fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Czy warto stosować detox ?

Powoli zima zbliża się ku końcowi… To oznacza, że niedługo trzeba będzie zrzucić zimowe nakrycie i odsłonić nieco ciała. Wobec tego zaczyna się również okres redukcji przedwakacyjnej. Niektórzy jednak wolą zacząć to na spokojnie albo postawić na samo oczyszczanie organizmu, wierząc, że dzięki temu pozbędą się toksyn i wody podskórnej. Co daje detoks? Jak zacząć detoks? I czy w ogóle warto?

Terminu detoks używa się w kontekście leczenia uzależnień i taki zabieg ma na celu odtruć organizm i odzwyczaić go od konkretnych substancji. Kiedy zdrowe odżywianie się stało się bardziej popularne i pojawiły się nowe wymagania odnośnie sylwetki, ten termin został wciągnięty do dietetyki.

Czym jest detoks?

Detoks zazwyczaj polega na celowym eliminowaniu pewnej grupy pokarmów z codziennego jadłospisu lub włączaniu nowych. To ma oczywiście na celu oczyszczenie organizmu i wspomaganie go w różnych schorzeniach. Kiedy (wg zaleceń) warto stosować detoks:

  • problemy trawienne (wzdęcia, gazy, zaleganie pokarmu w żołądku czy jelitach i inne),
  • problemy skórne (wysypki, trądzik, atopowe zapalenie skóry, łuszczycowe zapalenie skóry i inne),
  • gromadzenie się wody podskórnej,
  • nagromadzenie się toksyn,
  • wspomaganie w odchudzaniu (dobry start do przejścia na dietę),
  • odzwyczajenie organizmu od pewnych (zwykle niezdrowych, choć to pojęcie względne) grup pokarmów.

Z pewnością można dodać do tego wiele, wiele innych aspektów, jednakże te są najpopularniejsze. Utarło się przekonanie, że detoks jest zbawieniem na wiele różnych problemów i dzięki niemu można osiągnąć wiele w kontekście zdrowia.

Rodzaje detoksu

Jeśli chodzi o rodzaje detoksów, to jest ich naprawdę wiele. Różni pasjonaci, dietetycy, specjaliści w sprawach diety prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych i rzekomo lepszych detoksów. Znamy detoksy owocowo-warzywne, detoks zupowy, detoks ziołowy, detoks z kaszy jaglanej, detoks bez cukru, detoks z wodą z cytryną czy nawet detoks zimowy, żeby przypadkiem nie postąpić jak niedźwiedzie na zimę.

Każdy detoks polega na innych, ściśle określonych zasadach. Detoks zupowy to spożywanie samych zup, w celu oczyszczenia organizmu, a zwłaszcza jelit z zalegającego pokarmu. Detoks z kaszy jaglanej to spożywanie dużych ilości kaszy jaglanej, z lekkimi dodatkami. Detoks bez cukru, to eliminowanie cukru z diety i to pewnie jeden z najtrudniejszych detoksów, jakie występują. Każdy z nich tak naprawdę obiecuje to samo i ma bardzo podobne założenia. Na pewno znajdzie się ktoś, kto stosował jaglany detoks i będzie z niego zadowolony oraz ten, co po detoksie zupowym myślał, że nie da rady wstać rano do pracy. Na każdego taki detoks zadziała zupełnie inaczej i nie każdy organizm jest do tego przystosowany.

W przypadku chęci przeprowadzenia detoksu warto być bardzo uważnym. W sprawach detoksu tworzone są grupy na portalach społecznościowych, gdzie padają pytania „co można jeść, gdy stosuje się detoks” albo w ogóle „co jeść”. Niestety, udzielający odpowiedzi są często osobami niezbyt kompetentnymi, dlatego nie zawsze warto szukać rozwiązań na takich grupach. Dobrze jest pamiętać, że każdy organizm jest inny i najpierw trzeba sprawdzić stan swojego zdrowia i skonsultować to z lekarzem lub specjalistą.

Czy warto stosować detoks?

Przejdźmy zatem do meritum. Czy warto stosować detoks? Powiedziałabym, że nie, chyba, że jesteś niesamowicie ciężkim przypadkiem i jest to odgórne zalecenie od specjalisty, które będzie wykonywane pod całkowitą kontrolą.

Skoro już wiemy, że detoks nie jest potrzebny, to jak oczyścić organizm?

To nic trudnego. Wystarczy mu po prostu… zaufać, dbając o niego. I to wszystko. Brzmi zbyt prosto, prawda?

W takim razie już wyjaśniam. Nasz organizm wyposażony jest we wszelkie mechanizmy oraz posiada niezbędne organy, by zachować homeostazę. Jeśli dbasz o siebie, on sam wszystko reguluje. Posiadamy nerki i wątrobę, które wszystko filtrują, wydalamy pot, łzy, mocz, gazy i kał, dzięki którym się po prostu oczyszczamy. Nic nie jest bez przyczyny. Jeśli masz zapewnione wszelkie podstawy, nie potrzebujesz detoksu.

Co znaczą podstawy?

To odpowiednia dieta, nawadnianie się, używanie naturalnych kosmetyków i chemii domowej, praca nad stresem i odpowiedni sen. Dzięki temu, Twój organizm będzie poddawał się samoregulacji. Jeśli jednak spożywasz śmieciowe jedzenie, nie wysypiasz się i używasz tony kosmetyków na co dzień, to rzeczywiście detoks by Ci się przydał. Tylko, że jako detoks uznajmy zachowanie tych podstaw, które wymieniłam powyżej. Zadbaj o swój sposób odżywiania się – i nie, nie ma być to dieta zupna czy warzywno-owocowa. Po prostu zdrowa, pełnowartościowa dieta, która odżywi Twój organizm. Uzupełnij niedobory odpowiednimi suplementami diety (zbadaj się i skonsultuj ze specjalistą). Zacznij się wysypiać. Nie używaj tyle chemii (wystarczy, że jest jej dużo w środowisku). Zapanuj nad swoim stresem. To pozwoli Twojemu organizmowi stanąć na nogi, bez niepotrzebnego katowania się wymyślnymi dietami.

Zadbaj o siebie!

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment