fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Czy forskolina odchudza? Właściwości pokrzywy indyjskiej

Wraz z narastającą liczbą osób z nadwagą i otyłością zainteresowanie suplementami odchudzającymi rośnie w ogromnym tempie. Forskolina uważana jest za suplement wspomagający odchudzanie, ale czy rzeczywiście ma takie działanie? Wiele znanych preparatów, które miały powodować ubytek tkanki tłuszczowej po przetestowaniu przez wiele osób okazały się czystym tworem marketingowym bez jakiegokolwiek wpływu na ich tłuszcz i masę ciała. Aby dowiedzieć się, czy forskolina odchudza należy przyjrzeć się jej właściwościom oraz badaniom z jej udziałem i wówczas otrzymamy odpowiedź na te jakże nurtujące pytanie.

Czym jest forskolina?

Forskolina, inaczej pokrzywa indyjska powstaje z korzenia rośliny coleus forskohlii. Roślina rośnie w Nepalu, Indiach i Tajlandii. Od dawna jest stosowana w medycynie ajurwedyjskiej. Tradycyjnie roślina była wykorzystywana do wspierania ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia, ale i również w wielu różnorakich zaburzeniach.

Właściwości pokrzywy indyjskiej

Forskolina wykazuje bardzo podobne działanie do leków na astmę poprzez zwiększanie poziomu cAMP, co pomaga rozluźnić mięśnie ściany oskrzeli. W medycynie ajurwedyjskiej stosowano ją w leczeniu jaskry. Jedno badanie wykazało, że forskolina może pomóc zmniejszyć ciśnienie w gałkach ocznych, co często jest obserwowane w jaskrze. Stwierdzono również, że jest bezpieczną alternatywą dla beta-adrenolityków u pacjentów z jaskrą w towarzyszącej astmie [1]. Z właściwości forskoliny mogą skorzystać osoby z idiopatyczną kardiomiopatią rozstrzeniową powodującą niewydolność serca. W jednym eksperymencie pacjenci przyjmujący forskolinę wykazali poprawę funkcji serca [2]. 

Należy także wspomnieć o wpływie forskoliny na poziom testosteronu. Chociaż publikacja nie obejmuje dużej grupy mężczyzn, to warto przyjrzeć się, kiedy poziom testosteronu może wzrastać po podaniu forskoliny. Podwójnie ślepa, randomizowana, 12-tygodniowa analiza dotyczyła 30 mężczyzn z nadwagą przyjmujących 250 mg 10% ekstraktu forskoliny dwa razy dziennie (25 mg rzeczywistej forskoliny). Po tym czasie wykazano wzrost zarówno wolnego testosteronu (16,77%), jak i całkowitego poziomu testosteronu (33,77%). W tym samym badaniu wykazano również wzrost beztłuszczowej masy ciała i gęstości mineralnej kości [3]. Najważniejsze w tym eksperymencie jest, że forskolina zwiększa poziom testosteronu u otyłych mężczyzn. Roślina nie wykazuje żadnych pozytywnych efektów zwiększających poziom testosteronu w badaniach z udziałem mężczyzn o prawidłowej masie ciała. Ciekawe obserwacje dotyczą profilu lipidowego. Po suplementacji forskoliną zauważono wzrost poziomu cholesterolu HDL w jednym z badań [4]. Jest to o tyle pozytywny skutek, że w dobie wzrastających problemów sercowo-naczyniowych i towarzyszących im zaburzeniach profilu lipidowego warto czekać na dalsze badania dot. skuteczności forskoliny w tym zakresie.

Forskolina a odchudzanie

To, co potencjalnie decyduje o właściwościach odchudzających jest wcześniej wspomniana aktywacja poziomu komórkowego cząsteczki cAMP. Badanie opublikowane w czasopiśmie International Society of Sports Nutrition wykazało, że podwyższone poziomy cAMP są związane ze zwiększoną utratą tłuszczu i mogą również promować działanie innych związków spalających tłuszcz [5]. Inne badanie wykazało, że pokrzywa indyjska ma zdolność stymulowania produkcji hormonozależnej lipazy, która odgrywa ważną rolę w metabolizmie triacylogliceroli w tkance tłuszczowej [6]. To może pomóc organizmowi lepiej wykorzystać zgromadzony tłuszcz jako źródło energii. Minusem wszystkich przeprowadzonych badań są małe grupy osób badanych, co na dzień dzisiejszy oznacza, że skuteczność jest obiecująca, ale niepotwierdzona szerszymi analizami i tym samym nie jest bezpośrednio wskazana do walce z nadmiernymi kilogramami. Słowem – czekamy na dalsze eksperymenty i wnioski z jej udziałem, by móc rzeczywiście powiedzieć, że forskolina ułatwia odchudzanie.

Przeciwwskazania do stosowania forskoliny

Optymalne dawki forskoliny nie zostały ustalone dla żadnego schorzenia czy suplementacji profilaktycznej. Ponadto, podobnie jak w przypadku każdego suplementu, jakość składników aktywnych i poziom stężenia w produktach zawierających forskolinę różnią się w zależności od producenta. Chociaż nie wiadomo, czy forskolina jest przeciwwskazana dla osób z jakimikolwiek istniejącymi chorobami, zaleca się zachowanie ostrożności. Osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew lub leki na niskie ciśnienie krwi oraz z chorobami nerek powinny unikać forskoliny. Warto mieć również na uwadze preparaty zawierające forskolinę w składzie obok innych substancji mogących mieć charakter stymulujący. Wówczas należy sprawdzić, czy pozostałe substancje nie powodują skutków ubocznych i czy są bezpieczne dla osoby planującej suplementację.

Polecane preparaty z forskoliną

Podsumowując, forskolina wykazuje pozytywne właściwości zwłaszcza u osób z astmą, problemami z układem oddechowym, jaskrą, obniżonym poziomem testosteronu u osób otyłych oraz potencjalnie może sprzyjać zrzucaniu zbędnych kilogramów. W takich przypadkach warto zainteresować się suplementacją. Wartym zainteresowania suplementem bogatym w przyzwoitą ilość ekstraktu w kapsułce zawierającym forskolinę jest produkt firmy Pharmovit.

ekstrakty roślinne w naszym sklepie
https://www.fitness-food.pl/103-ekstrakty-roslinne

Źródła:

  1. Oral Administration of Forskolin and Rutin Contributes to Intraocular Pressure Control in Primary Open Angle Glaucoma Patients Under Maximum Tolerated Medical Therapy, M.Vetrugno, M. G. Uva, V. Russo, M. Iester, M. Ciancaglini, P. Brusini, M. Centofanti, L. M. Rossetti, Journal of Ocular Pharmacology and Therapeutics Vol. 28, No. 5, Published Online:26 Sep 2012, https://doi.org/10.1089/jop.2012.0021
  2. Cardiovascular effects of forskolin (HL 362) in patients with idiopathic congestive cardiomyopathy–a comparative study with dobutamine and sodium nitroprusside, Baumann G1, Felix S, Sattelberger U, Klein G., J Cardiovasc Pharmacol. 1990 Jul;16(1):93-100.
  3. Godard, M.P., B.A. Johnson, and S.R. Richmond, Body composition and hormonal adaptations associated with forskolin consumption in overweight and obese men. Obes Res, 2005. 13(8): p. 1335-43. 
  4. Jagtap, M., H.M. Chandola, and B. Ravishankar, Clinical efficacy of Coleus forskohlii (Willd.) Briq. (Makandi) in hypertension of geriatric population. Ayu, 2011. 32(1): p. 59-65.
  5. Henderson, S., Magu, B., Rasmussen, C., Lancaster, S., Kerksick, C., Smith, P., . . . Kreider, R. B. (2005). Effects of Coleus Forskohlii Supplementation on Body Composition and Hematological Profiles in Mildly Overweight Women. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2(2), 54.
  6. Large, V., Arner, P., Reynisdottir, S., Grober, J., Van, V., Holm, C., & Langin, D. (1998, August). Hormone-sensitive lipase expression and activity in relation to lipolysis in human fat cells.

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi blogaAnalityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

1 Comment Czy forskolina odchudza? Właściwości pokrzywy indyjskiej

  1. Pingback: Czy forskolina odchudza?

Leave A Comment