fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

Masło orzechowe to jedna z najbardziej popularnych przekąsek, uwielbianych przez większość społeczeństwa. Podawane jest w wielu konfiguracjach, a w sytuacji dramatycznej nawet spożywane łyżeczką bez dodatków.

Masło orzechowe występuje w wielu odsłonach – gładkie i kremowe, z kawałkami orzechów (crunchy), coraz częściej pojawiają się wersje smakowe: z czekoladą, z kokosem, z odżywką białkową i wiele innych. Czy takie masło orzechowe jest zdrowe? Czy warto je spożywać?

Masło orzechowe a zdrowie

W kwestii omawiania zdrowotności masła orzechowego, warto rozpocząć od samych orzechów, bo to przecież z nich zrobione jest masło orzechowe. Orzechy, czyli po prostu nasiona, zawierają bardzo dużo składników odżywczych, niezbędnych w naszej codziennej diecie.

Orzechy są świetnym źródłem niezbędnych nam witamin i minerałów. Znajdziemy w nich witaminę A, odpowiadającą za narząd wzroku i prawidłowy rozwój ciąży – nie jest tego co prawda dużo, ale na pewno warto o tym wiedzieć. Witamina A jest również antyoksydantem! Najwięcej witaminy A znajdziemy w pistacjach. Kolejną witaminą w orzechach jest witamina E, już w większych ilościach (zwłaszcza w migdałach i orzechach laskowych). O tym, że witamina E jest najlepszym antyoksydantem nie trzeba zapewne nikomu mówić. W orzechach również znajdziemy witaminę K, działającą przeciwmiażdżycowo oraz zapobiegająco na odkładanie się wapnia w tętnicach, jak również witaminy z grupy B i foliany. Te ostatnie dbają o układ nerwowy, zdrowie psychiczne, ale również za piękny wygląd (włosy, skóra i paznokcie).

W orzechach znajdziemy również minerały, które odpowiadają za regulację pracy całego organizmu. Będzie to między innymi wapń, który jest potrzebny dla zdrowych kości i zębów, żelazo, odpowiadające za procesy krwiotwórcze, magnez – wspierający pracę serca, układu nerwowego oraz procesy enzymatyczne oraz cynk, który między innymi wspiera zdrowe włosy i paznokcie.

Jeśli chodzi o makroskładniki, orzechy zawierają wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe, jak omega 3 oraz omega 6. Omega 3 działa przeciwzapalnie i przeciwmiażdżycowo. Reguluje stężenie cholesterolu we krwi i wspiera zdrowy rozwój mózgu i funkcji poznawczych.

Masło z orzechów laskowych Maslove – kupisz tutaj

Jak odnieść to do masła orzechowego?

Dobre masło orzechowe będzie przygotowane z najlepszych orzechów, uprzednio blanszowanych lub surowych, w celu zachowania ich wszystkich cennych właściwości. Dzięki temu masło orzechowe zawiera wszystko to, o czym pisałam powyżej. Masło orzechowe spożywane w odpowiednich ilościach ma zatem korzystny wpływ na nasze zdrowie, z racji zawartych w nim składników odżywczych. Zdecydowanie warto kontrolować jego ilość, chociażby ze względu na dużą kaloryczność oraz przewagę kwasów omega 6 (prozapalnych), jednak z pewnością nie należy się go obawiać.

Zalety masła orzechowego

Zalet masła orzechowego nie trzeba się doszukiwać. Tak naprawdę wystarczy sam jego smak – warto dodać również, że obecnie mamy dużą różnorodność, chociażby ze względu na to, z jakiego rodzaju orzechów chcemy kupić masło. Przejdźmy zatem do innych, konkretnych zalet masła orzechowego.

  1. Masło orzechowe wspiera odchudzanie się, chociaż wydaje się to bardzo dziwne, ze względu na jego wysoką kaloryczność. Warto jednak wspomnieć, że masło orzechowe jest bardzo syte i często wystarczy jego mały dodatek, by po prostu się nim wręcz „zakleić”. Dodatkowo składniki w nim zawarte wspierają regulację pracy organizmu i poprawiają jego działanie, dzięki czemu stabilizuje się również odczuwanie głodu.
  2. Masło orzechowe wspiera pracę serca i pozytywnie wpływa na układ krążenia. Zawiera w końcu magnez, witaminy z grupy B, wapń i witaminę K oraz kwasy omega 3, które w takim zestawieniu są bombą zdrowotną dla naszego serca.
  3. Masło orzechowe chroni nasz mózg. Odnosi się to zwłaszcza do zmniejszania ryzyka choroby Alzheimera oraz zapobieganiu problemom z pamięcią. Dzięki kompleksowi witamin, minerałów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, nasz mózg otrzymuje pełne wsparcie.
  4. Masło orzechowe obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, a dzieje się tak dzięki zawartości błonnika oraz omegi 3, jak również innym witaminom i minerałom.
  5. Masło orzechowe może regulować stężenia cholesterolu, jeśli jest oczywiście spożywane w odpowiednich ilościach, jako część dobrze skomponowanej diety.

Jak widać, masło orzechowe ma sporo cennych zalet i właściwości. Warto zatem przejść do najważniejszego!

https://www.fitness-food.pl/20-maslo-orzechowe

Z czym jeść masło orzechowe?

Masło orzechowe można spożywać w wielu konfiguracjach – zarówno na słodko, jak i na słono.

Masło orzechowe świetnie sprawdza się w azjatyckich przepisach, jako dodatek do mięs czy też zup. Możemy tu np. wymienić kurczak po tajsku, tajska zupa z kurczakiem, czy kurczak w sosie orzechowym. Ciekawą propozycją są też pomidory z masłem orzechowym (jako sałatka) czy nawet ryba w sosie orzechowym. Masło orzechowe pasuje tak naprawdę do wielu orientalnych smaków, ale też bardziej tradycyjnych i na pewno warto próbować różnych konfiguracji.

Masło orzechowe na słodko otwiera nam jeszcze więcej dróg. Najprostszą opcją są lody, kiedy mieszamy masło orzechowe z bananem. Masło orzechowe można dodawać również do owsianki, do ciast, babeczek, placków, naleśników. Masło orzechowe świetnie nadaje się na kanapki, czy to do chleba czy wafli ryżowych. Opcji jest dosłownie mnóstwo. Dzięki temu posiłek przestaje być nudny, a zyskuje wiele wartości odżywczych i jest o wiele bardziej syty.

Patrząc na to zestawienie, masło orzechowe jest bardzo wszechstronne. Można je użyć tak naprawdę w większości posiłków, czy to jako dodatek czy tak naprawdę bazowy smak.

Podsumowanie

Masło orzechowe jest produktem, który z pewnością warto spożywać – nie tylko patrząc na kwestie smakowe, ale również i te zdrowotne. Masło orzechowe jest bogate w witaminy, minerały i nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspierają pracę naszego organizmu. Zdecydowanie mogę polecić Wam dodanie masła orzechowego do swojej diety, oczywiście w umiarkowanych ilościach i wtedy, jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań (jak np. choroby autoimmunologiczne bądź problemy z jelitami).

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment