fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Food

Jak poradzić sobie ze stresem

W obecnych czasach stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Ciągle się gdzieś spieszymy, z kimś kłócimy, gonią nas różne terminy i stresują przychodzące rachunki. Nie śpimy zbyt dobrze, skoro w dzień jesteśmy zestresowani – budzimy się lub nie możemy zasnąć. Często śpimy też po prostu za mało. Niestety mocno cierpi na tym nasz organizm.

Kortyzol, określany mianem hormonu stresu, jest uwalniany w sytuacjach dla nas stresowych – za nim idzie również wzrost glukozy we krwi, a później związana z nią insulina, by jak najszybciej odżywić nasze komórki energią. Pierwotnie było nam to potrzebne w sytuacjach, gdzie trzeba było uciekać przed zwierzęciem lub innymi plemionami, do czego potrzebny był natychmiastowy „zryw”. Fizjologicznie rzecz biorąc, jest to zupełnie naturalny mechanizm, a gdy nie występuje często, nie odbija się na zdrowiu. Niestety, patrząc na nasz obecny styl życia, ciężko powiedzieć, że stres nie wpływa negatywnie na organizm – jest on już przewlekły, a nie chwilowy. Ciągła stymulacja organizmu sytuacjami stresowymi może wpływać na nieodpowiednie stężenia glukozy oraz insuliny we krwi, ja i również będzie skutkować uwalnianiem cytokin prozapalnych, które w efekcie prowadzą do wielu chorób.

Jak sobie z tym radzić?

Warto byłoby zacząć od technik, które pozwolą nam się odstresować i zregenerować. Każdy może znaleźć dla siebie coś, co lubi – może to być joga, medytacja albo boks. Badania pokazują, że słuchanie ulubionej muzyki również zmniejsza poziomu stresu w organizmie, co może być wskazówką, jak spędzić chwile przed ważnym egzaminem lub stresującą rozmową.

Kolejnym krokiem może być zastosowanie adaptogenów. Adaptogeny to preparaty ziołowe, znane ze swoich zdrowotnych właściwości – wspierają organizm w uzyskaniu równowagi, wspierają pracę mózgu, układu odpornościowego, a co najważniejsze: zwiększają odporność na stres i redukują jego negatywny wpływ.

Ashwagandha – popularne zioło ajurwedyjskie wpływa pozytywnie na poziomy kortyzolu oraz funkcjonowanie nadnerczy. Zwalcza przemęczenie i zmniejsza chroniczny stres organizmu. Badania pokazują, że ashwagandha znacznie poprawia poziom kortyzolu (na odpowiedni) oraz zwiększa wrażliwość insulinową, która może być osłabiona przez przewlekły stres. Dodatkowo, wpływa pozytywnie na równowagę hormonalną, poprawia pracę układu nerwowego i mózgu, poprawia pracę tarczycy, wpływa pozytywnie na nastrój oraz zwiększa wytrzymałość organizmu.

Rhodiola rosea – to kolejny adaptogen, któremu poświęcono wiele badań. Rhodiola łagodzi przemęczenie związane ze stresem. Dzięki zawartemu w niej specjalnej substancji fitochemicznej pozwala złagodzić odczuwanie niepokoju, jak i również spowalniać starzenie się. Rhodiola zmniejsza nadmierną produkcję kortyzolu oraz zwiększa produkcję białek odpornych na stres. Badania pokazuję, że wpływa na przywrócenie odpowiednich wzorców jedzenia i snu po przebytym stresie, dzięki czemu mimo takich sytuacji nie zmieniamy naszego trybu życia. Rhodiola chroni przed stresem oksydacyjnym, chroni serce i wątroba, a nawet poprawia pamięć. Od niedawna jest stosowana nawet jako środek odchudzający.

Cordyceps, reishi, shiitake i maitake to grzyby z właściwościami antyoksydacyjnymi. Dodatkowo, badania pokazują, że działają adaptogennie, zwalczając stres i zmęczenie oraz naturalnie podnosząc poziomy energii.

Gotu kola – kolejne zioło, polecane przy leczeniu zaburzeń układu nerwowego. Wspiera inteligencje, poprawia pamięć oraz zapobiega przedwczesnemu starzeniu się. Pomaga zwalczać stres i leczy stany depresyjne. Zapobiega również załamaniom nerwowym. Jej właściwości adaptogenne działają też przy leczeniu przewlekłego zmęczenia oraz minimalizowaniu stanów niepokoju.
Jak widać znamy kilka ziół, które mogą być bardzo pomocne w leczeniu przewlekłego stresu oraz nawet stanów lękowych. Będą one świetnym dodatkiem do odpowiedniego stylu życia, który również zapewni wsparcie układowi nerwowemu. Warto pamiętać, że te adaptogenne zioła mają nie tylko takie właściwości, ale również wspierają pracę mózgu (pamięć, inteligencja) oraz działają pozytywnie na układ odpornościowy. Podnoszą też poziomy energii i wpływają na dobry nastrój. Mają wiele właściwości i zastosowań, dlatego warto dobrać do siebie coś, czego konkretnie potrzebujemy.

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3541197
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3909570
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3116297
Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: