fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Jakie zalety mają orzechy włoskie?

Orzechy niemal zawsze wymieniane są w różnego rodzaju poradnikach żywieniowych jako cenne źródło substancji odżywczych. Spośród orzechów, jednymi z najzdrowszych są właśnie orzechy włoskie, które stanowią doskonałe źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Co prawda cechują się wysoką kalorycznością, jednak nie są to puste kalorie, dzięki czemu orzechy włoskie są bardzo często stosowane w diecie odchudzającej jako zdrowe źródło tłuszczów, białka, kwasów omega-3 oraz wielu innych dobroczynnych dla naszego organizmu substancji odżywczych. Orzechy włoskie bardzo często polecane są uczniom, studentom oraz osobom wykonującym pracę umysłową – mają bowiem bardzo dobry wpływ na pamięć, koncentrację i ogólną pracę mózgu. Poza swoimi właściwości, orzechy włoskie są też po prostu smaczną i lubianą przekąską oraz nieodłącznym elementem wielu ciast i deserów. Jakie są najważniejsze właściwości zdrowotne orzechów włoskich i dlaczego warto je jeść? Zapraszamy do lektury!

 

Orzechy włoskie – wartości odżywcze

Orzechy włoskie to bogactwo wartości odżywczych! Nieprzypadkowo są one polecane niemal w każdym rodzaju diety. Zawierają 16 g białka na 100 g, 18 g węglowodanów (z czego 11,5 g to węglowodany przyswajalne) oraz aż 60,3 g tłuszczów! Orzechy włoskie stanowią niezwykle bogate źródło wielonienasyconego kwasu tłuszczowego omega-6: kwasu linolowego oraz kwasu omega-3: α-linolenowego. To właśnie dlatego orzechy włoskie uważane są za jedno z najlepszych dostępnych źródeł zdrowych tłuszczów.

Orzechy są również bardzo zasobne w witaminy i minerały. Nie inaczej jest w przypadku orzechów włoskich. Zawierają one: witaminę C (5,8 mg/100 g), tiaminę (witamina B1: 0,39 mg), ryboflawinę (witamina B2: 0,12 mg), niacynę (witamina B3: 1,19 mg), witaminę B6 (0,73 mg) oraz witaminę E (2,6 mg). W przypadku witaminy B6 porcja 100 g orzechów włoskich zapewnia aż 43-56% (w zależności od płci i wieku) zalecanego dziennego spożycia! Jakby tego było mało, w orzechach włoskich znajdują się również pokaźne ilości takich składników jak: fosfor, wapń, magnez, jod, żelazo, miedź, cynk i mangan. W przypadku manganu, 100 g orzechów włoskich zapewnia aż 200% zalecanego dziennego spożycia, z kolei w przypadku fosforu, magnezu i cynku, 30-40% zalecanego dziennego spożycia. To jednak jeszcze nie koniec! Orzechy włoskie stanowią również bogate źródło aminokwasów!

 

Orzechy włoskie – kalorie

Orzechy włoskie zdecydowanie nie należą do najbardziej dietetycznych produktów. Wartość energetyczna orzechów włoskich to 2751 kj (657 kcal) na 100 g, czyli ok. 25 sztuk. Co ciekawe, mimo wysokiej kaloryczności dietetycy zalecają ich umiarkowane spożycie nawet w przypadku osób na diecie redukcyjnej! Stanowią one bowiem bardzo cenne źródło wartościowych tłuszczów roślinnych, które są niezbędnym elementem każdej diety. W związku z tym nawet osoby odchudzające się, spokojnie mogą spożywać kilka orzechów włoskich dziennie. W końcu nie są to tylko puste, nic niewnoszące kalorie, tylko bogate źródło witamin, minerałów i aminokwasów, korzystnie wpływających na pracę naszego organizmu oraz dobre samopoczucie.


Ile orzechów włoskich dziennie można jeść?

Orzechy włoskie, jako produkty wysokokaloryczne, nie powinny być spożywane w nadmiarze, szczególnie w przypadku osób będących na diecie odchudzającej. Umiarkowane i na ogół zalecane spożycie to jedna garść (ok. 8-10 sztuk) orzechów dziennie. Dzięki temu dostarczymy organizmowi bardzo dużą dawkę istotnych wartości odżywczych przy jednoczesnym ograniczeniu nadmiernej ilości kalorii. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na alergiczność orzechów włoskich. Część osób ma alergię na orzechy włoskie, w związku z czym nie tylko nie powinny ich w ogóle spożywać, ale również uważnie czytać etykiety produktów mogących zawierać ich niewielkie ilości. Z kolei w przypadku kobiet w ciąży, orzechy włoskie są jak najbardziej zalecane. Głównie ze względu na bogactwo dobroczynnego kwasu foliowego, który jest niezwykle ważny dla prawidłowego rozwoju płodu, jak również obecność kwasów omega-3 i omega-6.

https://www.fitness-food.pl/6-orzechy


Zdrowotne właściwości orzechów włoskich

O dobroczynnych właściwościach orzechów napisano już wiele artykułów naukowych oraz dietetycznych poradników. Z całą pewnością można stwierdzić, że orzechy włoskie stanowią bardzo bogate źródło ważnych dla organizmu składników, dlatego poleca się je młodzieży, dorosłym, osobom w podeszłym wieku, zarówno mężczyznom, jak i kobietom.

 

Ze względu na bardzo dużą zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, orzechy włoskie pozytywnie wpływają na pracę ludzkiego serca i mózgu oraz przeciwdziałają występowaniu wielu chorób cywilizacyjnych. Regularne spożywanie orzechów włoskich obniża ryzyko wystąpienia chorób serca oraz przyczynia się do lepszej pracy mózgu, poprawy pamięci i koncentracji. W związku z tym poleca się je osobom w każdym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży szkolnej oraz osób starszych. Według badań – spożywanie orzechów włoskich, ze względu na wspieranie pracy mózgu i spowalnianie jego starzenia, opóźnia postępowanie choroby Alzheimera.

 

Orzechy włoskie cenione są również dzięki swoim właściwościom bakteriobójczym i grzybobójczym, przeciwstawiając się m.in. bakteriom duru brzusznego, paciorkowcom i gronkowcom. Zdrowotne właściwości orzechów włoskich pozytywnie wpływają również na pracę układu pokarmowego. Wspomagają leczenie nieżytu przewodu pokarmowego czy biegunki bakteryjnej (warto w przypadku biegunki stosować nalewkę z orzechów), ułatwiają przyswajanie pokarmów, poprawiają ogólny metabolizm organizmu. Dzięki obecności błonnika pokarmowego (6 g na 100 g) orzechy wspierają pracę jelit i ułatwiają trawienie.

 

Regularne spożywanie orzechów włoskich bardzo dobrze wpływa na jakość cery i włosów. Orzechy wspierają leczenie dolegliwości skórnych, takich jak trądzik, wrzody skórne, trudno gojące się rany czy grzybice. Zauważyć można również bardzo dobry wpływ orzechów włoskich na przeciwdziałanie wypadaniu włosów, a dzięki zawartości witamin A i E – na skórę i paznokcie. Dzięki zawartości garbników i flawonoidów, wspierają walkę z hemoroidami ograniczając krwawienie z naczyń. Jednym z mało znanych, ale ważnym dla wielu osób zastosowaniu zdrowotnym orzechów włoskich jest ich dobroczynny wpływ na radzenie sobie z nadmiernym poceniem.

 

Ze względu na zawartość niezwykle wartościowych tłuszczów roślinnych, orzechy włoskie stanowią również świetną alternatywę dla tłuszczów zwierzęcych, które bogate są w zły cholesterol LDL. Orzechy włoskie wpływają na podnoszenie się dobrego cholesterolu HDL, dzięki czemu obniżają ryzyko chorób układu krążenia. Osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu zaleca się regularne spożywanie orzechów włoskich.

 

Orzechy włoskie mają również niezwykle istotne działanie profilaktyczne. Zapobiegają występowaniu osteoporozy, miażdżycy, cukrzycy oraz choroby Alzheimera. Działają przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie i bakteriobójczo. Orzechy włoskie wykazują zbawienne działanie dla układu nerwowego. Obniżają ryzyko wystąpienia depresji, pomagają ograniczyć jej nasilenie, wpływają na dobre samopoczucie oraz poprawę jakości snu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku osób starszych, u których często występują różnego rodzaju dolegliwości układu nerwowego, w tym problemy z pamięcią. Regularne spożywanie orzechów włoskich może zapobiec zachorowaniu na schorzenia układu sercowo-naczyniowego, dzięki kwasom i sterolom roślinnym, które poprawią profil lipidowy krwi. Warto wspomnieć również o obecności  w orzechach kwasów elagowego i fenolowego, gdyż wykazują one właściwości antynowotworowe.

 

Podsumowując, dzięki zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielu innych, wartościowych składników odżywczych, orzechy włoskie to nie tylko smaczna przekąska i składnik wielu potraw, ciast i deserów. Orzechy te wykazują bowiem niezwykłe właściwości zdrowotne, wpływające korzystanie na pracę układu krwionośnego, pokarmowego i nerwowego. Odżywiają skórę, włosy i paznokcie, poprawiają pamięć i koncentracje, działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie. Poza niewielką grupką alergików, orzechy mogą jeść wszyscy, a dzięki ich łatwej dostępności, stanowią niezwykle ważny element codziennej diety osób dbających o zdrowie. Warto wprowadzić je do swojego jadłospisu!

 

 

Leave A Comment