fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Ksylitol czy stewia?

Ostatnimi czasy zamienniki cukru białego bardzo mocno zyskały na popularności. Rosnąca świadomość na temat zdrowego odżywiania i szkodliwości niektórych produktów, zachęca nie tylko ludzi do lepszych nawyków, ale i producentów żywności do inwestowania w coraz to lepsze zamienniki pokarmów. Dzięki temu możemy się cieszyć dużą różnorodnością „zdrowej żywności” na półkach sklepowych i sami dokonywać wyboru odnośnie naszego odżywiania się.

Zamienniki cukru są praktycznie na wagę złota. Mając świadomość tego, jak negatywnie wpływa na nasz organizm sacharoza, szukamy lepszych rozwiązań, które na szczęście nie są tak trudne do odnalezienia.

Sam cukier przyczynia się do zaburzeń gospodarki cukrowej, chorób serca, zespołu metabolicznego, otyłości, stanów zapalnych i szybszego starzenia się (wspomaga produkcję wolnych rodników). Powoduje również próchnicę, nie tylko u dzieci! Nie ma żadnych zalet i zdecydowanie warto go po prostu wyeliminować z diety.

Na ratunek przychodzą nam wtedy zamienniki cukru białego. W tym artykule uwagę poświęcimy dwóm, chyba najbardziej popularny, z  nich – a będą to ksylitol i stewia. Który zamiennik cukru wybrać?

https://www.fitness-food.pl/58-ksylitol-cukier-brzozowy-sklep

Jak powstaje ksylitol?

Ksylitol jest alkoholem cukrowym, używanym jako słodzik, nie tylko przez diabetyków, ale również do innych celów – jak np. w gumach do żucia czy też w pastach do zębów przeciw próchnicy. Naturalnie występuje w wielu owocach i warzywach i w niewielkiej ilości jest również produkowany w naszym organizmie.

Ksylitol najczęściej wytwarzany jest w procesie chemicznym z drzew takich jak brzoza lub z włókna roślinnego zwanego ksylanem. Stąd też jego nazwa „cukier brzozowy”.

Właściwości ksylitolu

Ksylitol ma bardzo podobny poziom słodkości, co cukier stołowy, jednak z tą różnicą, że zawiera około 40% mniej kalorii – 2,4 kcal w 100 gramach (cukier – 4 kcal/100g). Dzięki temu, ksylitol ma również mniejszy indeks glikemiczny, a nasz organizm nie reaguje na niego jak na zwykłe węglowodany, zatem ksylitol nie podnosi stężenia cukru we krwi tak mocno, jak inne produkty i może być stosowany przez diabetyków oraz osoby z zaburzeniami gospodarki cukrowej.

Ksylitol jest świetną alternatywą dla cukru – mniej kalorii, mniejszy wpływ na gospodarkę cukrową i nawet wsparcie podczas odchudzania!

Ksylitol ma również inne zalety. Jest szczególnie zalecany przez dentystów, zwłaszcza jako składnik pasty do zębów i gumy do życia. Ten słodzik wspiera zdrowie zębów i zapobiega próchnicy. Dzieje się tak dlatego, że nie sprzyja rozwojowi bakterii w jamie ustnej, tak jak robi to cukier (bakterie żywią się glukozą). Dzięki temu, ilość szkodliwych mikroorganizmów zostaje znacznie zredukowana, a ryzyko próchnicy jest o wiele niższe. Warto dodać, że spożywanie ksylitolu nie wpływa negatywnie na pozytywne bakterie, bytujące w jamie ustnej.

Badania pokazują, że ksylitol ma również pozytywny wpływ na niwelowanie infekcji uszu, gardła i nosa – również dzięki temu, że bakterie nie mają się czym „karmić”. Zamiana cukru na ksylitol zahamuje również rozwój drożdżaków w organizmie.

Jak widać, ksylitol ma wiele zalet, o których warto pamiętać, przy wyborze alternatyw cukru białego. Omówmy zatem kolejną  z nich.

Jak powstaje stewia?

Stewia jest rośliną, rosnącą w wielu zakątkach świata – w zasadzie możesz wyhodować ją również u siebie na parapecie! Produkt słodzący jest wytwarzany z liści stewii, za pomocą ekstrakcji. Dzięki specjalnym procesom, możemy uzyskać postać płynną, granulat i proszek – a to zapewnia wygodę w korzystaniu.

https://www.fitness-food.pl/57-stewia-sklep-cena

Właściwości stewii

Omawiając właściwości stewii, warto zacząć od jej energetyczności – stewia praktycznie nie zawiera kalorii. Nie podnosi stężenia glukozy i insuliny we krwi i z pewnością będzie dobrym wyborem dla osób nie tylko z zaburzeniami gospodarki cukrowej, ale również dla tych na diecie. Ponadto, w badaniach okazuje się, że stewia nie tylko nie podnosiła stężenia glukozy i insuliny we krwi, ale również pomagała je obniżyć!

Dodatkowo, stewia była również przydatna w kontrolowaniu stężenia cholesterolu we krwi, co również jest dość istotne. Stewia przyczyniła się do obniżania frakcji cholesterolu LDL i trójglicerydów, bez żadnych efektów ubocznych i podwyższenia frakcji HDL.

Stewia jest bardzo naturalnym produktem i z pewnością warto ją stosować.

Który słodzik jest lepszy?

Dywagacje na temat różnych rodzajów słodzików trwają od zawsze. Każdy z nich ma swoje zalety, jak i również… wady. Zatem który słodzik będzie lepszy? Sporządźmy małe podsumowanie.

Ksylitol ma bardzo mało kalorii i nie powoduje dużych zmian w gospodarce cukrowej, a mówię tu dokładnie o wzroście stężenia insuliny i glukozy. Stewia natomiast nie ma żadnego wpływu na gospodarkę cukrową i nie zawiera kalorii wcale.

Ksylitol posiada neutralny smak, zupełnie jak zwykły cukier, za to stewia dla wielu pozostawia pewien posmak, goryczkę, bardzo specyficzną dla tej rośliny.

Oba słodziki posiadają pewne właściwości, korzystne dla zdrowia.

Patrząc na to zestawienie, wybór idealnego słodzika to bardzo indywidualna kwestia – czy to ze względów smakowych czy zdrowotnych. Każdy z nich będzie na pewno o wiele lepszym wyborem, niż cukier stołowy.

Autorka, Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje, a wszystkie weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.

Leave A Comment