fitness-food.pl zdrowa żywność

Browsing Category Fitness Food

Fitness Food

Skurcze nóg – problem osób aktywnych i nie tylko

Skurcze nóg, a dokładniej kurcze nóg (terminologia medyczna), to bardzo częsta i bardzo nieprzyjemna przypadłość. Często ból uniemożliwia nam poruszanie się, co w niektórych sytuacjach jest dość uciążliwe – zwłaszcza, gdy musimy przerwać trening (na basenie lub siłowni) albo nawet spacer czy prowadzenie samochodu. Jest również wiele przypadków, gdy kurcze wybudzają nas w nocy, przez co sen jest przerywany i o wiele mniej efektywny. Tutaj też problem się zapętla – im gorzej śpimy, tym częściej cierpimy na skurcze. A to przez nie możemy się wybudzać.

Skurcze powiązane są nie tylko z niedoborami elektrolitów i minerałów, ale również z zaburzeniami układu nerwowego oraz zmęczeniem mięśni. Obserwuje się również współwystępowanie skurczów z chorobami, takimi jak niedoczynność tarczycy, różne choroby serca, wątroby, cukrzyca, niewydolność żylna czy ciąża. Odkryto częstsze występowanie kurczów w przypadku leczenia nowotworów, dializy nerek, zbyt wysokiego poziomu cholesterolu (statyny).  Dochodzą do tego również leki: tabletki antykoncepcyjne, leki moczopędne, kortyzon i naproksen.

Continue reading

Fitness Food

Kwasy tłuszczowe Omega-3

W internecie, radiu czy też telewizji coraz częściej można przeczytać/usłyszeć informacje na temat prozdrowotnego działania kwasów tłuszczowych z grupy omega – 3, które są jedną z frakcji tłuszczów, które natrualnie występują w przyrodzie. Dlatego w dzisiejszym artykule przedstawione zostaną cenne informacje o tych kwasach, które zafrumentują dlaczego warto je spożywać

Czym jest olej rybi?

Continue reading

Fitness Food

Moc antyoksydantów

Jakość naszego życia pozostawia wiele do życzenia. Żyjemy w zanieczyszczonym środowisku, jesteśmy narażeni na złą jakość powietrza, żywność nie zawsze jest pierwszej jakości, a dla dobrego samopoczucia często stosujemy dużo kosmetyków, które również obciążają nasz organizm. Zbliżają się cieplejsze dni, co oznacza picie większych ilości wody – zazwyczaj w plastikowych butelkach, co niestety niesie za sobą kolejne toksyny, jak choćby bisfenol A obecny w plastiku. Niestety w związku z tym liczba wolnych rodników w naszym organizmie może się zwiększać – odgrywają one dużą rolę (jeśli nie największą) w powstawaniu wielu przypadłości, a nawet chorób. Odpowiadają one również za starzenie się naszego organizmu, skóry, mózgu i innych organów, co nie jest dla nas korzystne.

Wolne rodniki, czyli atomy bez pary, krążą w organizmie by ją znaleźć. Kiedy w końcu ją odnajdą i zabierają, uszkadzają tym samym DNA, białka lub komórki. Czynniki, które przyspieszają ich powstawanie wymieniłam wyżej. Można do tego dodać też papierosy, stres, alkohol, spaliny, chemię w żywności i chemię domową. To wszystko składa się na większe obciążenie organizmu, dlatego warto eliminować jak największą ilość tych czynników. Dobrze jest zadbać przede wszystkim o zdrową dietę, która jest wyjściową podstawą do wszelkich działań związanych ze zdrowiem. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiedni sen – tyle godzin w ciągu dnia, ile potrzebujesz (ale nie mniej niż 6) oraz jego higiena, czyli zadbanie o ciszę i całkowitą ciemność w sypialni, jak również czynności przed i posenne. Do tego należy dodać odpowiednią aktywność fizyczną, dobraną do organizmu i jego stanu fizjologicznego oraz zdrowotnego. To taka wielka trójka, która jest wyjściową do dalszych działań.

Continue reading

Fitness Food

Zaburzenia gospodarki cukrowej – czy mamy na to wpływ?

Obecnie zaburzenia gospodarki cukrowej organizmu nie są czymś rzadkim czy niespotykanym. Coraz częściej osób cierpi na różnorodne problemy, związane z poziomem glukozy bądź insuliny we krwi. Najczęstszymi zaburzeniami są stany jak hiperglikemia czy hipoglikemia, do tego dochodzi nieprawidłowa tolerancja glukozy, insulinooporność oraz cukrzyca.

Najczęstszym zaburzeniem jest insulinooporność. Jest to stan występujący przed cukrzycą lub współwystępujący z nią. Jeśli chodzi o insulinooporność, to wyróżniamy różne typy oporności – przedreceptorowa, receptorowa i postreceptorowa. Jak nazwy wskazują – przedreceptorowa, nie dotycząca bezpośrednio receptora, czyli związana z budową cząsteczek insuliny lub obecnością jej antagonistów we krwi (kortyzol, glukagon, GH). Receptorowa – zmniejszenie receptorów insuliny na skutek mutacji. Postreceptorowa – zaburzenia w transmisji sygnału wewnątrzkomórkowego.

Continue reading

Fitness Food

Jak utrzymać dietę w czasie podróży

Obecnie podróżowanie jest czymś na porządku dziennym, chociażby wyjeżdżanie na weekend by odetchnąć świeżym powietrzem, wolnym od smogu, jest czymś normalnym. Dochodzą do tego konferencje, zjazdy naukowe, szkolenia różnego rodzaju i delegacje. Jak w takich momentach radzić sobie z dietą? Rozwiązań jest kilka i warto je znać, by nie stresować się dietą.

Najważniejszą wskazówką jest woda. Jeśli uczestniczycie w szkoleniu, konferencji, przebywacie w hotelu lub po prostu jesteście na mieście, zawsze znajdziecie wrzątek. A to już wiele ułatwia. Jak można wykorzystać wrzątek, żeby zrobić sobie pyszny i zdrowy posiłek? Continue reading

Fitness Food

Kwasy tłuszczowe w naszej diecie

W dzisiejszym artykule na celu mam przybliżyć Wam co nieco informacji na temat odpowiedniego spożycia lipidów w tym poszczególnych kwasów tłuszczowych, aby wpływały one prozdrowotnie na organizm i przyczyniły się do poprawy kondycji organizmu.

 

Lipidy – jest to szeroka grupa związków chemicznych, które występują zarówno w tkankach roślinnych jak i zwierzęcych. Do lipidów zaliczamy: wolne kwasy tłuszczowe, triacyloglicerole, glikolipidy, steroidy (nie mylić, ze sterydami :D), fosfolipidy.

Tłuszcze pochodzenia naturalnego w głównej mierze są triacyloglicerolami, czyli zawierają jedną cząsteczkę glicerolu i trzy cząsteczki kwasów tłuszczowych, które decydują o cechach fizykochemicznych i ich roli w organizmie.

Continue reading

Fitness Food

Ból po treningu to nie zakwasy!

Po treningu siłowym często dokucza nam ból mięśni, który  charakteryzuje się sztywnością, bólem podczas dotykania i rozciągania, lub po prosto mówiąc najzwyczajniejszym w świecie dyskomfortem. Często powoduje on ograniczenie ruchomości, trudność w wykonaniu czynności codziennych, czy też kolejnej jednostki treningowej w ciągu tygodnia. Czym tak naprawdę jest ten ból i co go powoduje?

DOMS (delayed onset muscle soreness) – opóźniona bolesność mięśniowa.

Continue reading

Fitness Food

Wybrane zioła i ich właściwości

Zioła znane są nam od wielu lat. Przywołując bliższe wspomnienia, wystarczy sięgnąć pamięcią do młodszych lat, gdy nasze babcie zawsze miały odpowiednie zioła na różne problemy czy schorzenia. Piły je również na codzienne dolegliwości, a nawet dla poprawy urody. Jak skorzystać z ich dobroczynnych właściwości i jakie wybrać na konkretne schorzenia?

Mięta i herbaty ją zawierające przynoszą wiele dobrego dla naszego całego organizmu. Herbata miętowa dobrze zadziała na wszelkie dolegliwości od strony układu pokarmowego – jeśli cierpisz na ból brzucha, biegunki, gazy, wzdęcia, spróbuj naparu z mięty. Herbata miętowa może pomóc również w przypadkach uporczywej czkawki! W badaniach przedstawiono, że może pomóc nawet w przypadku IBS! Warto przetestować, gdy ktoś na to cierpi. Co ciekawe, mięta dobrze uśmierza ból. Często stosowane są okłady z naparów miętowych przy bólach głowy lub przy napięciach mięśniowych. Mięta łagodzi nawet oparzenia słoneczne, świąd i pokrzywkę, dlatego nie tylko wewnętrzne zastosowanie jest istotne. Co ważne, liść mięty bardzo pomaga przy problemach z płucami (przeziębienia). Tutaj warto już użyć miętowego olejku eterycznego i wcierać go w klatkę piersiową lub robić inhalację z suszonych liści.

Continue reading

Fitness Food

Dlaczego indeks BMI nie mówi prawdy o Twoim zdrowiu?

BMI jest wskaźnikiem masy ciała dla dorosłych. Nie może być stosowany u dzieci. Przyjęto, że wskaźnik mówi, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. Wskaźnik bierze pod uwagę aktualną masę oraz wzrost do kwadratu, a wynik dzielenia mówi nam, czy ważymy za mało lub czy mamy prawidłowe parametry lub nadwagę czy otyłość. Niestety, do oceny zdrowia powinniśmy zapomnieć o BMI. Dlaczego?

 

Continue reading

Fitness Food

NEAT – pomocnik w redukcji

Okres redukcyjny zbliża się coraz to większymi krokami. Bywalcy siłowni zaczynają wyciągać „dłoń zgody” w kierunku diety izokalorycznej i maszyn cardio. Często zaczynają wykonywać ogromną ilość sesji treningu tlenowego czy też HIIT, nie zdając sobie sprawy, że zbyt częste i intensywne ćwiczenie nie przyniesie dodatkowych efektów, a nawet może zaszkodzić w uzyskaniu wyznaczonego celu, gdyż nasz układ nerwowy osiągnie tzw. overreaching (w skrócie przemęczenie). Jak więc w bezpieczny i nie obciążający układu nerwowego sposób „spalić kalorie” i przyczynić się do utraty zbędnej tkanki tłuszczowej?

 Odpowiedź brzmi: NEAT!!

Continue reading

Fitness Food

Kwas alfa-liponowy w formie wlewów dożylnych i stuprocentowa wchłanialność substancji.

Podstawowym sposobem zapobiegania i leczenia neuropatii cukrzycowej jest wielokierunkowe leczenie cukrzycy obejmujące prawidłową kontrolę glikemii, stężenia lipidów i wartości ciśnienia tętniczego, zaprzestanie palenia papierosów oraz picia alkoholu. Skuteczność takiego postępowania wykazano w kilku dużych próbach klinicznych, takich jak badanie DCCT, UKPDS czy STENO 2. Wśród leków mających na celu zahamowanie procesów degeneracyjnych i poprawę funkcjonowania neuronów wyróżnia się między innymi: kwas α-liponowy (ALA), inhibitory reduktazy aldozowej, kwas gamma-linolenowy (GLA), witaminy z grupy B, aminoguanidyny, ludzkie immunoglobuliny oraz ludzki rekombinowany czynnik wzrostu nerwów.

Kwas liponowy jako ALA jest doskonałym antyoksydantem (przeciwutleniaczem) nawet 100 razy silniejszym niż witaminy C czy E. W skojarzeniu z witaminami z grupy B wpływa na metabolizm w komórkach nerwowych, ma działanie neuroprotekcyjne (neuroochronne). Zwiększa stężenie glikogenu w wątrobie co z kolei działa ochronnie na wątrobę oraz neutralizuje wolne rodniki1.

Continue reading

Fitness Food

Diet Break na ratunek w trakcie redukcji

Długotrwały deficyt kaloryczny, wiele sesji cardio, stres, brak odpowiedniej ilości snu – to wszystko może prowadzić do pogorszenia funkcjonowania organizmu na przykład układów: hormonalnego czy też nerwowego i przyczynić się do braku zadowalających efektów podczas okresu redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej, mimo iż zastosowuje się kolejne restrykcje kaloryczne w diecie, czy też dodaje się kolejne sesje treningowe. W skutkach doprowadzić to może do wystąpienia niechcianych chorób czy też po prostu braku dalszej motywacji do pracy nad sylwetką. Co w takim przypadku warto zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji? Na ratunek przybywa DIET BREAK, o którym kilka słów poniżej!

Co kryje się pod pojęciem DIET BREAK?

Continue reading

Fitness Food

Objawy niedoboru magnezu

Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków dla naszego organizmu. Bez niego nasze serce, nerki i mięśnie nie mogą poprawnie funkcjonować. Znaczenie magnezu jest wciąż bagatelizowane. Pierwiastek:

  • chroni przed skurczami mięśni, co jest często spotykane u osób aktywnych fizycznie,
  • zwalcza bóle głowy, drażliwość, słabe samopoczucie, apatię, wahania nastroju w czasie PMS, zwłaszcza u kobiet z PCOS, u których objawy PMS są szczególnie nieprzyjemne,
  • zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych, zwłaszcza u mężczyzn,
  • pomaga w leczeniu depresji, stanach osłabienia nastroju,
  • łagodzi objawy fibromialgii,
  • łagodzi ból różnego pochodzenia,
  • wspomaga pracę serca i cały układ krwionośny,
  • reguluje sen, pomaga zwalczać bezsenność.

 

Continue reading

Obserwuj nas na: