy z wchłanianiem (niedobory, typu anemia) powinny dać nam do myślenia.

 

Co robić i jak sobie pomóc?

 

Co ważne, to rozpoczęcie odpowiedniej diety. O to musimy zadbać, eliminując niezdrowe i przetworzone jedzenie.

Kolejnym, dobrym krokiem będzie odpowiedni probiotyk. Co jest ważne w takim preparacie to to, aby był on przebadany pod kątem skuteczności. Probiotyk pomoże nam odbudować odpowiednią mikrobiotę jelit, wspierając jelita w kwestii regeneracji. Zasiedlenie ich odpowiednimi bakteriami przyniesie nam same korzyści zdrowotne, czyli efekty, na których powinno nam zależeć.

 

Każdy probiotyk ma swój cel i jest dostosowany do potrzeb organizmu.

Kiedy intensywnie trenujesz, przydadzą Ci się szczepy regulujące pracę jelit oraz zapobiegające stresowi oksydacyjnemu. W przypadku problemów z jelitami, jak ich zwiększona przepuszczalność, co można zdiagnozować badaniami – bakterie probiotyczne, które wybierzesz, powinny odgrywać dużą rolę w regulacji połączeń nabłonka jelita oraz wsparcia bariery ochronnej. Gdy masz problemu z układem trawiennym lub w podróżach dopadają Cię biegunki – zainwestuj w szczepy regulujące te procesy. Możesz wybrać też probiotyk odpowiadający za odporność organizmu (LGG) lub po prostu probiotyk wieloszczepowy, by sprawdzić jakie przyniesie efekty. Również przy infekcjach, które często nawracają, możesz wesprzeć organizm probiotykiem. Kiedy potrzebujesz porządnej odbudowy jelit po mocnej antybiotykoterapii, warto jest zastosować probiotyk, który ma za zadanie regulować wszystko.

Probiotyk Epic Pro marki Swanson jest najbardziej wszechstronnym probiotykiem o najszerszym spectrum działania. Dostarcza aż 30 miliardów CFU organizmów probiotycznych z 25 różnych szczepów, w tym także słynnej mieszanki Kyo-Dophilus, 7 gatunków Bifidobacterium i probiotycznych drożdży Saccharomyces boulardii. Zawiera on również  dodatkowo prebiotyk Nutraflora® FOS, przyśpieszający kolonizację bakterii probiotycznych.

 

Dzięki dużej dostępności ważnych dla nas szczepów, możemy bardzo wesprzeć nasz organizm i poczuć się lepiej. To jest bardzo ważne, zwłaszcza, że na czynniki wpływające negatywnie na naszą mikroflorę jesteśmy narażeni na co dzień. Bo kto nie doświadcza stresu albo nie brał antybiotyku? Sam fakt brania leków powinien skłaniać nas do odpowiedniej probiotykoterapii preparatami wieloszczepowymi, by jak najszybciej odbudować florę i wesprzeć nasz organizm.

 

Pamiętaj, że jelita to podstawa zdrowia Twojego organizmu i musisz o nie szczególnie dbać.

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

1 Comment Zdrowe jelita – podstawa zdrowia

  1. Cate

    Bardzo ciekawy artykuł. Obecnie wielu lekarzy nałogowo przepisuje każdemu antybiotyk, nieraz trzeba się z nimi wdać w długą dyskusję żeby odpuścili i nie dawali antybiotyku.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: