fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Najlepiej przebadany szczep probiotyczny – Lactobacillus rhamnosus

Probiotyki to temat, który jakiś czas temu zyskał na popularności i do tej pory nie schodzi z ust osób, mówiących cokolwiek na temat zdrowia. Nie jest to tak naprawdę żadna nowinka – probiotyki są znane już od starożytności, kiedy to stosowano sfermentowane mleko w celu poprawy wypróżniania. Pod kątem naukowym zainteresowano się tym w 1877 roku, a następnie w 1907 roku. Początkowo badano tylko spożywanie fermentowanych produktów mlecznych pod kątem zdrowotnego wpływu na człowieka. Nieco później został wprowadzony termin „probiotyk” i zostały dokładnie określone wymagania, które takowy musi spełniać.

Probiotyk musi być pochodzenia ludzkiego, ma być odporny na kwas żołądkowy, enzymy i kwasy żółciowe, a przeżywalność musi wykazać aż w jelicie grubym. Powinien wykazywać zdolność do przynajmniej częściowej i chwilowej kolonizacji przewodu pokarmowego i mieć pozytywny wpływ na organizm człowieka. Powinien być również trwały.

Z tego właśnie powodu nie warto wybierać tańszych probiotyków. Zgodnie z badaniami, tańsze i niesprawdzone produkty nie zawierały deklarowanej przez producenta ilości bakterii w kapsułce lub nawet wykrywano w nich bakterie patogenne!

To co bardzo ważne to fakt, że probiotyk powinien składać się z dokładnego opisu, a mianowicie – rodzaj, gatunek i szczepBez tego, nie wiemy co dokładnie znajduje się w preparacie.

Przykładowo, powinno to wyglądać tak:

  • Lactobacillus (rodzaj)
  • reuteri (gatunek)
  • DSM 17938 (szczep).

Niestety, producenci bardzo często nie podają tej ostatniej części, przez co tak naprawdę nie wiadomo, co znajduje się w suplemencie. O jego jakości powinny świadczyć liczne badania naukowe oraz deklaracja samego producenta – zebrane razem dają pewność suplementu na dobrym poziomie.

Jakie korzyści zdrowotne niosą za sobą probiotyki

Przede wszystkim, probiotyki mają zapobiegać schorzeniom, związanym z jelitami, a zwłaszcza patogennym zakażeniom oraz hamować rozwój niekorzystnych bakterii. Mówiąc mniej naukowo, powinny zabiegać biegunkom czy też przerostowi patogennych bakterii, powodujących problemy z trawieniem, wzdęcia czy bóle brzucha. Ponadto, bakterie probiotyczne stymulują układ odpornościowy, poprzez pobudzanie aktywności przeciwciał i komórek odpornościowych, jak również równowagę pomiędzy Th1 a Th2. Kolejnym aspektem, na który wpływają bakterie probiotyczne, to przywracanie równowagi trawiennej. Probiotyki wytwarzają enzymy, co wspiera poprawne trawienie – tu warto wspomnieć o enzymie rozkładającym laktozę, dzięki czemu następuje złagodzenie jej nietolerancji.

Ponadto probiotyki regulują przerost bakterii patogennych oraz łagodzą biegunkę po kuracji antybiotykiem lub tą, spowodowaną zmianą otoczenia (biegunka podróżnika/”klątwa faraona”). Probiotyki mogą również regulować gospodarkę lipidową, obniżając stężenie cholesterolu do prawidłowego. Bakterie mają również potencjalne działanie przeciwnowotworowe (a dokładniej chodzi tu o raka jelita grubego). Patrząc na to wszystko, trudno się dziwić, że probiotyki są tak mocno badane i zachwalane, a kwestia jelit i suplementacji bakteriami jest tak popularna.

Lactobacillus rhamnosus działanie

Warto zatem omówić jeden szczep probiotyczny, najbardziej znany i bardzo dobrze przebadany pod kątem wpływu zdrowotnego na organizm człowieka. Ten szczep to Lactobacillus rhamnosus LGG ATCC 53103 (skrót: LGG). Jest to bardzo popularny szczep, odkryty w 1983 roku (czyli stosunkowo niedawno). Zgromadzono w obecnej chwili ponad 800 badań, potwierdzających jego skuteczność i są to najwyższej jakości badania randomizowane z grupą kontrolną placebo.

Lactobacillus rhamnosus GG wykazuje bardzo duże powinowactwo do ludzkich komórek nabłonka jelita, przez co jest w stanie przetrwać silny wpływ kwasu żołądkowego oraz kwasów żółciowych. To jest bardzo istotne, ponieważ takie warunku są niekorzystne dla dość delikatnych szczepów różnych bakterii.

Mimo tego, że LGG jest podatny na antybiotyki, jak penicylina (np. Ospen), ampicylina (np. Ampicillin TZG), imipenem (np. Imipenem/Cilastatin Kabi) i erytromycyna (np. Davercin), jest w stanie skolonizować jelita w trakcie kuracji antybiotykowej. Wykazano również oporność LGG na niektóre substancje bakteriobójcze.

Probiotyk na biegunkę

Lactobacillus rhamnosus GG wykazuje silne działanie łagodzące, na biegunki różnego rodzaju, zwłaszcza u dzieci (rotawirusowe). Biegunki zazwyczaj związane są z nieprawidłową kolonizacją przewodu pokarmowego, przez bakterie patogenne, które pochodzą z zewnątrz. Najczęściej dotyka to dzieci oraz osób podróżujących do krajów o innym klimacie niż ich naturalny. LGG działa pozytywnie nie tylko w przypadku trwającej biegunki, ale również jako profilaktyka – warto zatem stosować probiotyk już przed wyjazdem za granicę bądź też w okresie częstych zachorowań, w przypadku małych dzieci. W przypadku trwającej biegunki L. rhamnosus GG wykazuje zdolność do skrócenia jej trwania oraz minimalizowania ilości wypróżnień.

W kontekście biegunek, warto również wspomnieć o tym schorzeniu w trakcie kuracji antybiotykami lub chwilę po jej zakończeniu. LGG znacznie wspomogło organizm przy odpowiedniej kolonizacji jelit, tym samym łagodząc lub zapobiegając nadmiernym wypróżnianiom się. Jest to bardzo istotna zdolność tego probiotyku, a zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci. W przypadku młodszych, biegunka jest bardzo niebezpiecznym stanem dla zdrowia, o czym wie każdy rodzic. Dobrze jest wtedy pamiętać o takim szczepie jak LGG.

Pozostając w temacie jelit, Lactobacillus rhamnosus GG był również stosowany w terapiach wrzodziejącego zapalenia jelita grubego oraz zapalenia jelit. W badaniach klinicznych suplementacja tym preparatem okazała się bardzo przydatna w utrzymaniu remisji, a nawet wsparcia leczenia, poprzez zwrotne hamowanie cytokin prozapalnych. LGG wykazał również zdolność do opóźniania nawrotu choroby. Stany zapalne jelit i różne choroby to bardzo częsta przypadłość ostatnich czasów. Dzieje się tak przez złą dietę, używki, stres, nadmierną aktywność fizyczną i toksyny lub po prostu ekspresję pewnych genów. Warto zatem znać ten szczep, jako dodatkowa terapia przy leczeniu stanów zapalnych jelit, by wspomóc dążenie do remisji i znacząco poprawić jakość swojego życia.

Podobnie LGG działa w przypadku zespołu jelita drażliwego, z czym boryka się teraz wiele osób. L. rhamnosus GG znacznie zmniejsza objawy tego schorzenia, przynosząc ulgę i regulując wypróżnianie się. Jest to bardzo istotna informacja, dla osób zmagających się z tą jednostką chorobową.

https://www.fitness-food.pl/probiotyki-jednoszczepowe/1658-livacare-lactobacillus-rhamnosus-gg-ferring.html

Dobry probiotyk w leczeniu AZS

Lactobacillus rhamosus GG jest również bardzo istotny jeśli chodzi o atopowe zapalenie skóry. AZS jest jednym z najczęściej występujących schorzeń u dzieci, a nawet i u osób starszych. Mikrobiota jelitowa jest bardzo istotna w przypadku atopowego zapalenia skóry, więc terapia probiotykami jest nieodłącznym elementem całościowego leczenia. Lactobacillus rhamnosus GG sam lub w połączeniu z Lactobacillus reuteri podawany niemowlętom z AZS i alergią na mleko pochodzenia krowiego, znacząco zmniejszył objawy chorób i nietolerancji. Jest to bardzo istotne, aby o tym pamiętać.

