fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Prozdrowotne zalety maślanu sodu

Kwas masłowy, lub inaczej maślan sodu, należy do grupy kwasów tłuszczowych krótkołańcuchowych. Dzięki temu jest łatwo wchłaniany w jelitach oraz może służyć jako źródło energii dla komórek jelit. Z powodu tych właściwości uważany jest za remedium na schorzenia układu pokarmowego oraz dobre wsparcie w nagłych przypadkach zaburzeń jelitowych.

Kwas masłowy jest produkowany w naszych jelitach przez bakterie, które tam żyją, a w tym celu korzystają z włókien (np. z bananów, cebuli czy fasoli). Jest to determinowane przez stan naszej mikrobioty oraz pH w jelicie grubym – skoro maślan jest produkowany przez bakterie, przy złym stanie jelit i dużej dysbiozie, nie będzie to proces wydajny. Maślan można znaleźć również w produktach pochodzenia zwierzęcego (jak np. mleko czy masło), stąd też przekonanie, że dietą uzupełnimy sobie dzienną dawkę maślanu. Istnieje również powiązanie pomiędzy wyższą produkcją maślanu i spożywaniem produktów wysokobłonnikowych. Tutaj można zaliczyć inulinę, fruktooligosacharydy, skrobię oporną, pektyny i gumę guar – to lista niczym z horroru dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z jelitami. Wszystkie te produkty mogą niekorzystnie pobudzić jelita, spowodować wzdęcia, gazy i dyskomfort, przez co uzyskamy odwrotny efekt niż byśmy chcieli. Warto w takim przypadku rozważyć dodatkową suplementację, aby uniknąć drogi pośredniej, powodującej odwrotne efekty.

Rola maślanu sodu w organizmie

Kwas masłowy ma swoją rolę w organizmie, dlatego jest wewnętrznie produkowany, by zapewniać te wszystkie procesy każdego dnia.

Maślan sodu poprawia wrażliwość insulinową, zapobiegając tym samym powstawaniu insulinooporności oraz otyłości, spowodowanej nieprawidłową dietą. Warto pamiętać, ze należy połączyć kilka czynników, jak odpowiedni sposób żywienia, aktywność fizyczna oraz suplementacja, żeby uzyskać pożądane efekty.

Kwas masłowy zwiększa syntezowanie leptyny, która jest hormonem sytości. To przyczynia się do redukcji apetytu, a co za tym idzie często regulacji masy ciała.

Maślan sodu redukuje stany zapalne w naszym organizmie, wzmacniając jelita oraz wspierając ich regenerację. Dzięki temu znacznie lepiej funkcjonuje bariera jelitowa, ściśle regulując przepływ składników (jak również patogenów) do organizmu.

Kwas masłowy, jako dobra dawka energii dla komórek jelita, poprawia również pracę mitochondriów oraz zwiększa ich aktywność. Dzięki temu łatwo jest odczuć przypływ energii, lepsze samopoczucie, zmniejszone stresowanie się czy nawet utratę nadmiernej tkanki tłuszczowej.

 

Korzyści ze stosowania maślanu sodu

Maślan sodu ma wiele dodatkowych korzyści, płynących z jego zewnętrznego przyjmowania. Warto go zastosować, zwłaszcza, jeśli Twoje problemy są w obrębie jakichkolwiek jego właściwości czy też korzyści.

 

  • Maślan sodu jest niesamowicie istotny, jeśli mowa o zdrowiu jelit

Kwas masłowy odpowiada za nabywanie tolerancji w jelitach na różne pokarmy oraz działa przeciwzapalnie, tworząc właśnie takie środowisko. Nie jest on wchłaniany, a raczej wykorzystywany przez komórki jelita grubego jako źródło energii. Bakterie, które produkują kwas masłowy, znajdują się w końcowym odcinku jelita grubego, co wskazuje na obszar, który potrzebuje go najbardziej. Komórki jelita dosłownie się nim „żywią”, więc kwas masłowy zapewnia nam dobrze pracujące jelito (a co najważniejsze – zdrowe) oraz wspiera tworzenie odpowiedniego środowiska w nim. Dzięki temu procesy trawienne są na o wiele wyższym poziomie oraz przebiegają sprawniej. Co ważne, w dużym skrócie, kwas masłowy przyczynia się do produkcji ATP w jelitach (i to dość sporych ilości), czyli przenośnika energii.

Co się dzieje, gdy mamy zbyt mało kwasu masłowego w jelitach? Zazwyczaj prowadzi to do nieswoistych zapaleń jelit, jak np. choroba Crohn’a lub wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG) i nawet do raka jelita grubego. Z drugiej strony, odpowiednia podaż maślanu sodu redukuje negatywne objawy tych schorzeń (nawet do 53% u pacjentów z Crohnem i o 13% u WZJG).

Odkryto również, że kwas masłowy znacznie skraca przebieg biegunek u dzieci oraz biegunek podróżnika („klątwa faraona”). To bardzo ważna informacja, zwłaszcza dla rodziców i podróżników.

 

  • Maślan sodu walczy ze stanami zapalnymi

Stan zapalny to dość powszechne pojęcie w obecnych czasach. Stany zapalne wywoływane są przez mnóstwo czynników, jak chociażby nieprawidłowa dieta, brak aktywności fizycznej lub zbyt duża jej ilość, papierosy, alkohol, niedobory snu, stres, toksyny i wiele, wiele innych. Badania pokazują, że kwas masłowy może wpływać na aktywność układu odpornościowego – z jednej strony blokuje powstawanie nowych komórek odpornościowych, a z drugiej stymuluje produkcje niektórych białek, tym samym regulując pracę całego układu immunologicznego.

Kwas masłowy jest również przydatny, jeśli chodzi o zniszczenie organizmu spowodowane przez alkohol.

Maślan sodu również wzmacnia barierę jelitową, przez co również przyczynia się do zmniejszania stanów zapalnych, ponieważ to znacznie ogranicza przenikanie jakichkolwiek toksyn do organizmu.

 

  • Maślan może działać pozytywnie na regulacje stężenia glukozy we krwi

Obecnie problemy z gospodarką cukrową są bardzo „na czasie”. Niewłaściwa dieta, mała ilość snu i brak ruchu przyczyniają się do problemów ze stężeniem insuliny i glukozy we krwi, a to prowadzi do wielu poważniejszych schorzeń, jak cukrzyca czy insulinooporność.

Badania pokazują, że ludzie z cukrzycą bardzo często mają dysbiozę jelitową, zatem środki poprawiające stan jelit będą oddziaływały pozytywnie na regulację stężenia cukru we krwi. Przegląd badań potwierdza, że kwas masłowy miał pozytywny efekt na osoby z cukrzycą typu 2. Poprawiła się nie tylko ogólna kontrola stężenia glukozy, ale również i wrażliwość insulinowa. To bardzo ważna wiadomość również dla osób cierpiących na insulinooporność.

 

  • Kwas masłowy wspiera pracę mózgu i komórek nerwowych

Aktywność mózgu, pamięć i duże wykorzystanie mózgu, to obecnie norma. Dużo pracujemy, dużo się uczymy i ciągle chcemy coraz więcej. Czasami jednak mózg nie daje nam tyle możliwości, ile byśmy chcieli.

Maślan sodu, podobnie jak aktywność fizyczna, pozytywnie pobudza mózg do pracy i może korzystnie wpływać na pamięć długotrwałą. Jest to dobra informacja, zwłaszcza dla osób starszych lub po różnych urazach – dodatkowo maślan powodował odbudowanie zniszczonych komórek nerwowych oraz wzmocnienie bariery krew-mózg. Kwas masłowy jest ważny podczas regeneracji układu nerwowego, również w przypadkach uszkodzeń różnego typ.

Maślan sodu sprawdzi się zatem przy różnego rodzaju demencjach starczych, uszkodzeniach układu nerwowego, problemach z pamięcią i wielu innych w tym obszarze.

 

  • Kwas masłowy może być wsparciem w leczeniu stanów lękowych czy depresji

Stany lękowe i depresja to bardzo powszechne stany w obecnych czasach. Jesteśmy mocno przytłoczeni stresem i ciągle wymagamy od siebie więcej i więcej. Jak się okazuje, maślan sodu działa korzystnie w depresji i innych stanach depresyjnych. W badaniach na myszach, trzymanych w przewlekłym stresie, maślan sodu miał właściwości przeciwdepresyjne. W innych badaniach również potwierdzono zminimalizowanie odczuwania stanów lękowych i poprawę nastroju.

To bardzo duża zaleta tego związku, ponieważ nie tylko wspiera jelita, które również odpowiadają za takie stany (jelita-mózg), ale również sam w sobie działa bardzo pozytywnie na naszą psychikę.

 

  • Wspiera odchudzanie

To bardzo dobra wiadomość dla osób, które szukają naturalnych sposobów wsparcia utraty tkanki tłuszczowej. Kwas masłowy może przyczynić się do utraty nadmiernej masy ciała – między innymi dzięki regulacji mikrobioty jelitowej. Dodatkowo, zapobiega to powstawaniu syndromu metabolicznemu. Warto dodać, że sama suplementacja nie wystarczy – należy zadbać o swoją dietę, aktywność fizyczną oraz odpowiedni sen.

 

  • Maślan sodu daje ulgę cierpiącym na IBS

IBS to niestety coraz częstsze schorzenie, dotykające osób już w młodym wieku. Spowodowane jest one najczęściej psychiką, przewlekłym stresem, niewłaściwą dietą i różnymi predyspozycjami.

Kwas masłowy wspiera jelita i poprawia znacznie ich pracę, jak również regeneruje nabłonek jelita. Będzie to zatem bardzo duże wsparcie dla nadwrażliwych jelit, zwłaszcza przy ich nadmiernej aktywności (jak biegunki).

 

Jak stosować maślan sodu?

Suplementacja maślanem sodu na pewno będzie odpowiednia dla osób, które mają problemy na tle jelitowym i nie dostarczają odpowiedniej ilości błonnika, zdrowych pokarmów i mogą cierpieć na dysbiozę jelitową.

Dawka waha się, w zależności od producenta i jego zaleceń. Najlepiej przeczytać ulotkę i zastosować się do instrukcji. Warto również obserwować swój organizm i dostosować dawkę do swoich potrzeb (oczywiście w granicach zaleceń producenta).

Nie ma wielu informacji odnośnie skutków ubocznych stosowania maślanu sodu, jeśli jednak czegoś doświadczysz – zmniejsz dawkę i obserwuj się dalej, dopóki nie są to poważne objawy. Rzadki, ale występujący objaw, to zaparcia.

Standardowo, ostrożność  należy zachować w przypadku ciąży i poważnych chorób przewlekłych – wtedy skonsultuj to z lekarzem.

Który suplement zawierający maślan sodu wybrać?

Jeden z najlepszych produktów, zawierających maślan sodu, to preparat firmy Alliness. Dlaczego jest tak dobry? Po pierwsze, zawiera czysty preparat, bez żadnych dodatków chemicznych, które możemy znaleźć w innych suplementach. Dzięki temu jesteśmy pewni, że nie dostarczamy żadnych zbędnych składników wraz z codzienną suplementacją. Ponadto kapsułka jest przyjazna weganom, także bez obaw można ją przyjmować (nawet osoby z tradycyjną dietą, ale alergiami). Warto również zaznaczyć, że kapsułka jest dojelitowa, zatem jej przeżywalność w żołądku i jelicie cienkim jest bardzo wysoka, a jej rozpuszczenie następuje dopiero w jelicie grubym, gdzie powinna zostać uwolniona substancja z niej zawarta.

Warto pamiętać, by przechowywać produkt w temperaturze pokojowej i chronić go przed wilgocią, by nie stracić jego cennych właściwości. Zalecane spożycie to 1 kapsułka dwa razy dziennie, przez co najmniej 3 miesiące. Co ważne, to fakt, że wiele osób odczuje poprawę już po paru dniach, natomiast inne dopiero po dłuższym czasie, dlatego warto poczekać na pozytywne efekty. Jest to produkt bezpieczny i zdecydowanie godny polecenia.

 

 

 

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge