fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Jak zaoszczędzić czas spędzony w kuchni

Chcemy żyć lepiej, chcemy być sprawniejsi, bardziej wysportowani a przede wszystkim chcemy być zdrowi. Do tego wszystkiego niezbędne jest prawidłowe żywienie. I tu (zwłaszcza u osób, które rozpoczynają swoją przygodę ze zdrowszym i bardziej wartościowym jedzeniem) pojawia się dylemat: wybrać gotowe posiłki przygotowane przez jedną z firm cateringowych czy podjąć rękawice i spróbować samemu rozpocząć przygodę ze zdrowym gotowaniem? Zwykle to właśnie ta druga opcja wygrywa, nie tylko ze względu na ceny posiłków przygotowywanych przez firmy cateringowe ale i preferencje smakowe czy brak naszego przekonania co do jakości produktów.

Zwykle na początku tej kulinarnej podróży wszystko idzie dość przyjemnie – przygotowujemy posiłki proste, często podobne do wcześniej spożywanych z uwzględnieniem zamiany wysokokalorycznych produktów na ich zdrowsze lub mniej kaloryczne zamienniki.

Problem pojawia się zwykle po dwóch-trzech tygodniach, gdy mamy ochotę na bardziej różnorodne posiłki a… brakuje nam czasu na wielogodzinne pieczenie, parowanie, gotowanie i inne czynności wykonywane w kuchni.

Podzielę się z Wami swoimi dziesięcioma trickami, które pozwalają mi na zaoszczędzenie czasu spędzonego w kuchni (choć jest to pomieszczenie, w którym lubię spędzać czas).

GOTUJ WIĘKSZE ILOŚCI

Są produkty, których przygotowanie do spożycia nie trwa 5 minut. Nie wyobrażam sobie gotować 200 gramów ziemniaków do wyłącznie jednego posiłku. Ugotuj 3 czy 4 porcje, jedną porcję wykorzystaj na bieżąco a kolejne ostudź i wstaw do lodówki. Ugotowane i ostudzone ziemniaki będą miały dodatkowe walory (skrobia oporna) a poza tym możesz je w lodówce przechowywać 2-3 dni. Następnie wykorzystaj na zimno do sałatki z warzywami, oliwą i wędzoną rybą czy podpiecz/odsmaż do kolejnych posiłków.

KORZYSTAJ Z MROŻONYCH WARZYW

Mrożone warzywa są jak najbardziej zdrowe i absolutnie nie należy się ich bać lub myśleć o nich w kategorii „te gorsze/te mniej wartościowe”. Gdy nie masz czasu w kuchni na mycie, obieranie i obróbkę świeżych warzyw – wybierz ulubioną, gotową mrożonkę warzywną. Wystarczy ją upiec lub odsmażyć ciesząc się zaoszczędzonym czasem.

TRZYJ WARZYWA W WIĘKSZEJ ILOŚCI

To jedna z moich ulubionych zasad w kuchni – gdy w grę wchodzi marchewka, pietruszka, cukinia czy seler – trę przy pomocy robota kuchennego lub tarki nie jedno warzywo a kilogram czy dwa. Następnie przekładam do szklanych pojemników i przechowuję w lodówce. Tarte warzywa wykorzystuję przez cały tydzień jako bazę do zup, surówek, sałatek, owsianek czy warzywnych ciast.

Wypróbuj przepis na brownie z cukinią

MROŹ

Przygotowując czasochłonne mięso (zrazy, bitki wołowe czy gołąbki z mięsem indyczym i kaszą), gulasze warzywne czy zupy – a zwłaszcza rosół, który można zamrozić w formie kostek lodu i wykorzystywać jako baza do innych zup lub sosów – również przygotuj większą ilość, poporcjuj i zamroź w specjalnie przeznaczonych do tego woreczkach lub pojemnikach. W dni, kiedy nie masz czasu na przygotowywanie posiłków po prostu wyjmij z zamrażalnika i ciesz się smakiem wcześniej przygotowanego dania.

WYKORZYSTUJ PÓŁPRODUKTY

Prawidłowa procedura kuchenna i obróbka niektórych roślin strączkowych trwa nawet parę godzin (fasolę, soczewicę czy ciecierzycę moczymy przez noc, następnie długo gotujemy). Gdy zdarzyło Ci się zapomnieć o wcześniejszym namoczeniu strączków – wykorzystaj te ugotowane i zapakowane przez producenta np. w słoik.

https://www.fitness-food.pl/27-straczkowe

PLANUJ MENU

Poświęć 30 minut raz na 5-7 dni i zaplanuj swoje tygodniowe menu. Rozpisz zarówno potrawy, które planujesz wykonać jak i listę zakupów. Dzięki takiemu zabiegowi nie będziesz zmuszony wykonywać parokrotnie zakupów w osiedlowym sklepie a ponadto zaoszczędzisz czas w kuchni jak i na zastanawianiu się co przygotować na jutrzejszy obiad.

SZYKUJ POSIŁKI NA 2-3 DNI

Jeden pobyt w kuchni, jedno gotowanie, jedno sprzątanie… a posiłki gotowe na 2 lub 3 dni. To sposób, który praktykuję od lat i sprawdza się znakomicie. Posiłki pakuję w szklane i szczelne pojemniki i przechowuję w lodówce. Dzięki takiemu przygotowaniu przez przynajmniej dwa dni nie muszę zajmować swojej głowy włączaniem piekarnika, gotowaniem czy smażeniem.

GOTUJ POTRAWY JEDNOGARNKOWE

Przygotuj warzywne leczo, gulasz z warzywami i mięsem, ulubione curry czy chili con carne w wyłącznie jednym garnku. Zaoszczędzisz czas chociażby na myciu naczyń. Wykorzystuj parowar, w którym przygotujesz warzywa czy mięso znacznie szybciej niż w piekarniku. Dobrym pomysłem będzie również wykorzystanie wielopoziomowego garnka do gotowania na parze, gdzie na jednym poziomie umieszczamy warzywa a na kolejnym np. mięso czy ryby.

PROSTE POSIŁKI

Gdy brakuje Ci czasu i nie masz możliwości wykonania posiłku na ciepło, którego przygotowanie zajęłoby 30 minut – wybieraj proste posiłki na zimno. Zrób sobie kanapkę z żytniego chleba z humusem, wędzonym pstrągiem i kiełkami brokułów. Na śniadanie dobrym rozwiązaniem będzie zjedzenie jogurtu naturalnego z orzechami, jabłkiem i cynamonem czy twarogu z warzywami i bułką grahamką.

SKORZYSTAJ Z GOTOWEGO POSIŁKU

A gdy żaden z wyżej wymienionych tricków nie zadziałał, Twoja lodówka świeci pustkami a Ty musisz usiąść i wykonać przy komputerze kolejne zestawienie dla szefa – zamów jedzenie z dobrego i sprawdzonego źródła.

Jak widać jest wiele możliwości by móc cieszyć się zdrowymi i pełnowartościowymi posiłkami a jednocześnie nie spędzać w kuchni wielu godzin. A jakie Wy macie swoje ulubione tricki w kuchni, dzięki którym oszczędzacie czas spędzony na gotowaniu?

Autorką tego artykułu jest Joanna Nita. Trener personalny, doradca żywieniowy i właścicielka bloga www.teamnitka.pl starająca się pokazać światu, że zdrowe nie znaczy nudne i niesmaczne. Propagująca zdroworozsądkowe podejście do żywienia, aktywności fizycznej jak i ŻYCIA.
Prywatnie po prostu Nitka, inżynier zakochany w jeździe na rowerze MTB, treningu siłowym, wschodach słońca na wsi, warzywach z własnego ogródka i wekowaniu

1 Comment Jak zaoszczędzić czas spędzony w kuchni

Leave A Comment