Producenci




Nowe produkty

Wszystkie nowe produkty

Zdrowa żywność

 

"Jesteś tym co jesz" głosi hasło coraz bardziej popularne wśród dietetyków i osób prowadzących zdrowy tryb życia. Jest w tym dużo prawdy, ponieważ to czym się odżywiamy ma znaczny wpływ na nasze zdrowie. Niestety bardzo często jemy w pośpiechu nie zwracając uwagi na to co spożywamy. Szybki kebab na mieście pomiędzy jednym a drugim spotkaniem, na kolację pizza na telefon lub co gorsza mrożona odgrzewana w mikrofali, na śniadanie bułka z serem i kawa albo co gorsza sama kawa i dużo cukru. Nie dość, że nie zwracamy uwagi na produkty jakie spożywamy, to tym bardziej zapominamy o kaloryczności, wartościach odżywczych i ich odpowiednich proporcjach. Węglowodany proste, duże ilości cukrów, tłuszcze najgorszej jakości, mało białka, mało witamin i minerałów, przetworzone produkty, znaczne ilości konserwantów i barwników. Niestety tak mniej więcej wygląda sposób odżywiania przeciętnego Polaka, który jeszcze nie dba o swoje zdrowie. Prawdopodobnie w końcu zacznie ale aby do tego doszło będzie musiał nastąpić wstrząs. Pół biedy jeśli obudzi się w pewien poniedziałkowy poranek i powie sobie dość, od dziś biorę się za siebie. Gorzej, jeśli ta zmiana podyktowana zostanie przez znaczne pogorszenie stanu zdrowia, kategoryczny nakaz lekarza albo w najgorszych przypadkach zawał serca itp. Zdrowe odżywianie i prowadzenie zdrowego trybu życia powinno być w interesie każdego z nas, to jednocześnie profilaktyka ale i inwestycja w nasze zdrowie na stare lata.

 

Materiał o zdrowej żywności będący jednocześnie mini poradnikiem z prowadzenia zdrowego trybu życia musimy koniecznie rozpocząć od określenia podstawowych i niezbędnych dla człowieka składników odżywczych. Należą do nich białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne, woda oraz błonnik.

 

Białka

 

Białka w naszym organizmie pełnią funkcje budulcowe. Tworzą m.in. mięśnie, przeciwciała oraz hemoglobinę. Są niezbędnym składnikiem naszej diety, a ich niedobór objawiać się może zaburzeniami funkcji układu nerwowego, obniżeniem odporności, zahamowaniem wzrostu. Z kolei ich nadmiar doprowadzić może do zakwaszenia organizmu a w dalszym czasie do osłabienia trzustki, nerek oraz dodatkowych powikłań. Produktami bogatymi w białko są przede wszystkim jaja, ryby, mięso, nabiał oraz rośliny strąkowe takie jak soja, soczewica i ciecierzyca.

 

Soja

 

Co ciekawe, zwiększenie podaży białka w diecie może w dużym stopniu wspomagać odchudzanie. Dieta bogata w białko zwiększa poziom podstawowej przemiany materii czyli spalania kalorii związanego z takimi funkcjami jak bicie serca, utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała itd. Ponadto, kiedy spożywamy białko nasz organizm zaczyna wydzielać hormon zwany glukagonem, który jest w stanie wykorzystać tkankę tłuszczową jako źródło energii. Warto również pamiętać o tym, że nasz organizm na strawienie białka zużywa stosunkowo dużo energii w porównaniu do trawienia tłuszczy czy węglowodanów. Jeśli dodamy do tego niską kaloryczność białka (1g=4kcal) wychodzi na to, że do spalenia tego mało kalorycznego składnika organizm musi zużyć stosunkowo dużo energii. Na koniec należy zaznaczyć, że posiłki bogate w białko powodują iż dłużej czujemy się syci i nie mamy ochoty na podjadanie.

 

Węglowodany

 

Węglowodany zwane również potocznie cukrami, nazwę zawdzięczają swojej budowie. Składają się one bowiem z węgla, wodoru i tlenu. W naszym organizmie pełnią bardzo ważną rolę - dostarczają nam energii oraz odpowiadają ze szereg ważnych procesów, m.in za odpowiednią pracę mózgu. Są między innymi odpowiedzialne za produkcję serotoniny, czyli tak zwanego "hormonu szczęścia". Osoby będące na dietach nisko węglowodanowych, tak jak np. dieta ketogeniczna dobrze wiedzą, co oznacza ich brak i jaki ma on wpływ na samopoczucie. Udział węglowodanów w naszej diecie powinien kształtować się na poziomie ok. 60%, w zależności oczywiście od wielu czynników, takich jak wiek, styl życia, płeć czy stan zdrowia. Należy oczywiście pamiętać, że nie wszystkie węglowodany są sobie równe. Możemy ja podzielić na węglowodany złożone, które trawią się stopniowo oraz proste, które trawią się szybko i podnoszą poziom cukru we krwi w sposób nagły. Węglowodany złożone znaleźć można w produktach pełnoziarnistych, ciemnym pieczywie, brązowym ryżu, w płatkach orkiszowych, w orzechach oraz warzywach. Węglowodany proste, czyli te na które powinniśmy uważać znajdują się głownie w owocach (pod postacią fruktozy), słodyczach, kolorowych sokach i napojach, w białym pieczywie. Jak się zapewne domyślacie, nasza dieta powinna być oparta głównie na węglowodanach złożonych. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować np. z owoców. Czas bezpośrednio po treningu to najbardziej odpowiedni moment na dostarczenie węglowodanów prostych, które szybko uzupełnią glikogen i przyspieszą proces regeneracji.

 

Czarny ryż Makaron orkiszowy

Płatki orkiszowe

 

Zostając cały czas przy temacie węglowodanów oraz tempa ich trawienia, z punktu widzenia osoby dbającej o linię, należy zwracać nie tylko uwagę na kaloryczność danego posiłku, ale także na tempo jego trawienia. Ponieważ w uproszczeniu można napisać, że węglowodany proste dostarczają zbyt dużo kalorii naraz - organizm odkłada ich nadmiar w postaci tkanki tłuszczowej. Spożywając węglowodany złożone dostarczamy energii stopniowo i na bieżąco, więc nie tylko nie ryzykujemy odłożeniem jej nadmiaru w postaci tłuszczu ale także możemy doprowadzić do sytuacji, w której organizm zacznie spalać tłuszcz w celu uzupełnienia energii. W tym momencie pojawia się hasło "indeks glikemiczny" (IG), które informuje nas o tym, jak długo trawić będziemy posiłek który spożyliśmy. Im wartość indeksu jest niższa tym lepiej, bo te węglowodany będą trawione wolniej. Dla przykładu ryż biały ma IG=70 natomiast ryż brązowy IG=55. Produkty z indeksem 55 i niższym uznaje się umownie za produkty o niskim IG - to znaczy takie, na których powinniśmy opierać naszą zdrową dietę.

 

Bardzo lubisz słodkie napoje, koniecznie musisz słodzić herbatę i kawę, zastanawiasz się co może być odpowiednią alternatywą dla białego cukru? Koniecznie zwróć uwagę na produkty takie jak ksylitol, który posiada indeks glikemiczny znacznie niższy od cukru lub słodzik stewia, czyli bezkaloryczny i naturalny słodzik kilkadziesiąt razy słodszy od cukru.

 

Tłuszcze

 

Wbrew wielu mylnym opiniom, pod żadnym pozorem nie należy eliminować tłuszczów z diety. Należy za to zwracać uwagę na to, jakie tłuszcze spożywamy, czy to na zimno czy stosując przy smażeniu. Tłuszcz spożywany w odpowiednich ilościach jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak już wspomniałem, jest najbardziej efektywnym źródłem energii. 1 gram tłuszczu to 9 kcal, czyli ponad dwa razy więcej niż 1 g węglowodanów czy białek. Oprócz tego tłuszcze są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu oraz nośnikiem witamin. Ze względu na pochodzenie tłuszcze możemy podzielić na roślinne oraz zwierzęce. Z punktu widzenia osoby dbającej o zdrowie zdecydowanie bardziej wartościowe okazują się tłuszcze roślinne. Nie zawierają one cholesterolu, są bogatym źródłem witaminy E oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Źródła tłuszczów roślinnych to m.in oliwa z oliwek, olej lniany, orzechy czy też jeszcze nieco mniej popularne w polskiej kuchni oleje kokosowe, z awokado czy też olej z pestek dyni. Spożywanie tłuszczów zwierzęcych może z kolei negatywnie wpływać na stan naszego zdrowia zwiększając stężenie złego cholesterolu (LDL), powodować zakrzepicę oraz doprowadzić do choroby wieńcowej.

 

Olej kokosowyOrzechy brazylijskie

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdrowa żywność to po prostu styl życia. Zdrowy styl życia. Im wcześniej wdrożymy go do naszej codzienności, tym większe profity będziemy z tego czerpać na przyszłość.

 

Osoby które cały czas zastanawiają się nad tym w jaki sposób zorganizować sobie zdrową dietę, szukają dietetycznych przepisów i pomysłów na posiłki do pracy lub szkoły, chcą dowiedzieć się jak schudnąć i prowadzić zdrowy tryb życia - zapraszamy do lektury naszego Bloga.


Koszyk  

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Realizuj zamówienie

Kontakt

kontakt@fitness-food.pl

669 976 676 pn-pt 8-16

Dostawa

od 15,50zł
od 14,90zł

Powyżej 350zł dostawa gratis

(brak możliwości odbioru osobistego)

DPD
od 13,90 zł
Paczkomaty
9,50 zł
Dietetyczne przepisy Blog Kulinarny Produkty bezglutenowe Walden Farms - Zero kalorii

Newsletter

Aby otrzymywać informacje o nowościach i promocjach w naszym sklepie oraz otrzymać 5% bon rabatowy na zakupy, zapisz się do naszego newslettera.

organic
mbank
payu