fitness-food.pl zdrowa żywność

Browsing Category Zdrowa żywność

Zdrowa żywność

Kakao czy karob, co lepsze i dlaczego?

Mamy tutaj czekoladoholików? Sądzę, że znajdzie się wielu. Karob jest często spotykanym zamiennikiem kakao, będącego najważniejszym składnikiem czekolady. Niektórzy twierdzą, że karob jest zdrowszy, niż kakao, inni z kolei uważają, że żaden produkt nie dorównuje właściwościom kakao. Jeśli planujesz w najbliższym czasie zjeść coś czekoladowego poczytaj, jakie różnice są między tymi dwoma produktami.

Oba produkty występują w formie proszku. Kaloryczność oraz zawartość makroskładników, jak i błonnika są różne w zależności od producenta, dlatego zawsze zalecam czytać etykietę produktu. To, na co warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności to fakt, że kakao jest bogatsze w białko i tłuszcze, natomiast karob w węglowodany i błonnik, o znikomej ilości tłuszczu. Osoby, które mają problem z układem trawiennym powinny zwrócić szczególną uwagę na błonnik – zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka podaż błonnika może szkodzić, a oba produkty są w niego bogate. Jest to jednak pozytywna informacja dla osób z cukrzycą i insulinoopornoscią, gdyż oba produkty pozytywnie wpłyną na ładunek glikemiczny posiłku (kakao jest mimo wszystko bardziej korzystne). Z kolei karob wydaje się pomocnym produktem w czasie biegunki, zwłaszcza u dzieci.

Continue reading

Zdrowa żywność

Zdrowe przekąski czyli Batony Bakal Sport

W ubiegłym tygodniu otrzymaliśmy do przetestowania paczkę batonów Bakal Sport. Przyznam szczerze, że jestem fanem tak zwanych zdrowych przekąsek, ponieważ ze względu na dobry skład i niewielkie rozmiary, już niejednokrotnie uratowały mnie z sytuacji, w której nie miałem pod ręką posiłku. Podobne batony oraz owocowe przeciery – takie w tubkach – mam zawsze przy sobie, czy to w torbie do pracy, w torbie treningowej czy też w torebce pod siodełkiem rowerowym. Czyli zawsze wtedy, kiedy wychodzę z domu.

Batony Bakal poznałem dopiero niedawno i muszę przyznać, że ich bardzo dużą zaletą jest cena. Kosztują ok 2 zł za sztukę o wadze 35g, czyli mniej więcej dwa razy mniej niż po przeliczeniu, większość konkurencyjnych produktów.

Continue reading

Zdrowa żywność

Pomidor i przetwory pomidorowe – kopalnia likopenu

Rynek suplementów w Polsce prężnie rozwija się z każdym miesiącem. Czy odnosicie wrażenie, że dzięki temu zapominamy o konwencjonalnej medycynie i uzdrawiającej mocy pożywienia? Jasne jest to, że żywność dostarcza kalorii, budulca, energii, witamin i mikroelementów. Coraz rzadziej jednak mówi się o tym, że żywność to… najlepsze lekarstwo i suplement diety.

Przyjrzyjmy się zatem, co kryje się w pomidorach i przetworach pomidorowych. Są one bogactwem składników prozdrowotnych, a wciąż mało docenianą w codziennym życiu wartość przypisuje się jednemu z nich. Mowa tutaj o jednym z karotenoidów, czyli korzystnemu dla naszego organizmu związku przeciwutleniającemu – likopenie.

Continue reading

Zdrowa żywność

Raw cocoa – czy czekolada może być zdrowa?

Surowe kakao różni się nieco od popularnego kakao, które każdy kojarzy (nie tylko z dzieciństwa). „Cacao” odnosi się do drzewa kakaowca, z którego pozyskiwane jest to ziarno; jest używane do określenia nieprzetworzonych ziaren kakaowca. Popularne kakao i czekolada są chemicznie przetwarzane i palone, co niszczy ich naturalne właściwości (m.in. antyoksydacyjne). Badania sugerują, że od 60 do 90% ilości flawonoidów zostaje utracone w procesach przetwarzania ziaren na dany produkt.

 

Continue reading

Zdrowa żywność

Cynamon i jego właściwości

Cynamon to obok opisywanych wcześniej na naszym blogu kurkumy i imbiru przyprawa o silnych właściwościach rozgrzewających. Cała trójka stanowi idealną bazę do przygotowania rozgrzewających i przeciwzapalnych herbat lub wspomagających układ odpornościowy koktajli.

