fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Food

Moc antyoksydantów

Jakość naszego życia pozostawia wiele do życzenia. Żyjemy w zanieczyszczonym środowisku, jesteśmy narażeni na złą jakość powietrza, żywność nie zawsze jest pierwszej jakości, a dla dobrego samopoczucia często stosujemy dużo kosmetyków, które również obciążają nasz organizm. Zbliżają się cieplejsze dni, co oznacza picie większych ilości wody – zazwyczaj w plastikowych butelkach, co niestety niesie za sobą kolejne toksyny, jak choćby bisfenol A obecny w plastiku. Niestety w związku z tym liczba wolnych rodników w naszym organizmie może się zwiększać – odgrywają one dużą rolę (jeśli nie największą) w powstawaniu wielu przypadłości, a nawet chorób. Odpowiadają one również za starzenie się naszego organizmu, skóry, mózgu i innych organów, co nie jest dla nas korzystne.

Wolne rodniki, czyli atomy bez pary, krążą w organizmie by ją znaleźć. Kiedy w końcu ją odnajdą i zabierają, uszkadzają tym samym DNA, białka lub komórki. Czynniki, które przyspieszają ich powstawanie wymieniłam wyżej. Można do tego dodać też papierosy, stres, alkohol, spaliny, chemię w żywności i chemię domową. To wszystko składa się na większe obciążenie organizmu, dlatego warto eliminować jak największą ilość tych czynników. Dobrze jest zadbać przede wszystkim o zdrową dietę, która jest wyjściową podstawą do wszelkich działań związanych ze zdrowiem. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiedni sen – tyle godzin w ciągu dnia, ile potrzebujesz (ale nie mniej niż 6) oraz jego higiena, czyli zadbanie o ciszę i całkowitą ciemność w sypialni, jak również czynności przed i posenne. Do tego należy dodać odpowiednią aktywność fizyczną, dobraną do organizmu i jego stanu fizjologicznego oraz zdrowotnego. To taka wielka trójka, która jest wyjściową do dalszych działań.

Kolejnym krokiem powinno być uwolnienie organizmu od nadmiaru toksyn. Co możesz zrobić? Na pewno korzystać z pudełek bez BPA, z takich samych butelek, może spróbujesz użyć szklanych opakowań. Możesz też postawić na kosmetyki naturalne, o których pisałam tutaj. Postaw na mniejsze zło, bo ciężko jest wyeliminować wszystko (jak np. powietrze).

Co dodatkowego możesz wykorzystać?

Witamina C – jest jednym z najbardziej dostępnych antyoksydantów. Występuje w różnych pokarmach, jak np. owoce czy warzywa, ale przy zwiększonym zapotrzebowaniu warto uzupełniać ją z dodatkowych źródeł (zwłaszcza, że witamina C jest bardzo wrażliwa na wszelkie obróbki żywności). Dobrze wpływa na wygląd cery i skóry (uczestniczy też w syntezie kolagenu). Wspiera pracę tarczycy oraz nadnerczy, zapobiega pękaniu naczynek krwionośnych.

Witamina E – kolejny podstawowy antyoksydant. Zabezpiecza komórki mózgowe i nerwowe właśnie przed działaniem wolnych rodników. Dobrze uzupełnia działanie witaminy C. Wspomaga również odpowiednią przepuszczalność błon komórkowych i przeciwdziała zakrzepom.

Kwas alfa-liponowy – działa silnie przeciwutleniająco – obniża stres oksydacyjny. Chroni również wątrobę, pomaga jej się odtruwać i dba o jej odpowiednią pracę. Pobudza komórki do produkcji glutationu, naszego najsilniejszego przeciwutleniacza.

Jak widać mamy możliwość znaczącej poprawy pracy naszego organizmu. Opierając się na podstawach, jak dieta, sen i aktywność fizyczna, możemy dorzucić do tego suplementację (dość podstawową), która wesprze pracę wszystkich narządów. Warto jednak pamiętać, że mając niewłaściwą dietę lub nie dbając o dobry sen czy bycie aktywnym fizycznie, same suplementy niewiele nam dadzą. Działanie na korzyść organizmowi powinno być holistyczne, czyli obejmujące wszelkie aspekty z tym związane. Dzięki temu osiągniemy najlepsze efekty w jak najkrótszym (zależnie od możliwości i stanu zdrowia) czasie.

 

 

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: