fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Diet Break na ratunek w trakcie redukcji

Długotrwały deficyt kaloryczny, wiele sesji cardio, stres, brak odpowiedniej ilości snu – to wszystko może prowadzić do pogorszenia funkcjonowania organizmu na przykład układów: hormonalnego czy też nerwowego i przyczynić się do braku zadowalających efektów podczas okresu redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej, mimo iż zastosowuje się kolejne restrykcje kaloryczne w diecie, czy też dodaje się kolejne sesje treningowe. W skutkach doprowadzić to może do wystąpienia niechcianych chorób czy też po prostu braku dalszej motywacji do pracy nad sylwetką. Co w takim przypadku warto zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji? Na ratunek przybywa DIET BREAK, o którym kilka słów poniżej!

Czym jest DIET BREAK?

Jest to tygodniowa lub dwutygodniowa przerwa w diecie redukcyjnej, która jak wiadomo jest dla ciała bodźcem stresowym. Stan ten powoduje, że organizm odbiera taki sygnał jako zagrożenie dla zdrowia/życia, czy też możliwości reprodukcyjnych, co w efekcie przekłada się na ‘załączenie” trybu oszczędzania energii. Można to zauważyć poprzez zmniejszoną aktywność spontaniczną, tzw. NEAT, o którym będzie mowa w kolejnym artykule, spadek temperatury ciała, spowolnioną pracę tarczycy, czy też inne adaptacje metaboliczne np. spadek poziomu leptyny (hormonu sytości) oraz wzrost poziomu greliny (hormonu głodu).

Diet Break – Cel zastosowania 

Diet break przede wszystkim ma za zadanie umożliwić organizmowi nabranie GŁĘĘĘĘĘĘBOOOOKIEEEGOOO WDECHU, który pozwoli na usprawnienie pracy hormonów tarczycy, ale również obniżenie poziomu greliny i podwyższenie poziomu leptyny. Proces Diet break’a ma również pozytywnie wypłynąć na ludzką psychikę, ponieważ przez okres ten będziemy dostarczać organizmowi większą ilość jedzenia, a co za tym idzie energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania. Dlaczego dobroczynny wpływ na psychikę jest tak samo ważny? Dlatego, że to ona będzie odpowiedzialna za chęć do utrzymania deficytu i wykonywania jednostek treningowych, a jak wiadomo – bez tego ani rusz!

Jak i jak często przeprowadzać przerwę w diecie izokalorycznej 

Podczas diet break’a następuje zwiększenie ilości dostarczanej energii z deficytu, do poziomu zapotrzebowania energetycznego lub małego surplusu kalorycznego.

Przykład:

Osoba będąca na deficycie kalorycznym w wysokości 500 Kcal, jedząca 2400 Kcal dziennie, przez okres tygodnia lub dwóch – w zależności od poziomu tkanki tłuszczowej i samopoczucia – zwiększa swoją pulę dostarczanej energii do 2900 Kcal, aby wejść na pułap zapotrzebowania energetycznego, czy też nawet i do poziomu 3000 – 3100 Kcal, by wejść na mały surplus kaloryczny. Co jest ważne podkreślenia? Energię dostarczaną z diety zwiększamy za sprawą dodania węglowodanów, ponieważ to one mają najlepszy wpływ na układ hormonalny i ludzką psychikę, więc w przypadku deficytu z rzędu 500 Kcal będzie to około +125 gramów węglowodanów. Tłuszcz czy też białko pozostawiamy bez zmian, a gdy mamy naprawdę wysokie spożycie białka na kilogram masy ciała, to można zmniejszyć do poziomu takiego jak w przypadku okresu budowy masy mięśniowej tj. 1,8 – 2,2 g białka/kg masy ciała.

Przerwę w diecie redukcyjnej powinno zastosować się między innymi:
⦁ po ok. 8-12 tygodni diety redukcyjnej,
⦁ przy wystąpieniu stagnacji w efektach sylwetkowych, mimo kolejnych cięć kalorii i dodawaniu większej ilości aktywności,
⦁ złym samopoczuciu i odczuwaniu bardzo dużego zmęczenia zarówno fizycznego jak i psychicznego.

 

Podsumowując

Diet break jest świetnym wyborem podczas redukcji, gdyż pozwala na ponowne „naładowanie baterii” i zaczerpnięcie głębokiego oddechu w organizmie w kontekście metabolicznym, ale również psychicznym, przyczyniając się do lepszych rezultatów i przed wszystkim przeprowadzeniu mądrej i zarazem zdrowej redukcji tkanki tłuszczowej. Pamiętajcie – lepiej zrobić krok w tył, by następnie wykonać dwa kroki w przód, niż stać w miejscu, tracąc bezcenny czas i przed wszystkim zdrowie, które ma się jedno i trzeba o nie dbać jak najlepiej się da.

 

 

 

Autor, Oskar Hejmowski, student dietetyki, uwielbiający zagłębiać się w tematykę fizjologii wysiłku, sposobów odżywiania i suplementacji. Promuje zdroworozsądkowe podejście do sportu, starając się przekazać wiedzę w sposób zrozumiały dla każdego.

  • Facebook: Oskar Hejmowski – Smart Coaching,
  • Instagram: oskar.hejmowski.

Leave A Comment