fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Redukcja masy ciała a redukcja tkanki tłuszczowej

Odchudzanie to aktualnie jedno z popularnych słów, które można usłyszeć w klubach fitness. Nic dziwnego – każdy chce mieć świetną sylwetkę na zbliżające się lato. Jaka jest różnica między utratą wagi, a utratą tłuszczu? Zdarza się, że używamy tych dwóch zwrotów zamiennie, a nie powinniśmy!

Przyjrzyjmy się ogólnym definicjom.

  • Redukcja masy ciała (utrata masy ciała) = pragniesz zredukować m.in. masę tkanki tłuszczowej, tkanki mięśniowej, kości, wody, organów, etc.
  • Redukcja tkanki tłuszczowej (utrata tkanki tłuszczowej) = pragniesz zredukować masę tkanki tłuszczowej

Skupiając się na masie ciała (potocznie wadze ciała) masz na myśli utratę tkanki tłuszczowej. Chcesz pozbyć się nadmiernego tłuszczu. W niektórych przypadka utrata masy ciała to priorytet numer jeden i są to m.in.:

  • osoby otyłe,
  • osoby z dużą nadwagą,
  • sportowcy, którzy muszą uzyskać właściwą wagę przed zawodami.

Jeśli nie jesteś jedną z nich, przestań się ważyć! Wiesz dlaczego?

Masa ciała waha się w ciągu dnia wielokrotnie w zależności m.in. od spożycia płynów, posiłków cyklu miesięcznego, poziomu stresu, podaży węglowodanów w diecie, podaży sodu, przyjmowanych leków, suplementów, wypróżnienia. Słowem – na wiele czynników nie masz wpływu lub masz wpływ, ale nie całkowity.

Dwie osoby o podobnym wzroście mogą ważyć tyle samo, ale wyglądać zupełnie inaczej, ponieważ mają różny poziom tkanki tłuszczowej i mięśniowej. Spójrz poniżej – to dwie różne osoby, ten sam wzrost, ta SAMA MASA CIAŁA, a sylwetka wygląda zupełnie inaczej.

Powyższe porównanie potwierdza, że wskaźnik BMI jest totalnie niepraktyczny w przypadku zwłaszcza osób o prawidłowej masie ciała lub nawet z lekką nadwagą.

W przypadku uprawiania treningu siłowego koncentrowanie się na masie ciała jest również niepraktyczne. Sylwetka może stracić tkankę tłuszczową, ale zyskać masę mięśniową, co sprawi, że będzie wyglądać LEPIEJ przy tej samej wadze lub nawet przy WIĘKSZEJ wadze. To jest powód, dla którego większość odchudzających się kobiet zniechęca się po kilkunastu tygodniach solidnego treningu siłowego. Masa ciała się nie zmienia, więc pojawiają się myśli, że trening i dieta NIE DZIAŁAJĄ. Tymczasem wystarczy spojrzeć w lustro i spróbować ocenić to, co się widzi, czyli bardziej apetyczne, z mniejszym poziomem tkanki tłuszczowej, z mniejszym cellulitem sylwetkę.

Jak sprawić, by tracić tkankę tłuszczową, a nie masę ciała (tkanka tłuszczowa + tkanka mięśniowa + reszta)?

 

  1. Trenuj siłowo, aby uzyskać apetyczny wygląd sylwetki, wzmocnić ciało i zapobiec utracie masy mięśniowej, która to właśnie nadaje atrakcyjności.
  2. Jedz w większości nieprzetworzone produkty i nie eliminuj żadnego z makroskładników w diecie.
  3. Nie głoduj, bowiem diety niskokaloryczne szybko prowadzą do utraty masy mięśniowej i są najważniejszą przyczyną sylwetki SKINNY FAT (ciało w ubraniu wygląda dobrze, ale bez ubrania jest nieapetyczne).
  4. Spożywaj minimum 1,5g białka w przeliczeniu na beztłuszczową masę ciała.
  5. Nie przesadzaj z ilością ćwiczeń cardio, które przy nieprzemyślanej diecie i całym planie treningowym prowadzą do utraty tkanki mięśniowej.
  6. Gdy nie widzisz postępów powierz swoją sylwetkę w ręce specjalistów, którzy przygotują dla Ciebie plan diety i treningu.
  7. Gdy nie widzisz zmian w sylwetce poproś kogoś o ocenę. Możesz być nieobiektywny i nie widzieć pozytywnych zmian zachodzących w ciele.
  8. Bądź cierpliwy. Utrata tkanki tłuszczowej to maraton, a nie wyścig.

 

 

 

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

Leave A Comment

CommentLuv badge