fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Jak zrobić słodki dżem bez cukru ?

Przetwory bez cukru

Lato to pora roku, podczas której mamy możliwość cieszenia się największą ilością świeżych i dojrzałych a na dodatek lokalnych owoców i warzyw. Niestety okres ten nie trwa wiecznie – wiedziały o tym nasze prababcie, babcie i mamy zamykając naturalną słodycz owoców oraz intensywność smaków i aromatów warzyw w słoikach.

Dziś mając w pamięci smaki dzieciństwa a jednocześnie wiedzę i świadomość dotyczącą zdrowego żywienia możemy przygotować swoje własne słoiki, a dokładniej ich wersję bez zbędnych ulepszaczy czy cukru.

Dżem bez cukru – czy to możliwe

Konfitury, dżemy czy powidła śmiało możemy wykonać bez popularnej mieszanki cukru, pektyny i kwasów. W przypadku śliwek do wykonania powideł wystarczą nam… wyłącznie owoce. Proces przygotowania takiego przysmaku oczywiście nie należy do najkrótszych (śliwki smaży się trzykrotnie około 1,5 godziny a następnie pasteryzuje) ale ich jednoskładnikowa etykieta jest zdecydowanie warta poświęcenia takiej ilości czasu.

Pozostałe owoce, a tu mamy ogromny wybór – brzoskwinie, truskawki, maliny, jeżyny, borówki, jagody, jabłka, gruszki, wiśnie, porzeczki, agrest i wiele innych – możemy zamienić na pyszny dżem również w dużo zdrowszej i mniej kalorycznej wersji niż słoiczki naszych babć.

Do przygotowania takiego dżemu potrzebujemy pektyny, erytrolu oraz owoców. Proces przygotowania naprawdę trwa chwilę – wystarczy zagotować owoce, dodać odpowiednie ilości erytolu (borówki czy słodkie truskawki wymagają znacznie mniejszych ilości tego naturalnego słodzika niż kwaśne porzeczki czy wiśnie) i pektyn, ponownie zagotować a gorący dżem przelać do czystych i wyparzonych słoiczków.


https://www.fitness-food.pl/60-pozostale-cukry

Ketchup z cukinii

Co roku przygotowuję setki słoiczków z ketchupem z cukinii (spokojnie, większością dzielę się z najbliższymi) i jest to niewątpliwie rzecz, z którą kojarzy mnie wiele osób. Nie znam osoby, której nie smakował a proces przygotowania go również nie wymaga ani ogromnej ilości czasu ani też wielkich zdolności kulinarnych. Do przygotowania słynnego ketchupu potrzebujemy cukinii, cebuli, papryki, soli, erytrolu, octu jabłkowego, ulubionych przypraw i koncentratu pomidorowego. Po dokładny przepis odsyłam na swojego bloga i gwarantuję pyszny smak, którym możemy cieszyć się cały rok. Ketchup z cukinii to idealny dodatek do kanapek, gotowanych jajek, ryb, baza do sosów, sałatek i dań warzywnych.

Ketchup z cukinii i warzyw

Ogórki kiszone

Klasyka i produkt, z którym my Polacy jesteśmy kojarzeni na całym świecie. Kto z nas nie lubi wczesnoletnich ogórków małosolnych czy też otwartego zimą słoika z mocno ukiszonymi ogórkami służącymi jako baza do zupy ogórkowej czy dodatek do mięs, kanapek, sałatek, obiadów lub tatara. Ilość składników takiego słoika również jest niewielka – wystarczą świeże ogórki, sól, czosnek, koper i chrzan.

Sos chili – przepis

Sposób przygotowania? Świeże i umyte ogórki układamy pionowo z czystych, wyparzonych i suchych słoiczkach, dodajemy parę ząbków czosnku, koper oraz chrzan. Zagotowujemy wodę z solą (na każdy litr wody 1 kopiasta łyżka soli kamiennej). Przygotowaną wrzącą zalewę przelewamy do wypełnionych ogórkami słoików, zakręcamy je i przechowujemy dobę pod ściereczką/kocem.

Paprykowy sos chili

Sos, który dodaję do wszystkich wytrawnych potraw bez wyraźnego smaku. Sosem chili smaruję kanapki, stosuję jako bazę do sałatkowego sosu czy dodaję do makaronu, ryżu i kasz. Mocno aromatyczny, wykonany w czasie kiedy czerwona papryka jest dojrzała i słodka, z dodatkiem świeżego chili, czosnku, oliwy, octu jabłkowego, soli, erytrolu oraz koncentratu pomidorowego.

Janginizacja, czyli zamiast cukru do owoców dodaj… sól!

Sporo osób nie zna janginizacji, czyli metody duszenia owoców lub warzyw we własnym soku z dodatkiem odrobiny soli. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że sól jest świetnym konserwantem lecz połączenie jej z owocami u wielu osób wywołuje zdziwione miny.

A ta niewielka szczypta soli w połączeniu z owocami sprawi, że zachowają one naturalny kolor, puszczą większą ilość soku i jednocześnie sól wydobędzie z nich… słodycz.

Taką metodę możemy zastosować w przypadku słodkich owoców – truskawek, brzoskwiń, jabłek, malin czy jagód.

Jeśli kochacie smak, zapach i aromat warzyw i owoców nie wahajcie się i przygotujcie słoiki, które będą cieszyć swoją zawartością jesienią i zimą, gdy dostępność świeżych owoców i warzyw jest dużo mniejsza. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie próbowałaś/próbowałeś wekowania – uwierz mi, to nic trudnego. A satysfakcja… ogromna!

Najlepsze sklepowe dżemy bez cukru – dla leniwych

Na koniec mała wskazówka dla leniuszków, którym nie bardzo chce się przygotowywać w domu własne przetwory i nie mają problemu z tym, aby zapłacić za słoik dobrego dżemu bez cukru ok 10 zł. W fitness-food.pl znajdziecie dżemy bez cukru z polskiego, ekologicznego gospodarstwa Sad Danków. Zawierają aż 80% owoców a resztę składu stanowią pektyny jabłkowe, nadające słodkiego smaku.

Autorką tego artykułu jest Joanna Nita. Trener personalny, doradca żywieniowy i właścicielka bloga www.teamnitka.pl starająca się pokazać światu, że zdrowe nie znaczy nudne i niesmaczne. Propagująca zdroworozsądkowe podejście do żywienia, aktywności fizycznej jak i ŻYCIA.
Prywatnie po prostu Nitka, inżynier zakochany w jeździe na rowerze MTB, treningu siłowym, wschodach słońca na wsi, warzywach z własnego ogródka i wekowaniu

Leave A Comment