fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Korzyści morwy białej

Morwa biała rośnie na drzewie o nazwie Morus alba. Liście zawierające składniki odżywcze są wykorzystywane jako pokarm dla jedwabników. Owoce morwy białej podobnie jak winogrona, są czerwone lub białe i rosną w pęczkach zwanych „pestkami”. Morwa biała ma długą historię stosowania leczniczego w medycynie chińskiej i chociaż najczęściej wykorzystywano owoce, to pozostałe części drzewa również charakteryzowały się swoistymi korzystnymi cechami. Morwę spożywa się w formie naparu, jako świeży lub suszony owoc lub też jako wino z owoców. W 100 g świeżych owoców znajduje się 87,5 g wody, 1,5 g białka, 0,49 g tłuszczu, 8,3 g węglowodanów, 1,4 g błonnika, 80 mg wapnia, 40 mg fosforu, 1,9 mg żelaza, 174 IU witaminy A, 184 ug ryboflawiny, 0,8 mg kwasu nikotynowego i 13 mg kwasu askorbinowego. W Polsce trudno jest kupić świeży owoc, stąd też najczęściej spożywa się go w formie suszonych owoców. Proces suszenia pozbawia wody, a tym samym zwiększa gęstość kaloryczną na porcję i tak w 100g suszonej morwy znajdziemy 339 kcal, 4,2g białka, 1,5g tłuszczu, 74,6 węglowodanów i aż 12g błonnika [1]. Słowem – jest to produkt spożywczy o wysokim udziale węglowodanów. Roślina ta zawiera mnóstwo związków i antyoksydantów, dlatego nie przeszła obojętnie w zastosowaniach medycyny, a współcześnie nazywana jest superfoodem. Obecnie mamy również suplementy z jej udziałem.

Składniki i związki w morwie białej

Imponująca jest zawartość związków przeciwutleniających oraz składników, które są unikatowe w morwie białej. Zawiera ona m.in.:

  • resweratrol,
  • kwas ferulowy,
  • rutynę
  • apigeninę
  • morinę
  • izokwercetynę,
  • antocyjany
  • kwas kawowy
  • kwas galusowy
  • umbelliferon
  • kwas chlorogenowy [2].

Wszystko to czyni morwę białą produktem o wysoce prozdrowotnych właściwościach.

Działanie antyzapalne morwy białej

Dzięki zawartości wielu antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy morwa pomaga zmniejszyć uszkodzenia powodowane przez wolne rodniki. Ma to znaczenie dla osób z zapaleniem stawów, jak również dla pacjentów cierpiących na przewlekłe zapalenia, dnę moczanową, migreny, zespół jelita drażliwego (IBS) czy jakiekolwiek inne choroby, którym towarzyszy stan zapalny [3]. Co więcej, przeciwutleniacze mają zdolność do opóźniania procesów starzenia, więc to dodatkowa korzyść.

Wspomaga utrzymanie właściwego profilu lipidowego

Badania wykazały, że spożywanie białej morwy może pomóc obniżyć całkowity poziom cholesterolu, jednocześnie podnosząc poziom HDL, zmniejszając w ten sposób między innymi ryzyko wystąpienia miażdżycy, zawału serca, udaru i choroby wieńcowej serca [4].

Regulacja gospodarki glukozowej

Roślina ta jest prawdopodobnie najlepiej znana ze swojego działania u osób cierpiących na cukrzycę. Aktywny składnik morwy białej jest w stanie spowolnić przetwarzanie cukru w ​​organizmie, co prowadzi do lepszej kontroli poziomu glikemii [5]. Morwa biała z jej działaniem antyhiperglikemicznym jest szansą poprawy jakości życia dla pacjentów z cukrzycą, a także insulinoopornością.

Ochrona mózgu

Naukowcy z Uniwersytetu w Tajlandii postanowili ocenić wpływ morwy na samce szczurów z upośledzeniem procesów zapamiętywania i uszkodzeniem mózgu. Chociaż konieczne są dalsze badania, to w tym eksperymencie zauważono, że szczury, które spożywały morwę, miały lepsze wspomnienia i mniej stresu oksydacyjnego [6]. Ekstrakt z liści tej rośliny był szeroko badany pod kątem ich wpływu na pamięć i funkcjonowanie mózgu. Badania pokazują, że stosowanie ekstraktu może stymulować aktywność nerwową, co może pomóc w leczeniu choroby Alzheimera [7].

Potencjalne mniejsze ryzyko raka

Wykazano, że przeciwutleniacze w liściach i owocach morwy mogą indukować śmierć komórek i zapobiegają wzrostowi i replikacji komórek nowotworowych. Podczas gdy większość badań skupia się na skutkach raka jelita grubego, prowadzone są dodatkowe badania nad innymi rodzajami raka [8].

Ochrona flory bakteryjnej oraz szkliwa

Liście i kora morwy mają działanie przeciwbakteryjne dzięki flawonoidom, alkaloidom i stilbenoidom. Mogą one również zapobiec obecności niechcianych patogenów, co poprawi zdrowie jamy ustnej [9].

Redukcja zaczerwienień

Praktycy tradycyjnej medycyny chińskiej używali morwy jako środek na obrzęk i zaczerwienienie. Niedawne badania wykazały, że połączenie kurkuminy i liści morwy może być skutecznym sposobem w walce z podrażnieniami skóry [10].

Niepożądane działania morwy białej

Większość badań nad działaniem morwy była przeprowadzana na zwierzętach, co też rodzi dystans do jej rzeczywistego wpływu na ludzi. Warto jednak wiedzieć, że mogą wystąpić niepożądane działania po spożyciu tej rośliny. Przede wszystkim, morwa dzięki właściwości obniżania cukru we krwi może prowadzić do hipoglikemii. Zauważono również, że może powodować problemy gastrycznych, chociaż nie są to częste efekty [11].

Źródła:

  1. http://www.ilewazy.pl/garsc-suszonej-morwy-bialej
  2. Yuan, Q., & Zhao, L. (2017). The Mulberry (Morus alba L.) Fruit—A Review of Characteristic Components and Health Benefits. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 65(48), 10383–10394. doi:10.1021/acs.jafc.7b03614
  3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224408001805
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691510003674
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023115/
  6. https://www.globalhealingcenter.com/natural-health/6-health-benefits-of-mulberries/#references
  7. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0367326X14001543
  8. https://bmccomplementalternmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6882-14-200
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26850343
  10. https://www.globalhealingcenter.com/natural-health/6-health-benefits-of-mulberries/#references
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4014974/

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

Leave A Comment