fitness-food.pl zdrowa żywność

Fitness Style

Jak być na diecie i codziennie jeść ciastka

Tytuł tego artykuły jest być może nieco kontrowersyjny ale właśnie dzięki jego lekturze dowiecie się, że takie działanie jest faktycznie możliwe. Dlaczego spożywanie „fit ciastek” może pomóc Ci utrzymać dietetyczne restrykcje, jakich zamienników używać aby Twoje wypieki były naprawdę legalne? Tego właśnie dowiesz się z lektury tego wpisu. Zapraszamy!

W obecnych czasach zderzamy się z wieloma podejściami dietetycznymi, co sprawia sporo problemów ludziom niezwiązanym ściśle z tematyką żywienia. Są różne grupy, a każda głosi coś innego. Trafiając w sam środek tego wszystkiego, ciężko jest odnaleźć „słuszną” drogę i wybrać jedną ścieżkę. Największym problemem jest kwestia „czystości” diety. Dla wielu ludzi wyznacznikiem odpowiedniej diety jest nie stosowanie zamienników, jakoby miało to sprawiać, że dieta jest odpowiednia – w końcu zmieniamy ją na lepszy sposób żywienia, a nie szukamy tego samego w rzekomo zdrowszej wersji. To samo mówi się o ciastach w wersji „fit” – nie powinniśmy ich spożywać, ponieważ znacznie przekraczamy nasze dzienne spożycie kalorii i przyzwyczajamy się do jedzenia słodkiego przez dłuższy czas.

 

Czy rzeczywiście tak jest? Czy powinniśmy się bać wszelkich zamienników? Czy ciasta fit są wielkim przestępstwem?

Jeżeli chodzi o dietę, a konkretniej, jej zmianę, podstawą jest psychika. To ona warunkuje nam nasze zachowanie, motywację oraz wytrwałość. Jeśli z góry narzucamy sobie listę rzeczy, których nie możemy jeść, może okazać się to problemem nie do przejścia, przez co z góry zrezygnujemy z diety. Z drugiej strony, warto rozważyć, dlaczego narzucamy sobie te ograniczenia. W większości przypadków, jest to zabieg dla zdrowia, czyli częściej przymus, aniżeli wybór. Żyjąc w obecnych czasach, gdzie otacza nas naprawdę spora różnorodność jedzenia, rezygnacja ze spożywania takich pokarmów jest nie lada problemem, zwłaszcza, że znamy jego (pyszny) smak. Dlaczego zatem, będąc często zmuszeni do zmiany diety, mamy się nią zamęczać i to przeżywać? O wiele lepiej jest zadbać o psychikę i stosować się do swoich potrzeb, czasami delikatnie naginając zasady nowej diety (co za chwilę wyjaśnię).

Przechodząc na tą zdrowszą dietę, pozbawioną np. cukru lub glutenu, ważne jest byśmy skupili się na uzupełnieniu jej w to, czego potrzebujemy. Zadbajmy o to, by w diecie znalazła się odpowiednia ilość warzyw, owoców, mięsa, również orzechów i innych. Jeśli jednak masz ochotę na chleb (i to taką sporą ochotę), zamiast siedzieć i zasmucać się z tego powodu, przygotuj chleb z mieszanki mąk bezglutenowych (np. jaglana, gryczana, koksowa, kukurydziana i inne) lub z kaszy gryczanej. Przepisów jest dużo, są one zdrowe i można je zmodyfikować pod swoje potrzeby i wymagania. Jeśli masz odpowiednio ułożoną dietę możesz wkomponować go do diety i nie będzie to wielką zbrodnią, jak można przeczytać w internecie. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, możesz przygotować sobie budyń z orzechami, suszonymi owocami, kakao, a nawet posłodzić to erytrytolem lub ksylitolem. Nie oszukujmy się – po tak długim spożywaniu słodkich rzeczy, jesteśmy do nich przywiązani psychicznie, mogą nam się kojarzyć z miłymi chwilami lub osobami, na których nam zależy, co czasami sprawia, że potrzebujemy zjeść taki posiłek. Wybierzmy po prostu zdrowszą wersję, zamiast wracać do złych nawyków.

Jak jest z fit ciastami? Jeśli rzeczywiście masz na to ochotę lub jest okazja, by przygotować takie ciasto, poszukaj przepisów i po prostu je przygotuj. Możesz użyć mąk wymienionych wyżej – mąki jaglanej, gryczanej, kokosowej, z migdałów, mąki kasztanowej, kukurydzianej i innych, dzięki czemu unikniesz glutenu (jeśli akurat go unikasz). Posłodzić możesz miodem lub zdrowszymi zamiennikami cukru. Żeby uzyskać czekoladowy efekt, dodaj po prostu kakao. Pamiętaj, że do dyspozycji masz suszone owoce, orzechy, pestki, które dadzą świetny efekt w kwestii nie tylko smaku, ale i wyglądu. Będzie to zdecydowanie lepszy wybór, niż ograniczanie się tylko po to, by później dosłownie rzucić się na niezdrowe przysmaki.

Tak samo możesz podejść do innych dań – smutno Ci odrzucić ulubione potrawy, jak np. makaron? Wybierz zdrowszy odpowiednik, zwłaszcza, że wybór jest bardzo szeroki. Podobnie możesz postąpić z innymi produktami, zwracaj jednak uwagę na skład. Niestety bardzo często produkty oznaczane jako zdrowe, bezglutenowe lub wegańskie, zawierają w składzie bardzo dużo cukru, spulchniaczy, wypełniaczy czy zagęstników, by wyglądały dobrze i smacznie. Niestety taki produkt ma bardzo niską jakość, dlatego warto wybrać coś ze składem typu: mąka, woda, sól i podobne lub przygotować coś po prostu samemu. Nie wpadajmy w sidła marketingu, gdzie już samo opakowanie próbuje nas przekonać o zdrowotności danego produktu, gdzie z drugiej strony widać zupełnie coś innego.

Podsumowując dieta nie powinna być dla nas stresorem. Jeśli masz na coś ochotę, to zjedz to, ale wybierz jak najzdrowszą wersję. Jeśli nie jesteś sam stworzyć czegoś zdrowego, a na półce tego nie widzisz, odpuść sobie i postaraj się o tą zdrowszą wersję. Nie sugeruj się napisami na opakowaniu – dokładnie czytaj skład, byś nie jadł tak naprawdę gorszej wersji danego produktu. W miarę możliwości, rób wszystko na własną rękę. Dzięki temu masz pewność, że jest to zdrowe, a w składzie nie ma nic, co musisz wykluczyć. Dbaj o swoją psychikę, bo to ona warunkuje Twoje zdrowie i samopoczucie.

 

Źródło zdjęć: www.instagram.com/_livethenature/

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment

CommentLuv badge

Obserwuj nas na: