fitness-food.pl zdrowa żywność

Browsing Category Fitness Food

Fitness Food

Oliwa z oliwek – paliwo dla Twojego mózgu i pamięci

Oliwa z oliwek dla mózgu, pamięci i zdrowia psychicznego

 

W obecnych czasach z dietetyką jest jak z modą – zmieniają się systemy żywieniowe, jedne odchodzą do lamusa, a kolejne mają swoje 5 minut sławy. W tym całym chaosie zawsze pozostaje kilka produktów, które są uniwersalne. Niezależnie od dietetycznej mody, oliwa z oliwek niemalże zawsze cieszy się popularnością. Zaczynając od diety śródziemnomorskiej, po paleo, high-carb, dietę samuraja aż kończąc na diecie Montignaca oliwa jest niezmiennie ważna i bardzo dobrze – zwłaszcza dla zdrowia naszego mózgu. Przyjrzyjmy się, jakie dlaczego nasz mózg potrzebuje oliwy z oliwek.

 

Continue reading

Fitness Food

Synergy Clinic: Wlewy dożylne z witaminy C

Terapia witaminowa metodą wlewu dożylnego jest ostatnio bardzo modna.  Nie jest to wymysł ostatnich lat,  natomiast do tej pory były to drogie terapie na które nie każdy mógłby sobie pozwolić. Obecnie metody iniekcji dożylnych są dostępne dla szerokiego grona pacjentów z objawami i chorobami o szerokiej etiologii a także dla osób aktywnych fizycznie zarówno zawodowych jak i amatorów oraz osób z zaburzeniami koncentracji uwagi i osób, które potrzebują wsparcia w pracy umysłowej dla podniesienia jej wydajności.

Iniekcja dożylna jest to rodzaj zastrzyku polegający na wprowadzeniu do żyły igły strzykawki lub wenflonu w celu podania roztworu1.

Continue reading

Fitness Food

Jestem na diecie i nie chudnę… dlaczego?!

Redukcja masy ciała to jedno z popularnych celów, jakie postawił sobie przeciętny Kowalski w nowym roku. Niektórzy poddali się i przestali realizować plany. Inni z kolei z godnym podziwu uporem realizują swoje cele związane z poprawą sylwetki. Dopóki waga spada, Kowalski jest pełen zapału. Kontynuując przestrzeganie reżimu dietetycznego, może jednak pojawić się niepożądany moment, w którym masa ciała przestaje się zmniejszać. W takiej sytuacji warto przeanalizować kilka aspektów, aby sprawdzić, co jest przyczyną stagnacji, a nawet wzrostu wagi.

 

Continue reading

Fitness Food

Żeń szeń a kształtowanie sylwetki

Żeń szeń posiada wiele ciekawych i korzystnych właściwości. Czy posiada również właściwości pomocne w kształtowaniu sylwetki o jakiej marzymy? Przyjrzyjmy się kilku faktom, jego wpływie na nasz organizm i odchudzanie. Żeń szeń jest jedną z popularniejszych i najczęściej stosowaną rośliną w tradycyjnej medycynie. Jedni uważają, że ziołolecznictwo to szarlataństwo, inni pokładają wielkie nadzieje, dlatego postaram się przybliżyć kilka badań.

 

Continue reading

Fitness Food

Ryż biały czy brązowy? Który będzie dla Ciebie lepszy?

Biały, brązowy, czarny, czerwony, basmati, parboiled, arborio, dziki, kolorowy to najczęściej spotykane rodzaje ryżu. Na półkach sklepowych możemy znaleźć również ryże przeznaczone do konkretnych potraw np. do sushi. Każdy z nich z natury jest produktem bezglutenowym, jednak w procesie technologicznym i przetwórczym może zostać zanieczyszczony glutenem, dlatego warto czytać etykietę i dowiedzieć się o tym fakcie, jeśli nie możesz lub unikasz go w diecie.

Na świecie występuje około 800 gatunków ryżu (chociaż niektóre źródła podają, że więcej) i stanowi on podstawę diety ⅓ ludności świata. Jest to imponująca liczba biorąc pod uwagę, jak wiele produktów spożywczych mamy na półkach, a jak jeden silnie włada codziennym menu  zwłaszcza osób aktywnie uprawiających sport.

Continue reading

Fitness Food

Jak skutecznie budować odporność, czyli ponownie o probiotykach

W poprzedniej części artykułu mogliśmy dowiedzieć się z jakim ryzykiem wiąże się wzmożona aktywność fizyczna, dlatego w drugiej części tego wpisu chciałbym omówić dzięki jakim zabiegom możemy zadbać dodatkowo o wsparcie naszej odporności.

  1. Podstawą powinna być odpowiednia strategia żywieniowo-suplementacyjna, a dokładniej zadbanie o regularne spożywanie owoców i warzyw, zawierających polifenole takie jak kwercytyna  jednocześnie dbając o zaspokojenie dziennej podaży witamin i składników mineralnych według RDA (zalecane dziennie spożycie).
  2. Ciekawą kwestią jest również zadbanie o dostarczenie z diety nie tylko błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, ale dodatkowo skrobi opornej, która działa jako prebiotyk i stanowy pożywkę dla naszej mikrobioty.
  3. Włączenie do diety odpowiedniej ilości węglowodanów, szczególnie okołotreningowo, które jak się okazuje potrafią korzystnie wpływać na gospodarkę hormonalną i modulować odpowiedź układu immunologicznego.
  4. Monitorowanie poziomu 25-OH-D3 w serum, i rozważenie ew. suplementacji w razie jej niedoborów, szczególnie w okresie jesienno-zimowym w dawkach do 4000 jednostek międzynarodowych.
  5. Poza samą witaminą D warto również zwrócić uwagę na podaż chociażby witaminy E w diecie lub suplementacji, wiele publikacji naukowych wskazało poprawę funkcjonowania układu immunologicznego co związane jest z większymi stężeniami IFNγ w surowicy oraz wydzielaniem Interleukiny 4. Szczególnie pozytywne efekty były zauważalne u osób starszych, a dawkowanie można zacząć już od 15mg do 200mg.
  6. I dodatkowo włączenie suplementacji szczepami probiotycznymi takimi jak chociażby Lactobacillus czy Bifidobacterium.

Continue reading

Fitness Food

Jak wyrobić nawyk picia wody? Praktyczne wskazówki

Gdyby istniała potrzeba wskazania jednego produktu będącego elementem wszystkich diet i systemów żywieniowych prawdopodobnie byłaby to woda. Liczne źródła podają, że człowiek przeżyje bez wody maksymalnie 7 dni. Wynika to z faktu, że nasze ciało składa się w ok. 60% wody. Zawartość wody w organizmie spada wraz z wiekiem i wynosi ok. 70% w dzieciństwie, stopniowo zmniejszając się do ok. 50% w podeszłym wieku. Brak dobrego nawodnienia rodzi wiele komplikacji, które utrudniają funkcjonowanie organizmu. Gdy jesteśmy młodzi nie dbamy o to, co będzie się działo z naszym organizmem za 5, 10, 15 lat, a to błąd! Woda jest podstawą zachowania zdrowia, prewencji chorób i schorzeń, o których dowiesz się w najmniej spodziewanym momencie. Twój obecny brak nawyku regularnego nawadniania w przyszłości może sprawić, że szybciej m.in.:

  • będziesz się postarzać,
  • pojawią się zmarszczki i żaden krem tego nie powstrzyma,
  • będziesz odczuwać zmęczenie oraz ból w mięśniach i stawach,
  • oraz intensywniej zacznie pracować serca, generując ryzyko nadciśnienia,
  • złapiesz infekcję, katar,
  • zaczniesz narzekać na problemy trawienne, w tym głównie zaparcia.

Continue reading

Fitness Food

Jak poradzić sobie ze stresem

W obecnych czasach stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Ciągle się gdzieś spieszymy, z kimś kłócimy, gonią nas różne terminy i stresują przychodzące rachunki. Nie śpimy zbyt dobrze, skoro w dzień jesteśmy zestresowani – budzimy się lub nie możemy zasnąć. Często śpimy też po prostu za mało. Niestety mocno cierpi na tym nasz organizm.

Kortyzol, określany mianem hormonu stresu, jest uwalniany w sytuacjach dla nas stresowych – za nim idzie również wzrost glukozy we krwi, a później związana z nią insulina, by jak najszybciej odżywić nasze komórki energią. Pierwotnie było nam to potrzebne w sytuacjach, gdzie trzeba było uciekać przed zwierzęciem lub innymi plemionami, do czego potrzebny był natychmiastowy „zryw”. Fizjologicznie rzecz biorąc, jest to zupełnie naturalny mechanizm, a gdy nie występuje często, nie odbija się na zdrowiu. Niestety, patrząc na nasz obecny styl życia, ciężko powiedzieć, że stres nie wpływa negatywnie na organizm – jest on już przewlekły, a nie chwilowy. Ciągła stymulacja organizmu sytuacjami stresowymi może wpływać na nieodpowiednie stężenia glukozy oraz insuliny we krwi, ja i również będzie skutkować uwalnianiem cytokin prozapalnych, które w efekcie prowadzą do wielu chorób.

Continue reading

Fitness Food

Co warto wiedzieć o nasionach chia?

Porozmawiajmy dzisiaj o malutkich nasionach, które chętnie pojawiają się w przepisach osób zdrowo odżywiających się i eksperymentujących w kuchni, zwłaszcza wegetariańskiej. Nasiona chia były nieodłącznym elementem diety plemion azteckich. Później w latach 80-90tych w USA zaczęto wykorzystywać je do wypieków, a w ostatnich latach naszych czasów mówi się wiele o ich zdrowotnych właściwościach.

 

Continue reading

Fitness Food

Jak w łatwy sposób poprawić stan kości

Stan naszych kości ciągle się zmienia. Stara tkanka wymienia się na nowe, w wyniku działania osteoklastów, czyli komórek usuwających starą i zniszczoną tkankę kostną. Posiadamy również osteoblasty, czyli komórki budujące kości od podstaw, zaopatrujące je w matrycę kostną, która zapewnia wchłanianie minerałów (nadają one twardość i gęstość kościom). Im bardziej się starzejemy, tym bardziej zaczynają przeważać procesy niszczycielskie, aniżeli te budujące masę kostną. Skutkuje to niestety pogorszeniem stanu kości, czyli osłabianiem ich struktury. Jak zatem zadbać o stan kości, nie stosując od razu leczenia farmakologicznego (które często ma odwrotne skutki do tych, jakich oczekujemy)?

Wytrzymałość kości to nie tylko ich gęstość i mineralizacja, ale również to, w jaki sposób zbudowany jest cały szkielet. Do tego potrzebna jest odpowiednia matryca kostna, a jej budowa nie zależy od leków na osteoporozę, ale od czynników genetycznych, diety i stylu życia. Na poprawną odbudowę kości negatywnie wpływa palenie papierosów, brak bodźców w postaci aktywności fizycznej, spożywanie dużych ilości alkoholu, nieodpowiedni sen oraz ogólnie stan zdrowia – nadmierna masa ciała, zaburzenia gospodarki cukrowej oraz choroby zakaźne również mają na to zły wpływ. Mamy jednak zioła i witaminy, które wpływają pozytywnie na odbudowę kości.

Continue reading

Fitness Food

Jak być na diecie i codziennie jeść ciastka

Tytuł tego artykuły jest być może nieco kontrowersyjny ale właśnie dzięki jego lekturze dowiecie się, że takie działanie jest faktycznie możliwe. Dlaczego spożywanie „fit ciastek” może pomóc Ci utrzymać dietetyczne restrykcje, jakich zamienników używać aby Twoje wypieki były naprawdę legalne? Tego właśnie dowiesz się z lektury tego wpisu. Zapraszamy!

W obecnych czasach zderzamy się z wieloma podejściami dietetycznymi, co sprawia sporo problemów ludziom niezwiązanym ściśle z tematyką żywienia. Są różne grupy, a każda głosi coś innego. Trafiając w sam środek tego wszystkiego, ciężko jest odnaleźć „słuszną” drogę i wybrać jedną ścieżkę. Największym problemem jest kwestia „czystości” diety. Dla wielu ludzi wyznacznikiem odpowiedniej diety jest nie stosowanie zamienników, jakoby miało to sprawiać, że dieta jest odpowiednia – w końcu zmieniamy ją na lepszy sposób żywienia, a nie szukamy tego samego w rzekomo zdrowszej wersji. To samo mówi się o ciastach w wersji „fit” – nie powinniśmy ich spożywać, ponieważ znacznie przekraczamy nasze dzienne spożycie kalorii i przyzwyczajamy się do jedzenia słodkiego przez dłuższy czas.

Continue reading

Fitness Food

Sport to zdrowie, czy aby na pewno ?

Wszystkim zdarza się czasem złapać przeziębienie. Niektóre badania wskazują, że poziom aktywności fizycznej danej osoby wpływa na ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych, najprawdopodobniej przez wpływ na funkcję odpornościową. Umiarkowany regularny poziom wykonywanych ćwiczeń wydaję się zmniejszać naszą podatność na choroby w porównaniu z nieaktywnym trybem życia, lecz okresy wzmożonej aktywności fizycznej/ treningowej mogą powodować zwiększenie ryzyka zachorowania na różne infekcje takie jak grypa, katar czy nawet łzawienie oczu u sportowców.

Do najczęstszych infekcji górnych dróg oddechowych, z którymi ludzie się borykają zaliczamy przeziębienie, zapalenie zatok, zapalenie migdałków i grypa. Większość z nich jest spowodowana wirusową infekcją. Przeciętnego dorosłego infekcje dróg oddechowych potrafią zaatakować od 2 do 4 razy na rok, natomiast u dzieci występują do 2 razy częściej. Każdego dnia nasz układ odpornościowy chroni nas przed armią patogennych drobnoustrojów bombardujących ciało. Na funkcje odpornościowe wpływa genetyka danej osoby, a także czynniki zewnętrzne, takie jak stres, złe odżywianie, brak snu, normalny proces starzenia się, brak ruchu, przetrenowanie czy stan mikrobioty. Czynniki te mogą tłumić układ odpornościowy, czyniąc osobę bardziej podatną na infekcje.

Continue reading

Obserwuj nas na: