fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Masło orzechowe a dieta. Ile kalorii ma masło orzechowe? Czy jest tuczące?

Masło orzechowe to jedna z najbardziej popularnych przekąsek i dodatków na diecie czy to redukcyjnej czy na masę. Kremowa konsystencja, czasami kawałki orzechów i piękny zapach – to wszystko składa się na niesamowicie smakowity produkt, po który większość z nas z chęcią sięga.

Jak wygląda w praktyce połączenia masła orzechowego i diety? Ile kalorii ma masło orzechowe? Czy masło orzechowe jest tuczące? Na te pytania odpowiem w poniższym artykule i postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie włączania masła orzechowego do codziennej diety.

Masło orzechowe a odchudzanie

Jak się okazuje, znacznie częściej jesteśmy na diecie redukcyjnej, aniżeli takiej na masę. W przypadku masy, nie trwa to również zbyt długo – to oczywiste, że bardziej pożądana sylwetka jest raczej „docięta”, aniżeli lekko pulchna, bez widocznych mięśni. Czy można jeść masło orzechowe na diecie redukcyjnej?

Jeśli tylko nie masz alergii i innych przeciwwskazań, to jak najbardziej. Jedyny warunek to dokładne wliczenie ilości masła orzechowego do dziennego bilansu. Bez tego nawet nie ma co sięgać po ten produkt, bo znacznie oddali nas od zamierzonego celu. Pamiętaj, że w odpowiednich ilościach możesz spożywać wszystkie (zdrowe!) produkty żywnościowe – nie tylko w przypadku diety redukcyjnej, ale każdej innej.

Ile kalorii ma masło orzechowe?

Kaloryczność masła orzechowego zależy ściśle od jego rodzaju. Te wartości będą się wahać od 550 kcal aż do ponad 700 kcal na 100 gramów produktu. Zdecydowana zawartość to tłuszcze – od 44 nawet do 70 gramów na 100 gramów produktu. Masło orzechowe w sporej ilości zawiera też białko – od 12 do 30 gramów na 100 gramów produktu. W przypadku węglowodanów jest to od 10 do ponad 30 gramów na 100 gramów produktu.

Od czego to zależy? Od zawartości dodatkowych składników. Masło orzechowe, poza orzechami, może również zawierać sól, cukier, olej (słonecznikowy, palmowy etc.) i wiele innych dodatków. Czasami masło orzechowe może być też smakowe, z dodatkiem odżywki białkowej czy nawet czekolady. W takich przypadkach będzie zdecydowanie bardziej kaloryczne. Warto pamiętać, by przy wpisywaniu masła w kalkulator kalorii, wprowadzić dokładnie to, które spożywamy – unikniemy wtedy pomyłek, nawet rzędu 200 kcal, co w obie strony daje dużą różnicę w dziennym bilansie kalorycznym.

Czy masło orzechowe jest tuczące?

Jak pisałam wyżej, to dawka czyni produkt tuczącym bądź też nie. Każdy, nawet najzdrowszy, produkt w nadmiarze, będzie po prostu tuczący. Chodzi tutaj głównie o bilans kaloryczny w ciągu całego dnia (lub nawet tygodnia). Jeśli nie przekroczysz swojego zapotrzebowania na kalorie, nie musisz obawiać się masła orzechowego.

Pamiętaj, że na Twój bilans kaloryczny składa się wiele czynników – również dodatkowa aktywność i NEAT, czyli spontaniczna aktywność w ciągu dnia (spacery, chodzenie po schodach, sprzątanie – wszelkie czynności, przy których się ruszasz). Możesz zatem zwiększyć swój bilans kaloryczny, poprzez dodatkowy wysiłek fizyczny – jest to znacznie przyjemniejszy sposób, aniżeli obcinanie kalorii. Wliczając masło orzechowe do codziennej diety (do owsianki czy szejka), nie musisz obawiać się nadwyżki kalorycznej, jeśli po prostu tego nie pominiesz.

 

Najlepsze masła orzechowe dostępne w naszym sklepie! https://www.fitness-food.pl/20-maslo-orzechowe

 

Jak wybrać dobre masło orzechowe?

Najzdrowsze masło orzechowe nie powinno zawierać żadnych, niepotrzebnych dodatków. Dzięki temu mamy pewność, że spożywamy orzechy, a nie krem o smaku orzechowym. Wybierając masło orzechowe warto dokładnie przejrzeć jego skład, by mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

Warto również nadmienić, iż do wyboru mamy masła z różnych rodzajów orzechów – arachidowych, nerkowca, migdałów czy nawet sezamu (tahini).

Przykładowymi produktami, które nie zawierają zbędnych dodatków, to np. masło z orzechów ziemnych firmy Maslove, które w swoim składzie zawiera 100% orzechów arachidowych lub Krem Orzechowy Bio z firmy Terrasana, gdzie znajdziemy również tylko orzeszki ziemne z certyfikowanej uprawy.

Kolejnym produktem godnym uwagi jest masło orzechowe (lub krem) z nerkowców. Również powinien zawierać w składzie tylko orzechy nerkowca. Tutaj mogę polecić bardzo ciekawy produkt, również firmy Maslove. Jako dodatek znajdziemy tam wiórki kokosowe, co poza niepowtarzalnym smakiem, wpływa również na zmianę makroskładników i kaloryczności – to jest ten szczegół, o którym pisałam wcześniej i warto o tym pamiętać.

Następną propozycją jest masło migdałowe Bio firmy Terrasana. Jest to krem z blanszowanych migdałów, dzięki czemu smak jest o wiele bardziej delikatny i zachowane są w nim składniki mineralne i witaminy. Ten krem również nie zawiera żadnych zbędnych dodatków.

Dla fanów chałwy również znajdzie się coś dobrego – krem sezamowy, składający się w 100% z miazgi z ziarna sezamowego firmy BioFood Premium.

Podsumowanie

Jak można zauważyć, wybór masła orzechowego nie jest trudny. Wystarczy rozejrzeć się w sklepie ze zdrową żywnością i wybrać taki produkt, który odpowiada nam smakowo. Warto pamiętać o tym, że popularne produkty nie mają dobrego składu, a nie jest problemem znalezienie czegoś bez dodatków.

Pamiętaj o tym, by wliczyć masło do dziennego bilansu oraz spożywać takie, które w 100% jest zrobione z naturalnych składników. Smacznego!

 

 

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment