fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Czym zastąpić cukier?

Cukier jest dość kontrowersyjnym produktem. Kiedyś „krzepił”, obecnie to „biała śmierć”. Babcie będą wmawiały nam, że potrzebujemy cukru dla dobrej pracy mózgu i energii, a współcześni dietetycy poruszą kwestie jego szkodliwości. Dzięki najnowszym badaniom, nie musimy się nad tym rozwodzić – cukier jest szkodliwy i to niepodważalny fakt.

Cukier jest niestety składnikiem większości produktów dostępnych na rynku – mówię tu oczywiście o tym dodanym, a nie o owocach czy innych produktach węglowodanowych (jak kasze, ryże, makarony, ziemniaki itp.). W całym artykule będę odnosić się do cukru: sacharozy (cukier kuchenny), jak również glukozy czy fruktozy (jako dodatków, nie tych naturalnych). Cukier podbija smak produktu, poprawia ogólne wrażenie smakowitości, przez co dana rzecz jest chętniej kupowana przez osoby nie zwracające na to uwagę. Dla wielu może być to zaskoczeniem, ale nawet w słonych produktach możemy znaleźć cukier. Cukier jest ukryty pod różnymi nazwami – mogą być to różne syropy, glukoza, fruktoza lub inne odmiany cukru, wydające się zdrowsze (jak cukier trzcinowy). Warto jednak rozwiać złudną zdrowotność cukru ciemnego – jest to to samo, co zwykły cukier, ale po prostu z innego źródła.

Na co negatywnie oddziałuje cukier? Tak wiele mówi się o jego szkodliwym wpływie, więc warto podać po prostu konkrety. Cukier wpływa na nas źle zarówno zewnętrznie, jak i zewnętrznie. Zaczynając po kolei, cukier wpływa negatywnie na naszą cerę – nie tylko pod kątem trądziku, ale również zmarszczek (przyspiesza starzenie się). Następnie, cukier przyczynia się do rozwoju bakterii w jamie ustnej, co prowadzi do próchnicy i powstawania ubytków. Wewnętrznie, cukier wpływa negatywnie na gospodarkę cukrową, przyczyniając się do rozwoju insulinooporności i cukrzycy, jak i również negatywnie oddziałuje na pracę mózgu i pozostałych organów, przyczyniając się do tworzenia wolnych rodników. Nie brzmi to zbyt dobrze, dlatego też warto jest wyeliminować cukier z diety i nauczyć się żyć bez niego.

Czy trzeba koniecznie żyć bez odrobiny słodkości?

Zdrowe zamienniki białego cukru

Zdrowy zamiennik cukru – brzmi trochę jak kombinowanie, droga na skróty i coś nie do końca… zdrowego? A jednak okazuje się, że to może rzeczywiście istnieć i umilać nam życie, nie powodując takich problemów zdrowotnych jak cukier.

Nie warto się oszukiwać. W wielu przypadkach coś do posłodzenia jest przydatne – kiedy mamy ochotę na naturalne kakao, kiedy pieczemy ciasto czy robimy naleśniki bez żadnych dodatków. Wtedy rzeczywiście przydaje się coś do „posłodzenia”, dzięki czemu smak będzie o wiele lepszy. Czy to możliwe, żeby znaleźć zdrowe zamienniki cukru? Tak! Przejrzyjmy zatem, które z takich produktów są najlepsze.

Ksylitol (cukier brzozowy)

Ksylitol zyskał swoją popularność jakiś czas temu, kiedy coraz bardziej mówiło się o szkodliwości cukru. Ten słodzik jest znany z niskiej zawartości kalorii, dzięki czemu jest bardzo pożądany przez osoby będące również na diecie. Jest metabolizowany z małą ilością insuliny, dlatego specjaliści zalecają go osobom chorym na cukrzycę czy cierpiącym na insulinooporność.

Zalety ksylitolu, oprócz niskiej zawartości kalorii i niskiego indeksu glikemicznego, to również zdolność do likwidacji płytki nazębnej i hamowanie rozwoju próchnicy (jest on często używany w pastach do mycia zębów), jak również wsparcie w leczeniu kandydozy, zwłaszcza jamy ustnej. To duży plus, ponieważ zwykły cukier sprzyja rozwojowi drożdży!

Stewia

Stewia (Stevia rebaudiana) to roślina, która rośnie w wielu rejonach świata. Można nawet wyhodować ją samemu, w domowym zaciszu. Stewia zawiera bardzo dużo związków słodzących i właśnie z tego powodu jest wykorzystywana jako substancja do słodzenia. Stewia nie powoduje wzrostu stężenia glukozy we krwi, dlatego też jest świetnym rozwiązaniem dla diabetyków. Ma ona swój goryczkowy posmak i to, czy będzie nam smakować, jest kwestią naszych preferencji.

Stewia jest znana nie tylko ze swojego słodkiego smaku. Ta roślina może przyczyniać się do obniżania ciśnienia krwi, jak i również działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo.

Erytrytol

Erytrytol to kolejny słodzik z grupy alkoholi (jak ksylitol). Erytrytol jest nieco mniej słodki niż cukier, przy czym nie zawiera kalorii i nie wpływa w żaden sposób na stężenie glukozy we krwi. Jest świetnym wyborem dla osób z cukrzycą, zaburzeniami gospodarki cukrowej czy też po prostu osób na redukcji.

W dużych ilościach nie powinien powodować problemów z układem pokarmowym, jak również nie sprzyja rozwojowi bakterii i może być nawet wykorzystywany do usuwania płytki nazębnej.

Syrop daktylowy

Syrop daktylowy zyskał nieco na popularności, kiedy rozpowszechniły się zdrowe zamienniki cukru. Jest uzyskiwany z miąższu daktyli, jak wskazuje jego nazwa. Jest bardzo gęsty i aromatyczny, dzięki czemu jest świetnym dodatkiem do naleśników czy placuszków. W syropie daktylowym znajdziemy dodatkowo potas, wapń, magnez i witaminy – A, C i E. Nie jest zatem jedynie substancją słodzącą – dostarczy nam również nieco składników odżywczych.

Syrop klonowy

Syrop klonowy jest produktem mocno kojarzonym z Kanadą – to właśnie tam wytwarza się jego najwięcej. Jest on produkowany z soku klonowego, bez dodatku żadnych konserwantów. Syrop składa się głównie z wody i składników mineralnych. Można w nim znaleźć niewielkie ilości minerałów, jak wapń, żelazo, magnez czy mangan, natomiast z witamin, to witaminy z grupy B. Syrop klonowy jest prawie o połowę mniej kaloryczny niż cukier i zamiast przyczyniać się do tworzenia wolnych rodników, ogranicza je, dzięki zawartym w nim antyoksydantom.

Syrop z agawy

Syrop z agawy to kolejny produkt godny uwagi, służący jako zamiennik cukru białego. Jak nazwa wskazuje, jest on uzyskiwany z odmian roślin kaktusowatych. Naturalny i dobrej jakości produkt, zawiera głównie inulinę, która jest prebiotykiem. Warto zwracać uwagę na to, skąd pochodzi produkt i jak został wyprodukowany, żeby nie zostać oszukanym. Naturalny syrop z agawy zawiera o 100 kalorii mniej niż cukier na 100 gramów produktu.

Podsumowanie

Jak widać, okazuje się, że zamienników cukru białego jest dość dużo. Obecnie duży nacisk kładzie się na zdrowe odżywianie się, a potrzeba konsumenta napędza oczywiście producentów. Dzięki temu mamy dostępne różne zamienniki cukru, które są bezpieczne nawet dla diabetyków. Warto przejrzeć ten skład i wybrać dla siebie najlepszy, pasujący dokładnie pod nasze potrzeby. Stosowanie zamienników cukru jest świetną opcją dla osób chorujących na cukrzycę, dla dzieci, osób na redukcji i innych, chcących odżywiać się zdrowiej. Warto jednak pamiętać, że przy zaburzeniach gospodarki cukrowej lub u dzieci i osób wrażliwych, stosowanie nadmiernych ilości niektórych substancji może prowadzić do problemów. Nadmierne ilości alkoholi cukrowych często powodują problemy gastryczne, jednak są to już spore ilości, które są trudne do spożycia. Warto natomiast o tym pamiętać i w razie czego nie stresować się i zmniejszyć dawkę. W przypadku zaburzeń gospodarki cukrowej warto obserwować swój organizm i jego reakcje na tego typu substancje słodzące, jednakże nie powinny one powodować wielu problemów.

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment