fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Krótko na tematów tłuszczów

Często czytamy w komentarzach oraz w mailach od naszych czytelników, że danie które przedstawiliśmy na Blogu wcale nie jest dietetyczne bo zawiera tyle gram tłuszczów albo tyle i tyle kalorii. Wiele osób uważa, że każdy tłuszcz to wróg oraz szybka droga do przybrania na wadze i próbuje go za wszelką cenę eliminować z diety. Nie jest to jednak do końca tak jak się wydaje.

Zgadza się, tłuszcz jest kaloryczny. 1g tłuszczu to 9 kcal natomiast 1g białka lub węglowodanów to 4 kcal. Tłuszcze są nam jednak potrzebne. Są niezbędne do przyswajania witamin, ochrony narządów i tkanek przed urazami, produkcji hormonów. Oczywiście nie wszystkie występujące w naturze tłuszcze są zdrowe i potrzebne w naszej diecie. Możemy je podzielić na tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, ważniejszy jest jednak podział ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych, czyli na nasycone i nienasycone. W zależności od zawartości wodoru, nienasycone kwasy tłuszczowe dzielimy dodatkowo na jednonienasycone oraz wielonienasycone. Dodatkowo, z nieprawidłowo przetwarzanych wielonasyconych kwasów tłuszczowych mogą powstawać tzw. izomery trans. Uporządkujmy sobie te informacje.

 

Tłuszcze z przewagą jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

Występują w oliwkach i oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, awokado oraz orzechach włoskich, piniowych oraz w migdałach. Zmniejszają poziom złego cholesterolu (LDL) i podwyższają poziom dobrego cholesterolu (HDL). Poprawiają wygląd skóry i włosów, chronią przez miażdżycą.

Tłuszcze z przewagą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Występują w oleju rzepakowym, sojowym i kukurydzianym, w ziarnach słonecznika oraz w oleju słonecznikowym a także w morskich rybach m.in. w makreli i tuńczyku. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe chronią organizm przed chorobami serca, miażdżycą i zawałami obniżając poziom złego cholesterolu (LDL).

Tłuszcze z przewagą nasyconych kwasów tłuszczowych

Występują głownie w produktach pochodzenia zwierzęcego, w tłustych mięsach, produktach mlecznych, w smalcu.

Kwasy tłuszczowe trans

Powstają między innymi w procesach utwardzania olejów roślinnych, np. przy produkcji margaryn. W wyniku przetwarzania nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w olejach roślinnych tracą swoje cenne wartości zostając jedynie źródłem energii (przyp. 1g tłuszczu = 9 kcal). Występują w margarynie, frytkach i innych fast foodach, w popcornie itp. Spożywanie kwasów tłuszczowych trans podnosi poziom złego cholesterolu (LDL), obniżając przy tym poziom dobrego cholesterolu (HDL) i jednocześnie zwiększając ryzyko chorób serca.

Na czym smażyć

Wybór odpowiedniego tłuszczu do smażenia ma również znaczący wpływa na nasze zdrowie. W tym miejscu kierowałbym się głównie temperaturą dymienia, czyli momentem w którym z tłuszczów zaczynają się wytwarzać toksyczne substancje, np. akroleina. I tak najbardziej popularne tłuszcze nadające się do smażenia to między innymi olej kokosowy (temp. dymienia 177 stopni C), oliwa z oliwek (207 st. C), smalec (220 st. C). Warto zaznaczyć, że optymalną temperatura smażenia jest przedział między 160 a 180 stopni Celsjusza i mimo wszystko powinno się smażyć jak najkrócej, bez zbędnego przeciągania tego procesu. Kiedy dla przykładu smażę pokrojonego w drobną kostkę kurczaka, właściwie bez przerwy przesuwam na patelni kawałki mięsa. Mniej więcej po 5 minutach mięso jest usmażone, nie jest surowe w środku ani zbyt twarde i suche od długotrwałego smażenia. Kiedy smażycie na patelni całe kawałki mięsa, możecie dodatkowo po zdjęciu go z patelni odsączyć tłuszcz układając je na papierowych ręcznikach. A tak naprawdę, jako że już za chwilę zaczniemy sezon grillowy, radzę w miarę możliwości wybierać ten rodzaj obróbki termicznej, jest chyba najmniej szkodliwy i chyba każdy z nas po długiej zimie ma już ochotę na małego grilla ;)

 

m_bartosch / FreeDigitalPhotos.net

3 Comments Krótko na tematów tłuszczów

  1. Vin

    Stwierdzenie, że kwasy tłuszczowe wielonienasycone są zdrowe jest mocno kontrowersyjne w świetle badań ostatniej dekady. Wiele wskazuje na to, że ich zdrowotny potencjał jest mocno przeceniany – zwłaszcza spożywanych w nadmiarze kwasów omega6. Stąd też oleje słonecznikowe, sojowe i kukurydziane należy raczej odradzać niż zachęcać do ich konsumpcji. ;-)

  2. Michal

    tym bardziej swoistą bujdą jest, w świetle badań z ostatniej dekady, iż tłuszcze zwierzęce, to te ZŁE i na pewno spowodują skok cholesterolu LDL.

Leave A Comment