fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Skurcze nóg – problem osób aktywnych i nie tylko

Skurcze nóg, a dokładniej kurcze nóg (terminologia medyczna), to bardzo częsta i bardzo nieprzyjemna przypadłość. Często ból uniemożliwia nam poruszanie się, co w niektórych sytuacjach jest dość uciążliwe – zwłaszcza, gdy musimy przerwać trening (na basenie lub siłowni) albo nawet spacer czy prowadzenie samochodu. Jest również wiele przypadków, gdy kurcze wybudzają nas w nocy, przez co sen jest przerywany i o wiele mniej efektywny. Tutaj też problem się zapętla – im gorzej śpimy, tym częściej cierpimy na skurcze. A to przez nie możemy się wybudzać.

Skurcze powiązane są nie tylko z niedoborami elektrolitów i minerałów, ale również z zaburzeniami układu nerwowego oraz zmęczeniem mięśni. Obserwuje się również współwystępowanie skurczów z chorobami, takimi jak niedoczynność tarczycy, różne choroby serca, wątroby, cukrzyca, niewydolność żylna czy ciąża. Odkryto częstsze występowanie kurczów w przypadku leczenia nowotworów, dializy nerek, zbyt wysokiego poziomu cholesterolu (statyny).  Dochodzą do tego również leki: tabletki antykoncepcyjne, leki moczopędne, kortyzon i naproksen.

Jak widać, wszystko co robimy i co bierzemy może mieć wpływ na występowanie skurczów. Może być to poprzez pozbywanie organizmu minerałów i witamin (działanie niektórych leków) albo ich wpływ na ukrwienie mięśni. Do tego dochodzi również niska aktywność fizyczna i pozostawanie w jednej pozycji przez bardzo długi czas. Na skurcze mogą wpływać również inne czynniki – np. biegunka, wymioty, odwodnienie podczas wysokiej temperatury lub wysokiej aktywności fizycznej, co pozbawia nas witamin i minerałów w znacznej ilości.

Dodatkowo, nowy raport z 2017 roku wykazał, że wysoki poziom metali ciężkich, pestycydów i innych jest również związany z występowaniem skurczów nocnych. Te substancje to na przykład aspartam (każdemu znany słodzik), kofeina, gluten, glutaminian sodu, alkohol, tytoń i cukier. Ja widać, to podstawy niezdrowej i przetworzonej diety.

Magnez a skurcze mięśni

Na pewno na myśl powinien przyjść nam również magnez. Jego niedobór w mięśniach i komórkach powoduje nie tylko skurcze, ale również drżenia mięśni, mrowienia i drganie powieki. Ciężko zmierzyć jego poziom we krwi, ponieważ tylko 1% magnezu krąży we krwi. Reszta znajduje się w komórkach i w kościach. Badanie z krwi niewiele nam zatem powie. Warto jednak wiedzieć, że zalecenia dotyczące magnezu (400 mg dla mężczyzn i 310 mg dla kobiet) mogą być zbyt niskie w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Warto tutaj wziąć pod uwagę różne stany fizjologiczne, aktywność fizyczną, choroby, ilość pitej wody, trawienie i wchłanianie oraz substancje antyodżywcze, blokujące wchłanianie tego minerału.

Jak zatem postępować? Podstawą powinna być zdrowa i nieprzetworzona dieta, zawierająca dużo naturalnych źródeł magnezu, jak chociażby kakao, suszone morele, różnego rodzaju pestki, orzechy czy mięso.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz dodatkowego źródła magnezu, wybierz dobre suplementy, zawierające wysoce przyswajalny magnez. Warto przetestować również chlorek magnezu i moczyć w nim stopy. Magnez świetnie wchłania się przez skórę. Możesz zrobić z tego również oliwkę magnezową (proporcje 1:1 magnezu oraz wody destylowanej). Inną opcją jest wymoczenie skarpet w takiej oliwce i zakładanie ich na noc.

Pamiętaj też o wysypianiu się. Warto zadbać o swój rytm dobowy oraz higienę snu. Jeśli czujesz, że masz problemy z zasypianiem, zajrzyj tutaj.

Kiedy zadbasz o wszystkie aspekty wymienione powyżej (pamiętaj, żeby zawsze działać całościowo, a nie tylko częściowo), z pewnością Twoje objawy się zmniejszą, a ostatecznie cofną, a Ty będziesz czuć się dobrze i co najważniejsze, wysypiać się i korzystać w pełni z aktywności fizycznej.

 

Dobrej jakości preparaty magnezowe dostępne w sklepie https://www.fitness-food.pl/118-mineraly

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

 

Leave A Comment

CommentLuv badge