fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Colostrum – wszystko co musisz wiedzieć na jego temat

Colostrum (siara) to dość znana substancja, pojawiająca się jako suplement u coraz większej ilości osób. Jest często mylone z substancją izolowaną z mleka, podczas gdy jest to wydzielina bezpośrednio produkowana z gruczołów mlecznych u ssaków, jako „pierwsze mleko” dla nowonarodzonego potomka. Małe dzieci (lub zwierzątka) zaraz po przyjściu na świat mają niewykształcony układ trawienny i system odpornościowy, więc enzymy i przeciwciała zawarte w colostrum promują odpowiedni rozwój i chronią dziecko przed chorobami. To jedne z wielu powodów, dla których colostrum jest tak często stosowane. Siara jest zazwyczaj brana od krów bądź kóz, jednakże krowie colostrum jest zdecydowanie tańsze.

Jak działa colostrum?

U noworodków przewód pokarmowy jest nierozwinięty i nie zasiedlony bakteriami tak jak u dorosłej osoby. To pozwala wszystkim składnikom w siarze przenikać przez ścianę jelita i przyswajać się o wiele lepiej, ponieważ nie została wykształcona żadna bariera. W przypadku dorosłych ludzi nie działa to aż tak efektywnie, chociażby z powodu enzymów, które są produkowane i rozkładają białka. Mimo to colostrum nadal będzie działać miejscowo, zwiększając integralność jelit oraz zmniejszając stany zapalne jelit, wywoływane przykładowo przez długotrwały wysiłek fizyczny (jak np. jazda na rowerze) lub też niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Atleci bardzo często suplementują colostrum w celu spalania tkanki tłuszczowej, przyrostu masy mięśniowej oraz by poprawić swoją siłą i wydolność. Mimo dobrych chęci, przy rozwiniętym układzie trawiennym takie efekty nie występują, bo organizm rozkłada wszystko przed dotarciem do komórek mięśniowych.

Na co warto zwrócić uwagę w colostrum? Siara zawiera immunoglobuliny, ważne dla układu odpornościowego (IgA, IgD, IgE, IgG, IgM), regulatory odporności (między innymi równie znane laktoferynę i lizozym), naturalne czynniki wzrostu (jak np. IGF-1), aminokwasy (przez co jest porównywana do białka serwatkowego), witaminy i sole mineralne. Jest naprawdę bogatą wydzieliną, która daje na start dokładnie tego, czego potrzebuje noworodek. Ulega hydrolizie w układzie pokarmowym (a dokładniej w żołądku pod wpływem kwasu żołądkowego). Immunoglobuliny (niestrawione) wchłaniają się w jelitach – okazuje się, że są one oporne na trawienie, co znacznie ułatwia ich wchłonięcie i nabycie odporności biernej w przewodzie pokarmowym.

 

Immuno Colostrum Geneactiv Sport – przejdź do sklepu

 

Na co zatem ma wpływ colostrum a na co nie?

Badania w przypadku wpływu na rozwój masy mięśniowej wskazują różne efekty – chociaż jakaś (dość mała) ilość badań sugeruje, że siara może mieć na to wpływ, badania porównawcze z białkiem serwatkowym (whey) nie wykazują znaczących różnic pomiędzy nimi. Podobnie było w przypadku wytrzymałości mięśniowej – suplementacja 20 gramów siary dziennie przez 8 tygodni nie wykazała znacznego wpływu na wytrzymałość mięśniową u ćwiczących oraz nie ćwiczących, przy takim samym wysiłku podczas testów. Chociaż niektóre badania sugerują, że suplementacja colostrum może dawać jakieś korzyści w porównaniu z serwatką, to nie dotyczy żadnych przyrostów „mocy” przy maksymalnej sile.

Mimo tego, że siara nie wpływa zbytnio na wydajność organizmu i rozwój mięśni, badania sugerują, że może ona promować szybszy powrót do zdrowia (pozbywanie się DOMSów) i zwiększać wydolność przy świeżym starcie.

W przypadku zwiększania przesiąkliwości jelit (chociażby przez stres, niesteroidowe leki przeciwzapalne czy wysiłek fizyczny) również sprawdzono colostrum. Okazuje się, że colostrum krowie redukuje przesiąkliwość jelit, wywołaną przyjmowaniem leków przeciwzapalnych, jak i również chroni komórki jelit przy podwyższonej temperaturze organizmu. Siara może działać również odwrotnie, ale w sposób niepatologiczny, zwiększając transport przez barierę jelitową, dzięki czemu sprawia, że substancje mineralne będą lepiej wchłaniane.

Wracając do aktywności fizycznej, colostrum testowano na kolarzach oraz osobach trenujących HIIT – okazuje się, że nie jest przydatne w długotrwałym wysiłku aerobowym, ale może poprawiać wydolność w intensywnym treningu wytrzymałościowym. Jeśli chodzi o trening anaerobowy, wyniki nie są jasne – jeśli colostrum wpływa pozytywnie, to działa w obszarze szybszego utylizowania powstającego kwasu mlekowego w mięśniach – nie należy jednak mylić tego z popularnymi „zakwasami”, które tak naprawdę są mikrourazami mikrowłókien mięśniowych.

W przypadku układu odpornościowego, jedno z badań wykazało, że colostrum może indukować wytwarzanie przeciwciał przeciwko pewnym antygenom. Zachęca to do dalszych badań w kierunku immunomodulujących właściwości siary. Przyjmowanie colostrum w postaci proszku zwiększyło stężenie IgA w ślinie o 33%, jednak dopiero po 2 tygodniach. IgA stanowi pierwszą linię obrony organizmu i bardzo ważne jest jego stężenie w ślinie, gdzie najczęściej dostają się różne patogeny (wraz z jedzeniem). Jest to bardzo istotne odkrycie dotyczące siary. W przypadku IgG naukowcy nie odnotowali żadnych zmian, poza tym, że colostrum zapobiegało obniżeniu stężenia IgG, spowodowanego wysiłkiem fizycznym.

Colostrum nie spowodowało wzrostu cytokin, czyli białek wytwarzanych jako odpowiedź na obecność patogenów (np. wirusów, bakterii czy też pasożytów), jednak badania in vitro przeprowadzane na komórkach wykazują, że colostrum może zwiększać odporność na infekcję, poprzez stymulowanie odpowiedzi immunologicznej w jelitach. Dzięki temu będzie bardzo ważne przy różnych chorobach czy przeziębieniach.

Te badania pokazują, że colostrum może być istotne w dbaniu o naszą odporność i cały organizm – warto zatem suplementować je profilaktycznie oraz w przypadkach choroby i istniejących stanów zapalnych.

W przypadku interakcji z hormonami (colostrum również je zawiera), nie odnotowano żadnego wzrostu testosteronu u sportowców, natomiast, tak jak powyżej, siara zapobiegała obniżeniu stężeniu tego hormonu, co byłoby spowodowane intensywnym wysiłkiem fizycznym. W przypadku kilkudniowej suplementacji colostrum, nie odnotowano żadnych zmian na poziomie stężenia hormonu wzrostu i stwierdzono, że IGF-1 pochodzący z colostrum jest rozkładany i trawiony w jelitach. Sugerowanie się zatem obecnością hormonem wzrostu i przyjmowanie colostrum jako preparatu pobudzającego przyrost masy mięśniowej jest błędnym założeniem.

Colostrum Lab One – przejdź do sklepu

Jak colostrum oddziałuje na układ pokarmowy?

Siara pochodzenia krowiego wykazuje pasywną aktywność immunologiczną – zawiera antygeny wiążące kilka patologicznych ludzkich bakterii chorobotwórczych, dzięki czemu chronią nas one przed infekcją. I właśnie z tym związane jest dalsze działanie siary. Jest ona bardzo istotna w przypadku „choroby podróżnika” (bądź „klątwy faraona”), spowodowanej zazwyczaj bakterią z gatunku Escherichia coli. Colostrum zapobiega lub też zatrzymuje działanie tej bakterii (nie pozwala na jej kolonizację), chroniąc przed mocną biegunką. Colostrum może również chronić przed biegunkami osoby cierpiące na HIV.

Podsumowując w skrócie, colostrum odpowiada za:

  • poprawę wydolności u osób trenujących wysoko intensywnie,
  • szybszy powrót do formy i pozbycie się stanów zapalnych w mięśniach,
  • redukcję przesiąkliwości jelit,
  • poprawę odporności,
  • redukcję biegunki w przypadku osób z HIV i zarażenia bacterią E. coli,
  • zwalczanie rotawirusów,
  • możliwe zmniejszenie objawów chorób zapalnych jelit,
  • zmniejszenie odczuwania bólu brzucha, związanego z biegunką
  • ma możliwy wpływ na poziom glukozy na czczo u osób z cukrzycą typu 2.

Jakie natomiast dawkowanie jest zalecane, by osiągnąć jak najlepsze efekty przy stosowaniu colostrum?

W przypadku dorosłych, do zapobiegania infekcji górnych dróg oddechowych u osób aktywnych, polecana jest dawka od 10 do 20 gramów bydlęcego colostrum dziennie, przez okres od 8 do 12 tygodniu.

Dla osób cierpiących na chorobę HIV, w przypadku zapobiegania biegunkom lub redukcji ich intensywności, colostrum polecane jest w dawce od 10 do 30 gramów, 1-4 razy dziennie, przez 10-21 dni.

Na chorobę natomiast wystarczy jedynie 400 gramów colostrum, przyjmowane co najmniej 8 tygodni (zarówno prewencja, jak i wsparcie leczenia).

Jeśli chodzi o dzieci, w razie biegunek spowodowanych infekcją, polecane jest 7 gramów colostrum 3 razy dziennie, przez 14 dni. Żeby zapobiegać biegunkom, zalecane jest 3 gramy dziennie colostrum raz dziennie, przez 4 tygodnie u dzieci 1-2 letnich i 3 gramy dwa razy dziennie przez 4 tygodnie u dzieci w wieku od 2 go 6 lat. W przypadku biegunek rotawirusowych, polecane jest 10 gramów colostrum dziennie przez 4 dni.

Czy colostrum jest bezpieczne?

Colostrum krowie wydaje się być całkiem bezpieczne dla większości osób i w przypadku podawania doustnego i doodbytniczego, jako lewatywa. U osób zdrowych nie odnotowano znacznych efektów ubocznych, natomiast pojawiły się one u osób chorych na HIV (były to między innymi nudności, wymioty i ogólne złe samopoczucie). Jednak warto pamiętać, że są to białka mleka (zwłaszcza te pochodzenia krowiego, które są częściej alergizujące) i mogą powodować objawy nietolerancji lub alergii u osób nie tolerujących laktozy, bądź reagujących alergicznie na białka mleczne. Może się to objawiać wzdęciami, gazami, „przelewaniem się”, bólem dolnej części brzucha, biegunką, reakcjami skórnymi (nawet trądzik) i ogólnie złym samopoczuciem.

W przypadku kobiet w ciąży i karmiących piersią nie jest dokładnie przebadane bezpieczeństwo przyjmowania colostrum. Powinnaś skontaktować się z lekarzem prowadzącym i skonsultować chęć przyjęcia colostrum lub po prostu unikać stosowania tego suplementu.

Jak widać, colostrum niesie za sobą szereg prozdrowotnych właściwości. Warto zastosować je w przypadkach wymienionych powyżej, nie tylko jako działanie mające na celu wyleczenie z danej dolegliwości, ale również profilaktyka (jak chociażby wzmożona zapadalność na choroby w okolicy bądź też wyjazd za granicę). Warto zwrócić uwagę na dawkę i odpowiednio dobrać ją do swoich potrzeb, by uzyskać jak najlepsze rezultaty. Warto również wybrać suplement najlepszej jakości, ponieważ jest to bardzo istotne i znacząco przekłada się na oddziaływanie na nasz organizm. Dzięki temu jesteśmy pewni produkty, który kupujemy oraz nie ma obaw przed możliwymi związkami patologicznymi, zawartymi w colostrum.

 

Źródło:

  1. https://examine.com/supplements/colostrum

 

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge