fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Dlaczego warto jeść orzechy nerkowca?

Owoce nanercza zachodniego, czyli popularne „nerkowce” wywodzą się z brazylijskich, tropikalnych lasów deszczowych. Obecnie, uprawiane są w wielu regionach świata stanowiąc zarówno dodatek urozmaicający smak wielu potraw i deserów (orzechy nerkowca często spotykane są w kuchni hinduskiej) jak również samodzielny przysmak. Nazywane „najzdrowszą przekąską świata” nie na darmo cieszą się tak dużą popularnością. Dlaczego warto jeść orzechy nerkowca? Poza walorami smakowymi, warto zwrócić uwagę na bogactwo dobroczynnych składników i ich prozdrowotne właściwości. Z całą pewnością można stwierdzić, że orzechy nerkowca to zdrowie!

Co zawierają orzechy nerkowca?

Orzechy nerkowca zawierają 18,22 g białka, 30,19 g węglowodanów (w tym 5,91 g cukrów prostych), 3,3 g błonnika oraz aż 43,85 g tłuszczów. Niech nikogo jednak nie przerazi ta ostatnia informacja – tłuszcze stanowią niezbędny element każdej diety, a te znajdujące się w orzechach należą do grona zdrowych tłuszczów roślinnych, zachowując liczne, zdrowotne właściwości. W 100 g orzechów nerkowca znajdują się kwasy tłuszczowe nasycone (7,8 g), jednonienasycone (23,8 g) oraz wielonienasycone (7,8 g). Poza tym, orzechy nerkowca to prawdziwa skarbnica dobroczynnych dla naszego organizmu witamin i minerałów!

Najważniejsze witaminy znajdujące się w tym gatunku orzechów to: witamina C, tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacyna (B3), witamina B6, kwas foliowy (B9), witamina E oraz K. Do najważniejszych minerałów należą z kolei: magnez, fosfor, cynk, mangan, żelazo, selen i miedź (w orzechach nerkowca znajdują się również takie minerały jak: wapń i potas). Aby zobrazować jak bardzo dobroczynne dla naszego zdrowia składniki znajdują się nawet w niewielkich ilościach orzechów nerkowca, warto wyobrazić sobie, że 100 g tych orzechów zaspokaja aż 244% (!) dziennego zalecanego spożycia miedzi, 94% magnezu, 92% manganu, 85% fosforu i 72% cynku!


Wartości odżywcze orzechów nerkowca

Liczba witamin i minerałów znajdujących się w orzechach nerkowca robi wrażenie i sprawia, że nie bez powodu jest to jedna z najzdrowszych, dostępnych na rynku przekąsek. Na szczególną uwagę zasługuje bogactwo witamin z grupy B, takich jak kwas foliowy, ryboflawina czy tiamina. To właśnie dzięki ich obecności regularne spożywanie orzechów nerkowca pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy, krwionośny i hormonalny, jak również zwiększa odporność organizmu. Obecna w składzie tego gatunku orzechów witamina K wpływa na prawidłowy proces krzepnięcia krwi, z kolei witamina E ma zbawienny wpływ na naszą skórę.

Nie należy zapominać o tłuszczach, gdyż orzechy nerkowca zawierają ich niemal 50 g na 100 g! Zaledwie ¼ z nich to kwasy tłuszczowe nasycone, z kolei aż ¾ stanowią dobre kwasy jednonienasycone i wielonienasycone, które mają bardzo korzystny wpływ na pracę ludzkiego organizmu. Należy wspomnieć również o błonniku pokarmowym, wolnych aminokwasach, polifenolach i sterolach, antyoksydantach (m.in. tokoferole) czy minerałach, takich jak: magnez, mangan, miedź czy cynk. Zawartość błonnika ma korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego, duża dawka magnezu i miedzi poprawia insulinoodporność, wolne aminokwasy pozwalają zredukować poziom złego cholesterolu, z kolei antyoksydanty przeciwdziałają występowaniu nowotworów.


Orzechy nerkowca – kalorie

Orzechy nerkowca, podobnie jak inne gatunki orzechów charakteryzują się wysoką (choć nie aż tak jak orzechy włoskie, laskowe czy pekan) kalorycznością – 100 gramów orzechów nerkowca to 533 kcal. Nie są to jednak puste kalorie, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych chipsów czy innych, mało zdrowych przekąsek. Orzechy nerkowca stanowią bowiem jedno z najlepszych dostępnych źródeł zdrowych tłuszczów roślinnych (które wbrew powszechnemu przekonaniu są dla naszego organizmu bardzo ważne, a nawet zalecane, również na diecie odchudzającej!), jak również wielu witamin i minerałów. Poza tym, nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają na obniżenie poziomu złego cholesterolu. Co ważne, orzechy nerkowca cechują się niskim indeksem glikemicznym dzięki czemu są bardzo sycące. Mało tego, dzięki uwalnianej z nich miarowo energii nie występują gwałtowne skoki poziomu cukru we krwi. Podsumowując, niewielkie ilości (np. 20 g dziennie) orzechów nerkowca nie wpłyną na znaczący wzrost kaloryczności diety, a pozwolą zaspokoić apetyt i dostarczyć organizmowi witamin, minerałów, błonnika i bardzo ważnych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Orzechy nerkowca warto spożywać w czystej, nieprzetworzonej postaci bez niezdrowych dodatków w postaci soli czy cukru.

 

Przejdź do sklepu z orzechami – kliknij tutaj

 

4 główne zalety orzechów nerkowca

W związku z obecnością tak wielu dobroczynnych składników odżywczych, orzechy nerkowca są powszechnie traktowane jako jedna z najzdrowszych przekąsek. Poniżej, zaprezentowane zostały 4 główne zalety orzechów nerkowca.

  1. Wspierają proces odchudzania

Na pierwszy rzut oka może to brzmieć niedorzecznie biorąc pod uwagę wysoką kaloryczność nerkowców (533 kcal/100 g) oraz dużą zawartość tłuszczów, jednak należy pamiętać, ze są to zdrowe kwasy tłuszczowe nienasycone. Pełnią one ważną rolę dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, a poza tym, wpływają na poczucie zaspokojenia apetytu, co ma duże znaczenie w kontekście odchudzania. Restrykcyjne diety redukcyjne bardzo często powodują problemy z zapewnieniem organizmowi zalecanego dziennego spożycia wielu ważnych witamin i minerałów. Problem ten w dużej mierze „załatwi” niewielka garść orzechów nerkowców dodana do dziennego jadłospisu!

 

  1. Obniżają poziom cholesterolu

Dzięki obecności zdrowych, jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, orzechy nerkowca pomagają w obniżaniu poziomu złego cholesterolu LDL. Mało tego, regulują poziom trój glicerydów we krwi, chronią układ krążenia przed chorobami wieńcowymi (dzięki zawartości kwasu gamma-linolenowego),  chronią przed miażdżycą naczyń krwionośnych i niedokrwistością, wpływają pozytywnie na pracę serca i całego układu krwionośnego.

 

  1. Poprawiają koncentrację, pamięć i nastrój

Orzechy nerkowca wykazują bardzo korzystne działanie dla funkcjonowania układu nerwowego, za co w znaczącej mierze odpowiedzialna jest duża zawartość witamin z grupy B, w tym przede wszystkim niacyny (witamina B3) oraz magnezu. Regularne spożywanie orzechów nerkowca sprzyja łagodzeniu stresu, poprawie koncentracji i pamięci oraz lepszemu snu. Dzięki spożywaniu orzechów wzrasta również poziom serotoniny, co przekłada się na lepszy nastrój i większe pokłady energii.

 

  1. Poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci

Orzechy nerkowca mają bardzo dobry wpływ na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci, za co odpowiedzialna jest przede wszystkim wysoka zawartość witaminy E, cynku oraz fosforu. Nerkowce polecane są zatem osobom, które borykają się z takimi dolegliwościami jak: trądzik, przetłuszczająca się skóra, nadmierna łamliwość paznokci czy wypadające włosy. Obecny w nerkowcach fosfor pozytywnie wpływa na zdrowe zęby i kości, z kolei cynk pomaga utrzymać w dobrym stanie narząd wzroku oraz wzmacnia włosy. Dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym, rozpuszczalne w tłuszczach witaminy A i E pozwalają dłużej cieszyć się młodym wyglądem skóry.

 

 

 

Leave A Comment