Bardzo wielu rodziców zmaga się właśnie z takimi problemami u dziecka. W tym przypadku najistotniejsza jest odpowiednia dieta oraz dobry dobór probiotyków (czyli np. LGG). Dzięki połączeniu tych dwóch elementów, objawy atopowego zapalenia skóry powinny zdecydowanie ustąpić.

LGG było również istotne w kilku innych kwestiach, a jedną z tych najważniejszych są infekcje dróg moczowych. Lactobacillus rhamnosus GG wpływa pozytywnie na florę bakteryjną organizmu, zapobiegając infekcjom dróg moczowych, co jest niestety bardzo częstym schorzeniem nie tylko u kobiet, ale również u mężczyzn. Warto profilaktycznie stosować LGG, jeśli takie infekcje zdarzają się często oraz zastosować probiotyk dopochwowy.

L. rhamnosus GG sprawdził się również przy nawracających infekcjach dróg oddechowych, zwłaszcza u dzieci. Ryzyko zachorowania na takie infekcje było zdecydowanie niższe przy suplementacji LGG.

Poznaliśmy już wiele prozdrowotnych możliwości L. rhamnosus GG. Warto odpowiedzieć jeszcze na kilka ważnych pytań.

Czy probiotyki są bezpieczne

Bakterie probiotyczne, które są przebadane i dobrej jakości, uznawane są za bezpieczne. Odnotowuje się bardzo sporadyczne działania niepożądane, które zazwyczaj związane są z jednostkami chorobowymi (jak np. SIBO). Nie zaleca się stosowania probiotyków w przypadku ostrego zapalenia trzustki, przy uszkodzonej śluzówce, natomiast w przypadku nowotworu, konieczna jest konsultacja z lekarzem. LGG można stosować już u noworodków i niemowląt.

Właściwa dawka probiotyku

Uważa się, że dawka dzienna powinna oscylować pomiędzy 109 a 1011 CFU, jednak są to ogólne wytyczne i warto spojrzeć na deklarację producenta i obserwować swój organizm.

Kiedy zażywać probiotyki

Nie ma określonej pory na zażywanie probiotyku. Zaleca się spożywać probiotyk razem z posiłkiem (lecz nie gorącym!), w celu lepszej przyswajalności, ponieważ spożywany pokarm chroni bakterie. W przypadku popijania wodą, warto pamiętać, by nie była ona gorąca, gdyż wpłynie to destrukcyjnie na bakterie zawarte w kapsułce.

W artykule zawarte są wszelkie informacje dotyczące probiotyku. Warto pamiętać, że fundamentem do stosowania suplementów jest odpowiedni styl życia, w czym zawiera się zdrowa dieta, wykluczająca produkty negatywnie wpływające na jelita, eliminacja używek takich jak papierosy, alkohol i narkotyki, minimalizacja stresu oraz odpowiedni sen i zmniejszenie ekspozycji na toksyny i elektronikę. Są to bardzo istotne kwestie i w połączeniu z terapią probiotykami o najwyższej jakości, dadzą najlepsze efekty zdrowotne. Dobrze jest zwrócić uwagę na standard kupowanego preparatu, ponieważ dzięki wyborowi najlepszego suplementu, nie trzeba obawiać się bakterii patogennych lub braku jakiegokolwiek efektu na zdrowie.

Warto pamiętać, że w przypadku noworodków i małych dzieci, forma probiotyku powinna być dostosowana do ich organizmu – dostępne są probiotyki w proszkach i w kroplach i należy przestrzegać ich przygotowania i podawania (nie łączyć z ciepłą wodą!). Dzięki temu probiotyki wykażą większą przeżywalność i lepiej skolonizują przewód pokarmowy.

Autor: Sylwia Lelonek

Źródła:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Probiotyk
  2. https://www.sciencedirect.com/topics/immunology-and-microbiology/lactobacillus-rhamnosus

Leave A Comment

CommentLuv badge