fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Dieta wegetariańska – fakty i mity

Dieta wegetariańska zyskuje coraz bardziej na popularności, z racji dużej ilości kontrowersji wokół mięsa. Wchodzą tutaj w grę kwestie etyczne, czyli niechęć do zabijania zwierząt w celu ich spożywania, kwestie zdrowotne – ponieważ ciężko dostać jest dobrej jakości, nieprzemysłowe mięso i kwestie smakowe – coraz większej ilości osób, przestaje ono po prostu smakować.

Z drugiej strony, na temat diety wegetariańskiej jest również wiele kontrowersji i przekonań, czasami jednak nieprawdziwych. Jak to jest z tą dietą wegetariańską? Jak rozróżnić mity od faktów i nie dać się zwariować?

Warto najpierw zacząć od kilku suchych faktów. Odmian wegetarianizmu jest wiele i każdy z nich eliminuje więcej bądź mniej produktów. Wegetarianie mogą eliminować jedynie mięso, z dopuszczeniem pozostałych produktów, jak np. mleko, jaja czy masło lub eliminować te produkty częściowo lub całkowicie (czasami nawet pozwalając sobie jedynie na owoce czy warzywa). Restrykcje żywieniowe zależą w głównej mierze od przekonań i wyborów danej osoby. Czasami eliminowane jest jedynie mięso, a dopuszczalne są na przykład ryby i pozostałe produkty odzwierzęce i to już jest zdecydowanie kwestią wyboru, a nie kierowaniem się etyką czy zasadami.

I tutaj właśnie zaczynają się pytania – czy wegetarianizm jest zdrowy? Czy eliminacja mięsa posłuży nam zdrowotnie czy może wręcz przeciwnie? Przez różne domysły i spekulacje powstało wiele mitów żywieniowych, właśnie na temat wegetarianizmu – postaram się zatem omówić najważniejsze z nich.

Wegetarianizm wiąże się z niską dostępnością białka w diecie

Oczywistym jest fakt, że podstawowym źródłem białka w diecie jest mięso. Jest dla nas dobrze dostępne i zawiera sporo witamin i minerałów, dzięki czemu jest bardzo ważnym składnikiem naszego dziennego jadłospisu. Z tego też powodu, odstawienie mięsa wiąże się z wieloma kontrowersjami, już nie tylko dotyczącymi witamin i minerałów, ale właśnie protein.

Najpierw zwróćmy uwagę na mniej restrykcyjne odmiany wegetarianizmu, a mianowicie na te, które nie eliminują całkowicie produktów odzwierzęcych jak nabiał czy jaja. Za ich pomocą, bez problemu dostarczymy organizmowi potrzebnego nam białka, jak również witamin i minerałów.

Jeśli jednak eliminujemy z diety wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, z powodzeniem możemy uzupełnić białko produktami roślinnymi, jeśli tylko wiemy, jak dobrze te źródła połączyć, by stworzyć kompletny aminogram, jaki mają inne białka pełnowartościowe. Istotą jest to, by dobrze skomponować dietę, nie doprowadzając się do żadnych niedoborów.  Warto pamiętać, że właśnie przez to, wegetarianie powinni spożywać nieco więcej białka, by mieć 100% pewności, że wszystko odpowiednio się wchłonie i zostanie strawione. W tym przypadku warto również zwracać uwagę na poziom witamin z grupy B – najlepiej dostępne jest właśnie w mięsie i eliminując to źródło pokarmu, mogą pojawić się niedobory. Dobrze jest zatem okresowo (lub w niektórych przypadkach stale) uzupełniać poziom witamin z grupy B, stosując odpowiednie suplementy diety.

https://www.fitness-food.pl/27-straczkowe

Będąc wegetarianinem, nie dostarczamy odpowiedniej ilości wapnia…

bo eliminuje się nabiał. A nabiał jest powiązany z odpowiednią ilością wapnia i wspieraniem zdrowych kości, czyż nie? Wraz z rosnącą świadomością wiemy już, że dla zdrowych kości potrzebna jest również witamina D, witamina K2, magnez, fosfor i białko. Jak już wyjaśniłam powyżej, białko z powodzeniem można uzupełnić z innych źródeł, natomiast jeśli chodzi o minerały, są one również obecne w wielu roślinach. Standardowym warzywem, zawierającym dużą ilość wapnia jest jarmuż. Bogate w wapń są również suszone morele. Inne warzywa i owoce również zawierają wapń oraz pozostałe minerały, zatem posiadając odpowiednio skomponowany jadłospis, w zasadzie nie powinniśmy martwić się o niedobory. W kontekście witamin, jest nieco trudniej. Jeśli chodzi o witaminę D3, jest zalecana odpowiednio dobrana suplementacja, z racji niskiej dostępności tej witaminy, zwłaszcza w naszej szerokości geograficznej. Nawet jeśli jest odpowiednia pora na „łapanie” witaminy D ze słońca, to niewielu z nas może pozwolić sobie na przebywanie na dworze w odpowiednich godzinach (chociażby ze względu na pracę). Stąd też konieczność suplementacji. 

Dieta wegetariańska jest najzdrowszą dietą na świecie

A utarło się tak z tego powodu, że… No właśnie. W zasadzie to nie wiadomo dlaczego. Kiedyś diety o odmiennych zasadach nie były tak popularne i wydawało się, że osoba nie jedząca jakiejś grupy pokarmów jest ogólnie bardziej świadoma, niż pozostałe osoby odżywiające się w sposób tradycyjny. Jednak nie jest to tak oczywiste, jakby się mogło wydawać. W końcu jest wiele wegetariańskich słodyczy czy słonych przekąsek, a jeśli ktoś nie eliminuje np. jaj czy nabiału, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spożywać produkty przetworzone. Wegetarianizm również nie oznacza zamiany cukru na zdrowsze alternatywy! Można być wegetarianinem i jeść NIEZDROWO, ale można rzeczywiście świadomie prowadzić swoją dietę i odżywiać się dobrze. Warto jednak pamiętać, że eliminacja produktów odzwierzęcych nie wrzuca nas automatycznie do grupy dbających o swoją dietę.

Podsumowanie

Wegetarianizm może być dobrym wyborem żywieniowym, jeśli tylko dieta prowadzona jest z dużą świadomością lub nawet pod kontrolą specjalisty. W tym przypadku trzeba zwracać uwagę na możliwe niedobory żywieniowe i dobre komponowanie różnych źródeł białka, by uzyskiwać pełny aminogram, tak jak mają to źródła białka pełnowartościowego. Warto jest również włączać do diety suplementy, by mieć pewność, że niczego nie będzie brakować naszemu organizmowi. Ponadto, dobrze jest również zadbać o pozostałe elementy, jak eliminacja cukru czy produktów przetworzonych. Sama idea zmiany nawyków żywieniowych nie powinna opierać się tylko i wyłącznie na eliminacji mięsa, ale również zmian na lepsze, dla zdrowia. Nie jest to obowiązek przy diecie wegetariańskiej, jednak wtedy w pełni będziemy mieć pewność, że dbamy o swój organizm jak należy (zwłaszcza, gdy wliczają się tutaj kwestie zdrowotne).

Leave A Comment