fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Jak w łatwy sposób poprawić stan kości

Stan naszych kości ciągle się zmienia. Stara tkanka wymienia się na nowe, w wyniku działania osteoklastów, czyli komórek usuwających starą i zniszczoną tkankę kostną. Posiadamy również osteoblasty, czyli komórki budujące kości od podstaw, zaopatrujące je w matrycę kostną, która zapewnia wchłanianie minerałów (nadają one twardość i gęstość kościom). Im bardziej się starzejemy, tym bardziej zaczynają przeważać procesy niszczycielskie, aniżeli te budujące masę kostną. Skutkuje to niestety pogorszeniem stanu kości, czyli osłabianiem ich struktury. Jak zatem zadbać o stan kości, nie stosując od razu leczenia farmakologicznego (które często ma odwrotne skutki do tych, jakich oczekujemy)?

Wytrzymałość kości to nie tylko ich gęstość i mineralizacja, ale również to, w jaki sposób zbudowany jest cały szkielet. Do tego potrzebna jest odpowiednia matryca kostna, a jej budowa nie zależy od leków na osteoporozę, ale od czynników genetycznych, diety i stylu życia. Na poprawną odbudowę kości negatywnie wpływa palenie papierosów, brak bodźców w postaci aktywności fizycznej, spożywanie dużych ilości alkoholu, nieodpowiedni sen oraz ogólnie stan zdrowia – nadmierna masa ciała, zaburzenia gospodarki cukrowej oraz choroby zakaźne również mają na to zły wpływ. Mamy jednak zioła i witaminy, które wpływają pozytywnie na odbudowę kości.

Berberyna wpływa nie tylko pozytywnie na regulację gospodarki cukrowej, ale również na stan kości. W badaniach wykazano, że berberyna hamuje proces rozpadu kości. W eksperymencie na zwierzętach berberyna podawana doustnie powodowała zahamowanie utraty gęstości struktur mineralnych kości – tu akurat w obrębie kręgosłupa lędźwiowego. Podejrzewa się również, że berberyna nie tylko hamuje nadmierną aktywność osteoklastów, ale również pozytywnie pobudza organizm do wytwarzania osteoblastów, potrzebnych do budowy kości.

Witamina D3 i K2, które współpracują ze sobą również bardzo mocno odpowiadają za stan kości. Witamina D3 pomaga wchłaniać wapń, a witamina K2 odpowiednio odprowadza go do kości, dzięki czemu zachowuje ich odpowiednią wytrzymałość i prawidłową strukturę. Niedobory witaminy D3 są powiązane ze zwiększoną ilością złamań, szczególnie w okresie około menopauzalnym, stąd też jej istota w dbaniu o kości. Codzienna suplementacja witaminy K2 pomaga odtwarzać strukturę kości oraz zapobiega pęknięciom kości, które są związane ze starzeniem się organizmu.

Witamina C jest kolejnym czynnikiem, odpowiadającym za poprawę masy kostnej. W badaniach wykazano, że suplementacja witaminy C zapobiega utracie gęstości kości w niektórych odcinkach szkieletu. Wysokie dawki doustne (ok. 8 g) powodowały stymulację formowania się kości oraz utrzymanie szkieletu w dobrej kondycji. Ponadto kwas askorbinowy uczestniczy w syntezie kolagenu, dzięki czemu bardzo mocno wspiera regenerację po uszkodzeniach i złamaniach.

Jak widać powyżej, wystarczy uzupełnić nieco niedoborów, mieć zdrową i pełnowartościową dietę oraz aktywny styl życia, by nasz organizm lepiej pracował. Wiele czynników jest od nas niezależnych, jak np. zanieczyszczenie środowiska, natomiast istnieje duża liczba tych, na które mamy wpływ. Warto dobrać to indywidualnie pod swoje potrzeby, jak i uprzednio sprawdzić swoje niedobory, chociażby badaniami krwi. Przy profilaktyce witaminy również można stosować w podstawowych dawkach.

 

Źródła:

http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0050022
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0047058
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18410224

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge