fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Co warto wiedzieć o nasionach chia?

Porozmawiajmy dzisiaj o malutkich nasionach, które chętnie pojawiają się w przepisach osób zdrowo odżywiających się i eksperymentujących w kuchni, zwłaszcza wegetariańskiej. Nasiona chia były nieodłącznym elementem diety plemion azteckich. Później w latach 80-90tych w USA zaczęto wykorzystywać je do wypieków, a w ostatnich latach naszych czasów mówi się wiele o ich zdrowotnych właściwościach.

 

Skąd pozyskiwane są nasiona chia?

Nasiona chia, zwane również szałwią hiszpańską pochodzą z południowego i środkowego Meksyku i Gwatemali. Na tych terenach krążyła informacja, że łyżka nasion chia może zapewnić energię na 24h dla jednego człowieka. Z racjonalnego punktu widzenia jest to oczywiście niemożliwe, ale coś sprawia, że te drobne nasiona nie bez powodu są tak gloryfikowane.

 

Fakty

Nasiona wykazują wysoki potencjał antyoksydacyjny, zawierają sporo kwasów omega-3, które stanowią niezbędny element zdrowej diety. Mają więcej białka i błonnika, niż większość ziaren.

 

Właściwości nasion chia

Chia zawierają wiele cennych składników:

  • kwasy omega 3 (w tym ALA),
  • najważniejsze minerały: cynk, wapń (ważna informacja dla osób, które nie spożywają nabiału!), miedź, magnez, mangan,
  • witaminy B2, B3, C,
  • rozpuszczalny błonnik (pomocne w zaparciach),
  • przeciwutleniacze dla zachowania młodości (w tym: flawonoidy i kwasy fenolowe),

Kompleks tych elementów może być przydatny w leczeniu otyłości, chorób serca, cukrzycy, a przede wszystkim profilaktyki zdrowia (1).

 

Korzyści zdrowotne spożywania nasion Chia:

Możliwy wzrost wytrzymałości fizycznej

Nasiona chia to produkt o wysokim potencjale energetycznym w przeliczeniu na masę w porównaniu do pełnych ziaren typu: owies, żyto, jęczmień. Dzięki zawartości tłuszczu zapewnia stabilność glukozy, co jest niezbędne w trakcie długotrwałego wysiłku.

 

Sprzyjają nawodnieniu i utrzymaniu właściwej gospodarki elektrolitowej

Nasiona chia mają właściwości higroskopijne, a więc wiążą wodę, co znaczy tyle, że sprzyjają utrzymywaniu właściwego nawodnienia (pamiętajmy, że nasze ciało składa się w większości z wody i niewielki ubytek może dawać objawy zmęczenia czy bólu głowy!). Nasiona mogą chłonąć wodę w ilości 12 krotności swojej masy (np. 10g chia może zatrzymać 120g wody!). Ta cecha pozwala przedłużyć nawodnienie oraz zatrzymanie elektrolitów w ciele, zwłaszcza podczas wysiłku, które wiąże się z wysoką potliwością.

 

Chia – Korzystny wpływ na układ krążenia

Jedno z badań wykazało, że nasiona chia mogą sprzyjać obniżeniu ciśnienia krwi. Nie do końca wiadomo, który składnik się do tego przyczynia. Na pewno kompozycja błonnika, kwasów omega-3, przeciwutleniaczy (kwercetyna, kwas chlorogenowy, mirecytyna) i minerałów jest korzystna w kontekście pracy serca i nie tylko. (2)

 

Regulacja gospodarki glukozowej

Wysoka ilość rozpuszczalnego błonnika sprzyja kontroli cukru we krwi spowalniając rozkład węglowodanów na cukry proste. Uważa się, że wyjątkowa higroskopijna właściwość chia występująca w żołądku po spożyciu, tworzy tzw. “barierę żelową pomiędzy węglowodanami i enzymami trawiennymi”. Spowolnienie konwersji węglowodanów do cukru w organizmie pozwala na powolne i stałe uwalnianie glukozy do krwiobiegu i stałą reakcję na insulinę.

 

Chia może sprzyjać utracie wagi

Myślę, że nikogo tutaj nie zaskakuje ten fakt. Jeśli produkt zawiera sporo błonnika, to pomaga on w kontroli głodu i sytości. Chociaż jest to kwestia indywidualna, a indeks sytości może być dla każdego innym odczuciem, warto sprawdzić, czy dodanie łyżki nasion chia do codziennej diety pomoże kontrolować głód i poczuć nasycenie po zjedzonym posiłku, który do tej pory nie generował sygnału: “TAK, JESTEM NAJEDZONY” :-)

 

Źródła:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17686832
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4926888/

 

 Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

1 Comment Co warto wiedzieć o nasionach chia?

Leave A Comment

CommentLuv badge