Kategorie produktów

Kawa bezkofeinowa Arabica

Kawa jest jednym z najbardziej popularnych napojów na świecie, a w wielu krajach stanowi nawyk o określonej porze dnia. Wiele osób uwielbia kawę, ale z jakiegoś powodu chce ograniczyć lub jest zmuszona do ograniczenia spożycia kofeiny. Dla takich osób kawa bezkofeinowa jest doskonałą alternatywą. Kawa bezkofeinowa jest tak naprawdę jak zwykła kawa, a różnica polega na tym, że usunięto z niej prawie całkowicie kofeinę. Czy w takim razie kawa bez kofeiny jest zdrowa? Otóż jest, a wynika to z faktu, że w kawie znajdziemy wiele innych substancji poza kofeiną.

Produkcja kawy bezkofeinowej

Na początku przyjrzyjmy się produkcji takiej kawy. Istnieje kilka różnych procesów, chociaż większość z nich jest ostatecznie bardzo podobna do siebie. Na początku zebrane ziarna kawy są przemywane w rozpuszczalniku, który zwykle składa się z wody, rozpuszczalników organicznych lub dwutlenku węgla. Rozpuszczalnik ten powoli powoduje usuwanie kofeiny z ziaren, a końcowym rezultatem jest ziarno kawy pozbawione w ok. 97% kofeiny. Proces ten zachodzi na samym początku, zanim ziarna zostaną poddane kolejnym procesom. Warto wiedzieć, że ma to wpływ na smak i zapach kawy, a traktowanie ziaren rozpuszczalnikiem sprawia, że kawa w smaku staje się łagodna, a zapach jest mniej intensywny. Nie jest to jednak na tyle charakterystyczne, bowiem nie każdy potrafi rozpoznać, czy pije zwykłą kawę czy pozbawioną w większości kofeiny.

Warto podkreślić, że kawa bez kofeiny to tak naprawdę kawa zawierająca wciąż kofeinę. Jak widzimy w procesie kofeina nie jest usuwana w 100%. Z tego powodu w 200ml filiżance standardowej kawy znajdziemy 0-7 mg kofeiny, gdzie w porównaniu do zwykłej kawy w zależności od odmiany i procesu przetwarzania jest to 70-120 mg kofeiny na filiżankę. Zatem, jeśli zamierzasz wyeliminować kofeinę w 100% kawa bezkofeinowa nie jest dla Ciebie, a jeśli ograniczyć - sięgnij po nią natychmiast.

Zalety kawy bezkofeinowej

Pozbawienie kofeiny z kawy nie sprawia, że jest ona bezwartościowa. Wiemy, że kawa ma wiele korzyści zdrowotnych i okazuje się, że te korzyści zdrowotne nie są eliminowane tylko dlatego, że usuwamy większość kofeiny. Podobnie jak zwykła kawa, bezkofeinowa kawa zawiera składniki odżywcze, jest bogata w przeciwutleniacze, które potrzebujemy do właściwego funkcjonowania. Kawa bezkofeinowa, podobnie jak zwykła zawiera kwas hydrocynamonowy i polifenole. Dzięki temu może zmniejszać ryzyko wystąpienia insulinooporności i zachorowania na cukrzycę typu 2, poprawić czynność pracę wątroby, a nawet zapobiec przedwczesnej śmierci.

W niektórych badaniach powiązano zarówno kawę zwykłą jak i bezkofeinową z ochroną neuronów w mózgu oraz ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia różnych zaburzeń neurodegeneracyjnych takich jak np. choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera. Badania dowiodły również, że konsumpcja dwóch filiżanek lub więcej bezkofeinowej kawy zmniejsza rozwój raka odbytnicy aż o 48%! Wiele osób doświadcza zgagi po wypiciu kawy. Okazuje się, że w prowadzonych badaniach picie kawy bezkofeinowej powoduje rzadziej zgagę, a jeśli występuje to zwykle o mniejszym stopniu nasilenia.

W filiżance 200ml bezkofeinowej kawy znajdziemy:

-        2,4% zaleconego dziennego spożycia magnezu,

-        4,8% zaleconego dziennego spożycia potasu,

-        2,5% zaleconego dziennego spożycia niacyny, czyli witaminy B3 (PP),

-        oraz ok. 2 kcal, czyli bardzo mało.

Kawa bezkofeinowa jest alternatywą dla zwykłej kawy w wielu przypadkach i są to najczęściej takie sytuacje, gdy:

-        kofeina powoduje rozdrażnienie i nadmierne pobudzenie,

-        występują zaburzenia snu i bezsenność, a potencjalną przyczyną może być kofeina,

-        doświadczasz zgagi, refluksu,

-        doświadczasz wzdęć po wypiciu zwykłej kawy,

-        doświadczasz bólu głowy po wypiciu zwykłej kawy,

-        cierpisz na bóle żołądka po spożyciu zwykłej kawy (warto sprawdzić, czy kawa bez kofeiny będzie alternatywą czy też nie),

-        zażywasz leki i suplementy, które wchodzą w interakcje z kofeiną,

-        podejrzewasz niekorzystną zmienność genu CYP1A2, co powoduje długie rozkładanie kofeiny w czasie i tym samym długie pobudzenie kofeiną, co utrudnia funkcjonowanie,

-        szukasz łagodniejszego smaku i aromatu kawy.

Nie jest to lista z pewnymi rekomendacjami, gdyż każdy organizm może reagować w sposób odmienny nawet na kawę pozbawioną większości kofeiny.

Niełatwo jest znaleźć idealną kawę bezkofeinową, lecz warto poeksperymentować, zwłaszcza wtedy, gdy mała czarna jest nieodłącznym rytuałem naszego dnia, a chcemy ograniczyć kofeinę. Kofeina jest substancją psychoaktywną, która w nadmiarze może szkodzić, zatem wybór bezkofeinowej kawy, która zawiera jej niewielką ilość może być doskonałym rozwiązaniem.

Zawartość koszyka

Brak produktów

Do ustalenia Wysyłka
0,00 zł Razem

Zobacz koszyk

Szukaj

Menu

Zawartość schowka

Brak produktów

Zobacz schowki