Cynamon to zioło o bardzo wyraźnych walorach smakowych i bardzo szerokim zastosowaniu kulinarnym. W mojej kuchni dostępny jest zawsze. Stosuję go jako dodatek do kawy oraz do owsianki, dodaję go również do słodkich omletów i koktajli. Najbardziej aromatyczny cynamon udało mi się kupić na Dominikanie natomiast na co dzień używam cynamonu cejlońskiego dostępnego w naszym sklepie. Dlaczego akurat ten – o tym za chwilę.

Continue reading

Zdrowa żywność

Imbir i jego właściwości

Imbir to bylina z pewnością bardziej popularna od kurkumy. Stosowany jest już na dobre w polskiej kuchni, nie tylko podczas przygotowywania orientalnych dań. Ponieważ działa rozgrzewająco i przeciwzapalnie używamy go często w profilaktyce i łagodzeniu przeziębienia, jako element rozgrzewającej herbaty lub past. Imbir łagodzi również bóle żołądka ale może również hamować apetyt, wspomaga wydzielanie soku żołądkowego i usprawnia pracę jelit.

Imbir można zakupić w postaci surowej, zmielonej, kandyzowanej, suszonej (w całości, nie w proszku) lub marynowanej. Ten ostatni, obok pasty wasabi jest stałym towarzyszem sushi. Imbir może z powodzeniem stanowić dodatek do kawy, herbatek, konfitur czy piwa. Imbir razem z cynamonem, kardamonem oraz goździkami doskonale współgra ze skórką pomarańczową przy urozmaicaniu bożonarodzeniowych potraw i słodkości. Ma bardzo wyraźny, lekko ostry smak i lubi też występować z innymi ostrymi przyprawami np. czosnkiem, pieprzem lub chilli.

Continue reading

Zdrowa żywność

5 NAJLEPSZYCH ROŚLINNYCH ŹRÓDEŁ OMEGA-3

Wiele się mówi o korzyściach płynących z kwasów tłuszczowych omega-3. Być może Twój lekarz podpowiedział Ci, że należy zwiększyć ich spożycie.

Jeśli zamierzasz wziąć rady do serca, pamiętaj, że możesz pozyskiwać te kwasy z wielu naturalnych źródeł, a suplementacja nie jest czasem konieczna. Nie bądźmy jednak pełni nadziei, że znajdziemy dobry produkt na targu z żywnością i zniwelujemy w dwie minuty deficyt omegi-3. W wielu przypadkach olej rybi wysokiej jakości to absolutny must-have wśród suplementów wdrożonej dietoterapii. Znów muszę podkreślić, jak bardzo jakość żywienia w polskich uległa obniżeniu. Masowe produkcje wszystkich zbóż, kształtne jabłuszka o tych samych wymiarach, kolorze i długości ogonka, świecące skórki cytryn w sklepach, różowolandrynkowy łosoś pseudonorweski, a nawet wysokozmineralizowana woda w plastiku z BPA… Koniec tych przykładów, jakość spadła, witamin coraz mniej i trzeba zacząć myśleć rozsądnie, jak żyć, jeść w miarę dobrze i nie zwariować. Zwłaszcza, że do myślenia potrzebujemy tłuszczu, w tym omegi-3.

To gdzie znajdziemy naturalne źródła omega-3 w roślinach?

Continue reading

Zdrowa żywność

Kurkuma – złoto Indii

Występująca oddzielnie lub jako składnik curry, kurkuma to niepozorna przyprawa z wielką mocą działania. Dlaczego właśnie ona? Co ma w sobie takiego, że powinna być nie tylko stałym elementem naszej kuchni, ale także jej wyciąg powinien należeć do podstawowej suplementacji?

 

Zacznijmy więc od kilku słów wstępu
Dzisiejsze czasy to bardzo trudne wyzwanie dla naszego organizmu. Często nie jesteśmy świadomi, jak ciężkie zadania do wykonania ma nasze ciało i umysł oraz z jakimi niekorzystnymi czynnikami zderzamy się każdego dnia.

Zacznijmy od najważniejszego: stresu. Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia; towarzyszy nam od rana, aż do wieczora. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że coś nas wewnętrznie niepokoi. Zgodnie ze współczesną literaturą, można wyróżnić aż 14 typów stresu: emocjonalny, poznawczy, czuciowy, metaboliczny, toksyczny, odpornościowy, endokrynologiczny, infekcyjny, tlenowy, strukturalny, energetyczny, wywołany traumą, duchowy, wywołany niewłaściwą dietą lub stylem życia. Jak można zauważyć, zostały tu wymienione czynniki związane zarówno z psychiką, jak i z funkcjonowaniem organizmu.
Dlaczego omówienie stresu jest tak ważne?
Mówiąc w skrócie – stres powoduje stale podniesiony poziom kortyzolu we krwi, co z kolei wzmaga produkcję cytokin prozapalnych i w efekcie wprowadza stan zapalny w naszym organizmie. Ironicznie, taki stan organizmu powoduje wzmożony stres i koło się zamyka. To właśnie stan zapalny powiązany jest z wieloma chorobami obecnych czasów, jak np. choroba metaboliczna, cukrzyca, choroby autoimmunologiczne, astma i alergie.

Continue reading

Podróże / Zdrowa żywność

Mamajuana – naturalna viagra z Karaibów

W poprzednim wpisie który przygotowaliśmy po powrocie z urlopu mogliście poznać krótką listę rzeczy, które warto ze sobą przywieść z Dominikany. Z pewnością najciekawszą z nich była Mamajuana, czyli mieszanka egzotycznych drzew, ziół i przypraw dostępna tylko w tym rejonie świata. Według mieszkańców Karaibów nalewka przygotowana na bazie ww. składników poprawia u mężczyzn płodność i libido a u kobiet „działa na wszystko” ;) Nie dowiemy się czy to prawda, dopóki nie spróbujemy. Zatem do dzieła! ;)

Mamajuana dostępna jest na Dominikanie na każdym kroku. Kupicie ją w sklepach z pamiątkami, w marketach, na plaży. Możecie wybrać torebkę z samym suszem albo gotowe nalewki. Mamajuany napijecie się również w każdym hotelowym barze, aczkolwiek tutaj z intensywnością trunku może być różnie ponieważ dominikańczycy potrafią latami zalewać te same korzonki. Wówczas z czasem tracimy na leczniczych właściwościach i otrzymujemy po prostu słodki rum.

Continue reading

Zdrowa żywność

Kurkuma i jej właściwości

Kurkuma to starożytna roślina pochodzącą z Azji Południowo-Wschodniej. Najczęściej stosowana jako przyprawa ale również jako „barwnik idealny”. Chyba każdy z nas słyszał  już o jej leczniczych właściwościach ponieważ od tysięcy lat przyprawa ta jest używana jako lek w krajach dalekiego wschodu. Na dzień dzisiejszy właściwości lecznicze kurkumy są przedmiotem badań naukowych w instytutach na całym świecie. Na stronach NCBI (National Center for Biotechnology Information) znaleźć można tysiące publikacji naukowych, wskazujących i udowadniających silne właściwości farmakologiczne tej przyprawy, m.in. : właściwości przeciwzapalne, przeciwwirusowe, antybakteryjne, przeciwnowotworowe, antyoksydacyjne, antyseptyczne.

Kurkumę można kupić najczęściej w formie sproszkowanej, aczkolwiek coraz częściej w dobrze zaopatrzonych sklepach ze zdrową żywnością znaleźć można również suche plastry kurkumy lub całe, świeże bulwy przypominające dużo bardziej popularny w sklepach imbir. Kurkuma sama w sobie jest delikatnie pikantna i charakteryzuje ją korzenny zapach oraz rozgrzewające właściwości
Continue reading

Zdrowa żywność

Dlaczego warto pić soki z kiszonych warzyw

Kiszone warzywa czyli potocznie zwane kiszonki to naturalne probiotyki będące źródłem kwasu mlekowego powstałego w czasie fermentacji. Szczepy bakterii probiotycznych to niezwykle pożyteczne dla człowieka drobnoustroje, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit – usuwają toksyny i chronią przed grzybicami. Ponadto kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii. Bakterie kwasu mlekowego odgrywają też ważną rolę w syntetyzowaniu witaminy K i niektórych z grupy B.

Wielu z nas kiszonki spożywa wyłącznie jesienią i zimą a w pozostałych porach roku spożywa wyłącznie świeże warzywa. Jednak kiszonki powinny znajdować się w naszym menu przez cały rok. Jeśli nie mamy akurat ochoty spożywać cały czas kiszonej kapusty i kiszonych ogórków, możemy wiosną i latem zapełnić naszą spiżarnię sokami z kiszonych warzyw. Jest on dla naszego organizmu równie ważny jak same kiszone warzywa. Dla przykładu sok z kiszonej kapusty równie dobrze wzmacnia odporność organizmu, a nawet łagodzi kaszel, sok z ogórków jest doskonały w atakach migreny i bólach głowy, a sok z kiszonych buraków oczyszcza organizm, koi nerwy i reguluje pracę serca.

Continue reading

Zdrowa żywność

Jak przygotować odtłuszczone masło orzechowe PB2

Jak z pewnością zauważyliście, masło orzechowe to produkt bardzo często pojawiający się we wpisach tego bloga. Dzieje się tak ze względu na to, że jestem absolutnym fanem tego produktu. Nie tylko ze względu na wartości, jakimi charakteryzuje się np. masło migdałowe ale przede wszystkim na fakt, że nie wyobrażam już sobie lepszego substytutu słodyczy niż właśnie 100% krem z orzechów wszelkiego rodzaju. Na stronach naszego sklepu możecie zapoznać się ofertą ponad 20 różnego rodzaju produktów tego typu, zarówno produkowanych w Polsce jak i za granicą, maseł organicznych oraz klasycznych, w małych słoiczkach oraz w 1kg wiaderkach. Dziś dołącza do nich odtłuszczone masło orzechowe w proszku, czyli zupełna nowość w tej kategorii.

Masło PB2 znane jest z pewnością wszystkim zawodnikom, kulturystom oraz fitnesskom, a także każdemu kto choć raz był na restrykcyjnej diecie redukcyjnej albo po prostu bardzo dokładnie liczy ilości tłuszczów w swojej diecie. Największą bowiem zaletą tego produktu jest jego kaloryczność. W tabeli poniżej możecie zobaczyć porównanie masła PB2 z bardzo zbliżonym mu składem i bardzo popularnym naturalnym masłem orzechowym z Primaviki. Jak widzicie kaloryczność odtłuszczonego masła PB2 jest prawie dwa razy mniejsza a tłuszczów jest prawie 5x mniej. Co ciekawe, masło PB2 zawiera prawie trzykrotnie więcej białka na 100g niż masło Primaviki ale za to również prawie trzykrotnie więcej węglowodanów.

Continue reading

Zdrowa żywność

Moje ulubione przyprawy

Większość zawodników oraz amatorów sportów siłowych stosuje się ściśle do rozpisek menu typu 200g mięsa + 100g ryżu + sałata + 10ml oliwy z oliwek. Jedząc przez większość tygodnia podobne posiłki można szybko zwariować i po prostu poddać się, odpuścić. Na tym blogu próbuję pokazać, że dieta to nie tylko nudna pierś kurczaka z ryżem i brokułami. Pokazuję, że można w prosty sposób żonglować poszczególnymi składnikami, używać wielu zamienników i stosować różne sposoby obróbki termicznej, aby zachować odpowiedni bilans wartości odżywczych ale żeby posiłek ten nie był męczarnią. Próbuję pokazać Wam, że to wcale nie jest takie trudne i nie wymaga zbyt wiele czasu. Cały czas jednak znajdują się osoby, które znajdą wymówkę, która nie pozwala im przygotować różnorodnych posiłków i „jadą” cały czas na przysłowiowej kurze z ryżem. To do nich kieruję ten post, w którym proponuję stosowanie różnorodnych mieszanek przypraw, zarówno tych gotowych jak i przygotowanych własnymi siłami.

Zdrowa żywność

Orzechy brazylijskie i ich cenne właściwości

Orzechy są nieodłącznym elementem mojej diety. Orzechy nerkowca, orzechy pekan, migdały ale przede wszystkim orzechy brazylijskie to te rodzaje na które stawiam najczęściej. Dziś opiszę pokrótce właściwości tych ostatnich, a jest o czym pisać. Oprócz genialnego smaku, który sprawia, że można jeść je garściami posiadają one serię zdrowotnych właściwości, które koniecznie musicie poznać. Ale po kolei.

Orzechy brazylijskie jak sama nazwa wskazuje pochodzą z Brazylii. Rosną jednak również w wielu innych krajach Ameryki Południowej takich jak np. Boliwia, Peru czy Wenezuela. Drzewo orzecha brazylijskiego to wielka dzika roślina, która w warunkach uprawnych nigdy nie zaowocuje. Z jednego drzewa, rocznie uzyskać można nawet do 400 kg nasion. Wyobraźcie sobie zatem, jak wielka musi to być roślina! Drzewo tego orzechowca sięga aż 50 metrów wysokości! Owocem tego wielkiego drzewa jest duża, ważąca nawet 2 kg torebka, w której znajduje się znaczna ilość orzechów. Do rozbicia tej łupiny potrzeba bardzo dużo siły, dlatego na skalę przemysłową wykonuje się to specjalnie przystosowanymi narzędziami.

Continue reading

Obserwuj nas na: