fitness-food.pl zdrowa żywność

Browsing Category Artykuły

Artykuły

Zdrowotne zalety probiotykoterapii

Mówi się, że jelita są kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia. I to wcale nie jest przesada! Problemom jelitowym najczęściej towarzyszy dysbioza bakteryjna, czyli zaburzenia w ilości flory patogennej w stosunku do pożytecznej flory, która powinna zasiedlać nasze jelita. To sprawia, że odczuwamy szereg nieprzyjemnych i utrudniających funkcjonowanie dolegliwości. Odpowiednia probiotykoterapia jest w stanie przywrócić równowagę i zdrowie. Jak się za to zabrać? Przekonaj się, czytając artykuł.

Na czym polega probiotykoterapia?

Continue reading

Artykuły

Rodzaje probiotyków ginekologicznych

Codziennie jesteśmy bombardowani nowinkami o dietach, suplementach i zdrowym trybie życia. W ostatnich czasach wzrosło zainteresowanie probiotykami. Stosuje się je nie tylko w trakcie i po leczeniu antybiotykami przepisywanymi np. w czasie grypy, ale i w leczeniu chorób zakaźnych przewodu pokarmowego (np. w trakcie zapalenia żołądka) oraz układu moczowo-płciowego. Co więcej, coraz częściej probiotyki stosuje się profilaktycznie, a nie tylko wtedy, gdy jest potrzeba poprawy stanu zdrowia.

Probiotyki ginekologiczne zyskują na popularności, bowiem infekcje układu moczowo-płciowego są bardzo częstym powodem, dla którego kobiety odwiedzają lekarzy ginekologów.

Continue reading

Artykuły

Prozdrowotne zalety maślanu sodu

Kwas masłowy, lub inaczej maślan sodu, należy do grupy kwasów tłuszczowych krótkołańcuchowych. Dzięki temu jest łatwo wchłaniany w jelitach oraz może służyć jako źródło energii dla komórek jelit. Z powodu tych właściwości uważany jest za remedium na schorzenia układu pokarmowego oraz dobre wsparcie w nagłych przypadkach zaburzeń jelitowych.

Kwas masłowy jest produkowany w naszych jelitach przez bakterie, które tam żyją, a w tym celu korzystają z włókien (np. z bananów, cebuli czy fasoli). Jest to determinowane przez stan naszej mikrobioty oraz pH w jelicie grubym – skoro maślan jest produkowany przez bakterie, przy złym stanie jelit i dużej dysbiozie, nie będzie to proces wydajny. Maślan można znaleźć również w produktach pochodzenia zwierzęcego (jak np. mleko czy masło), stąd też przekonanie, że dietą uzupełnimy sobie dzienną dawkę maślanu. Istnieje również powiązanie pomiędzy wyższą produkcją maślanu i spożywaniem produktów wysokobłonnikowych. Tutaj można zaliczyć inulinę, fruktooligosacharydy, skrobię oporną, pektyny i gumę guar – to lista niczym z horroru dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z jelitami. Wszystkie te produkty mogą niekorzystnie pobudzić jelita, spowodować wzdęcia, gazy i dyskomfort, przez co uzyskamy odwrotny efekt niż byśmy chcieli. Warto w takim przypadku rozważyć dodatkową suplementację, aby uniknąć drogi pośredniej, powodującej odwrotne efekty. Continue reading

Artykuły

Jak wybrać najlepszy probiotyk dla dzieci?

Probiotyki to bardzo popularny temat. Ich pozytywny wpływ na zdrowie jest już znany nie tylko w świecie nauki, ale również u osób nie związanych z tematem. Probiotyki, czyli bakterie, wspomagają organizm w jego pracy – poprawiają ogólną kondycję zdrowotną, odporność, trawienie, wchłanianie składników odżywczych, a nawet nastrój! Mogą nawet regulować stany zapalne organizmu i zmniejszać przepuszczalność jelit. Probiotyki są bardzo istotne w przypadkach antybiotykoterapii bądź też chorób jelit (jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, Leśniowski-Crohn czy nawet jelito drażliwe). Bardzo często probiotyki powinny być podawane również u dzieci – to ich najczęściej dotykają różne choroby, przez co przebywają antybiotykoterapię lub mama w trakcie ciąży nie zapewnia im odpowiedniego środowiska rozwoju. Dobór odpowiednich probiotyków dla dziecka to bardzo ważna sprawa. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, jednakże nie wszystkie są godne polecenia. Wiele z nich nie działa tak jak powinno, a czasem nawet zawiera bakterie patogenne!

Po pierwsze, należy wybrać produkt najlepszy jakościowo – polecany przez specjalistów i dobrze przebadany. Po drugie, należy wybrać odpowiednie bakterie, których potrzebuje dziecko (może to być wybór na podstawie wywiadu środowiskowego bądź badania – badanie kału lub inne). Po trzecie, probiotyk musi być podawany w odpowiedniej dawce oraz formie, by zmaksymalizować jego działanie. Wydaje się to trudne – zapraszam zatem do dalszej części artykułu, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Continue reading

Artykuły

Kiedy warto sięgnąć po probiotyk ginekologiczny?

Mikroflora bakteryjna pochwy chroni przed rozwojem infekcji. Składa się z bakterii tlenowych i beztlenowych, a w 1g prawidłowej wydzieliny pochwy znajduje się aż 10^8-10^9 komórek bakterii. Skład mikroflory może się zmieniać, co rodzi ryzyko rozwoju infekcji lub wystąpienia sytuacji, w której niepożądane mikroorganizmy współistniejąc z prawidłową florą będą działały patogennie. Flora pochwy kobiety zmienia się wraz z wiekiem. W okresie płodowym jest jałowa. Po pierwszych 3 tygodniach życia poza łonem flora jest zbliżona do obrazu flory kobiety w wieku rozrodczym. W okresie rozrodczym flora bakteryjna składa się głównie z bakterii kwasu mlekowego. Z kolei w okresie pomenopauzalnym ilość bakterii kwasu mlekowego spada i zaczyna pojawiać się coraz więcej bakterii E.coli. Co ważne, u ponad 20% kobiet stwierdza się obecność drożdżaków Candida.

Na skład mikroflory pochwy ma nie tylko wpływ wiek kobiety, ale i ogólny stan zdrowotny i odpornościowy kobiety, stan hormonalny, faza cyklu miesiączkowego, choroby ustrojowe (np. cukrzyca), aktywność seksualna, zmiana partnerów seksualnych, higiena osobista i higiena życia seksualnego, zażywane leki i suplementy (głównie antybiotyki i antykoncepcja hormonalna), a nawet ubiór. Czynników jest mnóstwo, ale powyższe są najbardziej powszechne.

Continue reading

Artykuły

Mała czarna czyli wszystko co musisz wiedzieć o kawie

Artykuły o kawie pojawiają się jak grzyby po deszczu. W jednym czytamy, że napój wydłuża życie, w drugim przedstawia się same negatywy i odradza konsumpcji. Gdzie leży prawda? Jaki wpływ na nasze zdrowie ma filiżanka małej czarnej? Odłóżmy na bok wszystkie opinie i zobaczmy, co na ten temat mówią badania, a przede wszystkim przyjrzyjmy się jej właściwościom.

KALORYCZNOŚĆ   KAWY

Continue reading

Artykuły

Najlepiej przebadany szczep probiotyczny – Lactobacillus rhamnosus

Probiotyki to temat, który jakiś czas temu zyskał na popularności i do tej pory nie schodzi z ust osób, mówiących cokolwiek na temat zdrowia. Nie jest to tak naprawdę żadna nowinka – probiotyki są znane już od starożytności, kiedy to stosowano sfermentowane mleko w celu poprawy wypróżniania. Pod kątem naukowym zainteresowano się tym w 1877 roku, a następnie w 1907 roku. Początkowo badano tylko spożywanie fermentowanych produktów mlecznych pod kątem zdrowotnego wpływu na człowieka. Nieco później został wprowadzony termin „probiotyk” i zostały dokładnie określone wymagania, które takowy musi spełniać.

Probiotyk musi być pochodzenia ludzkiego, ma być odporny na kwas żołądkowy, enzymy i kwasy żółciowe, a przeżywalność musi wykazać aż w jelicie grubym. Powinien wykazywać zdolność do przynajmniej częściowej i chwilowej kolonizacji przewodu pokarmowego i mieć pozytywny wpływ na organizm człowieka. Powinien być również trwały.

Continue reading

Artykuły

Colostrum – wszystko co musisz wiedzieć na jego temat

Colostrum (siara) to dość znana substancja, pojawiająca się jako suplement u coraz większej ilości osób. Jest często mylone z substancją izolowaną z mleka, podczas gdy jest to wydzielina bezpośrednio produkowana z gruczołów mlecznych u ssaków, jako „pierwsze mleko” dla nowonarodzonego potomka. Małe dzieci (lub zwierzątka) zaraz po przyjściu na świat mają niewykształcony układ trawienny i system odpornościowy, więc enzymy i przeciwciała zawarte w colostrum promują odpowiedni rozwój i chronią dziecko przed chorobami. To jedne z wielu powodów, dla których colostrum jest tak często stosowane. Siara jest zazwyczaj brana od krów bądź kóz, jednakże krowie colostrum jest zdecydowanie tańsze.

Jak działa colostrum?

Continue reading

Artykuły

Jak bezpiecznie radzić sobie z bólem

W obecnych czasach wszechobecnie występujące leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, wykorzystywane są codziennie w bardzo dużych dawkach. Z racji tego, że na wszystko może pomóc jakaś tabletka, ludzie nie wahają się brać często podwójną dawkę, żeby uśmierzyć swój ból i poprawić samopoczucie. Dużą zachętą są nie tylko leki, pojawiające się na półkach supermarketów i stacji benzynowych, ale również zaleceń lekarzy, którzy w wielu przypadkach zalecają wzięcie tabletki, która ma  szybko sposób pomóc.

Jak się okazuje, stosowanie tych leków nie jest tak niewinne i bezpieczne, jak się może wydawać. Jakiś czas temu FDA (Amerykańska Agencja Żywności i Leków) po raz kolejny zwiększyła poziom ostrzeżeń dotyczących NLPZ (Niesteroidowe leki przeciwzapalne). Po zapoznaniu się z danymi dotyczącymi skutków obserwowanych po przyjmowaniu tych preparatów  (ibuprofen, naproksen, ketoralak, celekoksyb i diklofenak) agencja wprowadziła wymóg nowego oznakowania etykiet – oprócz „standardowych” efektów ubocznych, podwyższają one ryzyko udaru oraz niewydolności serca już w pierwszym tygodniu stosowania. Najbardziej zagrożeni są pacjenci po pierwszym zawale oraz ci obciążeni: u osób z chorobą wieńcową (już po zawale), ryzyko jest bardzo wysokie już przy pierwszej tabletce. Oprócz tego obserwuje się mocne powikłania żołądkowo-jelitowe.

Continue reading

Artykuły

Polifenole – podział, metabolizm, obróbka i naturalne źródła

Polifenole to grupa ponad pięciu tysięcy organicznych związków chemicznych, które występują w roślinach. Główna funkcja polifenoli to nadanie barwy roślinie oraz ochrona przed szkodliwymi związkami z zewnątrz, promieniowaniem ultrafioletowym i patogenami. Spożyte polifenole wykazują działanie przeciwzakrzepowe, przeciwzapalne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe oraz wzmacniające naczynia krwionośne. Chronią organizm przed działaniem stresu oksydacyjnego. Niektóre z nich przyczyniają się do zmniejszenia insulinooporności, poprawie wrażliwości insulinowej. Warto wiedzieć, że mają wpływ na aktywność wielu enzymów: np. katalazy, peroksydazy i reduktazy glutationowej, biorąc udział w procesach antyoksydacyjnych, przyczyniają się do regulacji procesu utleniania cholesterolu LDL. Niektóre z nich hamują wytwarzanie histaminy, noradrenaliny, mają działanie diuretyczne, a także mogą wpływać na poziom hormonów (m.in. estrogen).

Podział polifenoli

Continue reading

Artykuły

Mindful eating – pomocnik w walce z nadwagą i otyłością?

Jak aktualnie wiemy w XXI wieku, czyli erze fast-foodów, produktów o wysokiej smakowitości słodzonych napojów i innych tego typu pokus, które atakują nas z każdej strony w reklamach, gazetkach czy też wprost z półek sklepowych, gdzie mamy je na wyciągnięcie ręki, nietrudno o konsumpcję nadmiernej ilości energii, która prowadzić będzie do nadwagi i otyłości, a co za tym idzie innych chorób cywilizacyjnych np. cukrzycy typu II, insulinooporności, chorób układu sercowo – naczyniowego i wielu innych. Stąd też coraz większym zainteresowaniem cieszy się sfera nauki dotycząca kontroli spożywanej energii. Poszukiwane są odpowiednie suplementy diety, leki i inne sposoby, które mają pomóc w tematyce jedzenia Ad Libitum, czyli do syta. W dzisiejszym artykule pokrótce opiszę mindful eating (ME), który w dużym stopniu może w tym pomóc.

Continue reading

Artykuły

Melatonina – co zmniejsza jej produkcję i jak wyregulować jej poziom bez suplementacji

Niedobór melatoniny może być dla wielu osób odpowiedzią, dlaczego nie mogą zasnąć wtedy, kiedy chcą. Zaburzenia snu, kłopoty z zaśnięciem, bezsenność utrudnia funkcjonowanie, pozbawiając sił i chęci do życia.

Melatonina – Suplement na lepszy sen

Melatonina to hormon odpowiedzialny za prawidłowy sen. Produkowana jest naturalnie w komórkach szyszynki znajdującej się w mózgu. Niestety nasz styl życia i styl żywienia może zaburzać jej produkcję. Melatonina warunkuje rytm dobowy, a więc wtedy, gdy jest dzień powinniśmy funkcjonować, a w trakcie nocy spać. Tutaj już możemy wywnioskować, że ignorowanie pory doby wobec aktywności ma wpływ na wydzielanie melatoniny, a co za tym idzie, generować problemy ze snem.

Warto wiedzieć, jak powstaje melatonina. Spójrzmy na wykres:

Continue reading

Artykuły

Flexible Dieting (IIFYM) – chwilowa moda czy połączenie zdrowego stylu życia i zdrowego rozsądku?

IIFYM jest modelem żywienia, który powstał mając na celu ukazanie, że nie trzeba i wcale optymalnym nie jest spożywanie kurczaka, ryżu, brokułów i oliwy 5×7 dni w tygodniu. Charakteryzuje się on elastycznym podejściem do diety, które umożliwia nam dopasowanie odżywiania do naszych preferencji smakowych, trybu dnia czy też po prostu życia.

 

Continue reading