fitness-food.pl zdrowa żywność

Browsing Category Artykuły

Artykuły

Mindful eating – pomocnik w walce z nadwagą i otyłością?

Jak aktualnie wiemy w XXI wieku, czyli erze fast-foodów, produktów o wysokiej smakowitości słodzonych napojów i innych tego typu pokus, które atakują nas z każdej strony w reklamach, gazetkach czy też wprost z półek sklepowych, gdzie mamy je na wyciągnięcie ręki, nietrudno o konsumpcję nadmiernej ilości energii, która prowadzić będzie do nadwagi i otyłości, a co za tym idzie innych chorób cywilizacyjnych np. cukrzycy typu II, insulinooporności, chorób układu sercowo – naczyniowego i wielu innych. Stąd też coraz większym zainteresowaniem cieszy się sfera nauki dotycząca kontroli spożywanej energii. Poszukiwane są odpowiednie suplementy diety, leki i inne sposoby, które mają pomóc w tematyce jedzenia Ad Libitum, czyli do syta. W dzisiejszym artykule pokrótce opiszę mindful eating (ME), który w dużym stopniu może w tym pomóc.

Continue reading

Artykuły

Melatonina – co zmniejsza jej produkcję i jak wyregulować jej poziom bez suplementacji

Niedobór melatoniny może być dla wielu osób odpowiedzią, dlaczego nie mogą zasnąć wtedy, kiedy chcą. Zaburzenia snu, kłopoty z zaśnięciem, bezsenność utrudnia funkcjonowanie, pozbawiając sił i chęci do życia.

Melatonina – Suplement na lepszy sen

Melatonina to hormon odpowiedzialny za prawidłowy sen. Produkowana jest naturalnie w komórkach szyszynki znajdującej się w mózgu. Niestety nasz styl życia i styl żywienia może zaburzać jej produkcję. Melatonina warunkuje rytm dobowy, a więc wtedy, gdy jest dzień powinniśmy funkcjonować, a w trakcie nocy spać. Tutaj już możemy wywnioskować, że ignorowanie pory doby wobec aktywności ma wpływ na wydzielanie melatoniny, a co za tym idzie, generować problemy ze snem.

Warto wiedzieć, jak powstaje melatonina. Spójrzmy na wykres:

Continue reading

Artykuły

Flexible Dieting (IIFYM) – chwilowa moda czy połączenie zdrowego stylu życia i zdrowego rozsądku?

IIFYM jest modelem żywienia, który powstał mając na celu ukazanie, że nie trzeba i wcale optymalnym nie jest spożywanie kurczaka, ryżu, brokułów i oliwy 5×7 dni w tygodniu. Charakteryzuje się on elastycznym podejściem do diety, które umożliwia nam dopasowanie odżywiania do naszych preferencji smakowych, trybu dnia czy też po prostu życia.

 

Continue reading

Artykuły

Rezygnacja z nabiału w czasie odchudzania – konieczność czy niepotrzebny zabieg?

Krąży wiele mitów na temat nabiału. Mówi się, że nabiał jest “tuczący”, bo działa insulinogennie. Czy to jest prawda? Okazuje się, że nie tylko nie trzeba rezygnować z nabiału, ale i rezygnacja z nabiału może utrudniać redukcję masy ciała. Korzyści wynikające z konsumpcji nabiału w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej jest naprawdę wiele. Przyjrzyjmy się kilku powodom oraz dowodom, które przeczą konieczności eliminacji z jadłospisu.

  Continue reading

Artykuły

Czy można uzależnić się od cukru?

Zgodnie z definicją medyczną “uzależnieniem nazywamy kompleks zjawisk fizjologicznych, behawioralnych i poznawczych, wśród których przyjmowanie substancji lub grupy substancji dominuje nad innymi zachowaniami, które miały poprzednio dla pacjenta większą wartość”.

Bardzo często możemy usłyszeć, że cukier uzależnia. Zgodnie z definicją uzależnienie od cukru powinno polegać na przyjmowaniu (spożywaniu) cukru w czystej postaci. Czy rzeczywiście tak jest?

Wyobraź sobie, że jesteś uzależniony od cukru. Czy są takie momenty, w których otwierasz papierową paczkę z cukrem i spożywasz go łyżeczką? Czy zdarza Ci się wziąć cukiernicę i jeść cukier tak, jak łyżką zupę? Jeśli nie, to nie jesteś uzależniony od cukru. Jeśli byłbyś uzależniony od cukru, spożywałbyś go łyżeczką, podobnie jak narkoman sięgając po narkotyk (konkretną substancję).

Continue reading

Artykuły

Kakao – produkt, który powinien znaleźć się w twojej diecie.

Słowem wstępu – kakao swoje początki spożycia miało w regionach tropikalnych, prawdopodobnie Ameryki Środkowej i Południowej, gdzie zostało docenione przez Majów i Azteków, którzy na bazie sproszkowanych nasion kakaowca przyrządzali nazywany przez siebie napój bogów (chocolatel). Skąd ta nazwa, która zupełnie nie jest przypadkowa? Sprawdźcie sami.

Właściwości kakao

Continue reading

Artykuły

Cała prawda o zawartości witamin w gotowych mieszankach sałat

Lubimy szybkie posiłki, fast-foody, kawę na wynos. Słomiany zapał, który idzie w parze ze słowami “nie mam czasu” nie pomaga w realizacji celów sylwetkowo-treningowych. Całe szczęście w sklepach możemy znaleźć coraz więcej półproduktów i produktów gotowych do spożycia. Dzięki temu możemy szybciej przygotować zdrowe posiłki, bez obaw o nadmierne kalorie i niepożądane substancje. Przykładem takiego produktu są gotowe mieszanki sałat, które znajdziemy już niemalże w każdym dyskoncie i sklepiku za rogiem, który posiada odpowiednie warunki do ich przechowywania.

Istnieją głosy, że gotowe mieszanki są pozbawione witamin i nie warto ich kupować. Continue reading

Artykuły

Wpływ stresu na tkankę tłuszczową

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Nie możemy go wykluczyć, zamknąć przed nim drzwi i żyć w błogim spokoju. Nie zapominajmy, że jest on także czynnikiem mobilizującym, a więc jego obecność jest konieczna. Gorzej, gdy występuje stale, utrudnia nam pracę, wykonywanie obowiązków, paraliżuje w nieoczekiwanych momentach, aż w końcu wywołuje kaskadę zaburzeń rozpoczynając od gospodarki hormonalnej, po cukrową, a także trawienie, regulację płynów w organizmie i wiele, wiele więcej.   Z reguły stres jest kojarzony z egzaminem, z traumatycznymi wydarzeniami w życiu, wysokim skokiem poziomu adrenaliny. Tymczasem może być obecny nawet teraz, gdy czytasz ten artykuł, siedzisz wygodnie i pijesz kawę. Stres i odpowiedź organizmu na jego obecność może wywierać wpływ na zgromadzoną tkankę tłuszczową.

Jak organizm rozpoznaje stres?

Continue reading

Artykuły

Nie bój się owoców!

Owoce ostatnimi czasy stały się dość kontrowersyjnym składnikiem diety, o którym krążą różne opinie wśród osób trenujących na siłowni. Zwolennicy zachęcają do spożycia owoców ze względu na zawartość przyjaznych dla organizmu elementów takich jak witaminyskładniki mineralne, polifenole czy też błonnik pokarmowy. Natomiast przeciwnicy argumentują swoją niechęć do owoców fruktozą, która według nich może być powodem insulinooporności lub negatywnie wpływać na stan flory jelitowej– czy słusznie?

Fruktoza – nie obawiaj się jej

Continue reading

Artykuły

Skurcze nóg – problem osób aktywnych i nie tylko

Skurcze nóg, a dokładniej kurcze nóg (terminologia medyczna), to bardzo częsta i bardzo nieprzyjemna przypadłość. Często ból uniemożliwia nam poruszanie się, co w niektórych sytuacjach jest dość uciążliwe – zwłaszcza, gdy musimy przerwać trening (na basenie lub siłowni) albo nawet spacer czy prowadzenie samochodu. Jest również wiele przypadków, gdy kurcze wybudzają nas w nocy, przez co sen jest przerywany i o wiele mniej efektywny. Tutaj też problem się zapętla – im gorzej śpimy, tym częściej cierpimy na skurcze. A to przez nie możemy się wybudzać.

Skurcze powiązane są nie tylko z niedoborami elektrolitów i minerałów, ale również z zaburzeniami układu nerwowego oraz zmęczeniem mięśni. Obserwuje się również współwystępowanie skurczów z chorobami, takimi jak niedoczynność tarczycy, różne choroby serca, wątroby, cukrzyca, niewydolność żylna czy ciąża. Odkryto częstsze występowanie kurczów w przypadku leczenia nowotworów, dializy nerek, zbyt wysokiego poziomu cholesterolu (statyny).  Dochodzą do tego również leki: tabletki antykoncepcyjne, leki moczopędne, kortyzon i naproksen.

Continue reading

Artykuły

Kwasy tłuszczowe Omega-3

W internecie, radiu czy też telewizji coraz częściej można przeczytać/usłyszeć informacje na temat prozdrowotnego działania kwasów tłuszczowych z grupy omega – 3, które są jedną z frakcji tłuszczów, które natrualnie występują w przyrodzie. Dlatego w dzisiejszym artykule przedstawione zostaną cenne informacje o tych kwasach, które zafrumentują dlaczego warto je spożywać

Czym jest olej rybi?

Continue reading

Artykuły

Moc antyoksydantów

Jakość naszego życia pozostawia wiele do życzenia. Żyjemy w zanieczyszczonym środowisku, jesteśmy narażeni na złą jakość powietrza, żywność nie zawsze jest pierwszej jakości, a dla dobrego samopoczucia często stosujemy dużo kosmetyków, które również obciążają nasz organizm. Zbliżają się cieplejsze dni, co oznacza picie większych ilości wody – zazwyczaj w plastikowych butelkach, co niestety niesie za sobą kolejne toksyny, jak choćby bisfenol A obecny w plastiku. Niestety w związku z tym liczba wolnych rodników w naszym organizmie może się zwiększać – odgrywają one dużą rolę (jeśli nie największą) w powstawaniu wielu przypadłości, a nawet chorób. Odpowiadają one również za starzenie się naszego organizmu, skóry, mózgu i innych organów, co nie jest dla nas korzystne.

Wolne rodniki, czyli atomy bez pary, krążą w organizmie by ją znaleźć. Kiedy w końcu ją odnajdą i zabierają, uszkadzają tym samym DNA, białka lub komórki. Czynniki, które przyspieszają ich powstawanie wymieniłam wyżej. Można do tego dodać też papierosy, stres, alkohol, spaliny, chemię w żywności i chemię domową. To wszystko składa się na większe obciążenie organizmu, dlatego warto eliminować jak największą ilość tych czynników. Dobrze jest zadbać przede wszystkim o zdrową dietę, która jest wyjściową podstawą do wszelkich działań związanych ze zdrowiem. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiedni sen – tyle godzin w ciągu dnia, ile potrzebujesz (ale nie mniej niż 6) oraz jego higiena, czyli zadbanie o ciszę i całkowitą ciemność w sypialni, jak również czynności przed i posenne. Do tego należy dodać odpowiednią aktywność fizyczną, dobraną do organizmu i jego stanu fizjologicznego oraz zdrowotnego. To taka wielka trójka, która jest wyjściową do dalszych działań.

Continue reading

Artykuły

Zaburzenia gospodarki cukrowej – czy mamy na to wpływ?

Obecnie zaburzenia gospodarki cukrowej organizmu nie są czymś rzadkim czy niespotykanym. Coraz częściej osób cierpi na różnorodne problemy, związane z poziomem glukozy bądź insuliny we krwi. Najczęstszymi zaburzeniami są stany jak hiperglikemia czy hipoglikemia, do tego dochodzi nieprawidłowa tolerancja glukozy, insulinooporność oraz cukrzyca.

Najczęstszym zaburzeniem jest insulinooporność. Jest to stan występujący przed cukrzycą lub współwystępujący z nią. Jeśli chodzi o insulinooporność, to wyróżniamy różne typy oporności – przedreceptorowa, receptorowa i postreceptorowa. Jak nazwy wskazują – przedreceptorowa, nie dotycząca bezpośrednio receptora, czyli związana z budową cząsteczek insuliny lub obecnością jej antagonistów we krwi (kortyzol, glukagon, GH). Receptorowa – zmniejszenie receptorów insuliny na skutek mutacji. Postreceptorowa – zaburzenia w transmisji sygnału wewnątrzkomórkowego.

Continue reading