fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Objawy niedoboru witaminy D

Witamina D ma tak szerokie zastosowanie i znaczenie w ludzkim organizmie, że nawet kilkuset stronicowa książka mogłaby nie omówić jej działania w całym zakresie. Przede wszystkim warto pamiętać, że zapewnia właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego. Poza tym, odpowiada za gospodarkę wapniowo-fosforanową, co pozwala zachować prawidłową strukturę kości, zębów, ale i innych tkanek. Jej znaczenie omawia się coraz chętniej w kontekście rozwoju chorób autoimmunizacyjnych i nowotworów.

Paradoksalnie, objawy niedoboru witaminy D są często niezauważalne. Zwykle dopiero wtedy, gdy niedobór sięgnie skrajnych wartości zaczynamy czuć się fatalnie, co jest dość ryzykowne nie tylko pod kątem spadku odporności i zwiększonego ryzyka pojawienia się choroby z tym związanej, ale i pod kątem różnych funkcji życiowych czy zachowania struktur, bez których człowiek po prostu długo nie będzie żył. Zanim omówię, jakie objawy sugerują o niedoborze witaminy, warto wiedzieć, gdzie należy jej szukać.

Jakie są objawy niedoboru witaminy D

Witamina D jest syntetyzowana z cholesterolu oraz pod wpływem promieniowania słonecznego UVB (fotosynteza), które wyzwala syntezę w skórze. Fotosynteza może zapewnić 80% zapotrzebowania w miesiącach, gdy ilość promieni słonecznych jest wystarczająca, a my sami nie unikamy słońca. Występuje również w niektórych produktach spożywczych takich jak: tran, żółtko jaja kurzego, tłuste ryby, w niewielkim stopniu rośliny oraz produkty wzbogacane witaminą D (co ma zapewniać ok 20% zapotrzebowania). Zgodnie z aktualnymi Normami Żywienia dla Populacji Polski z 2017r., pokrycie zapotrzebowania na witaminę D wraz z pożywieniem oraz dzięki fotosyntezie jest niemożliwe. Z tego względu przyjęto zalecane dawki dla poszczególnych grup wiekowych:

  • od pierwszych dni życia do 6.miesiąca życia: 400 IU/dobę (10 µg/ dobę),
  • od 6.m.ż.-12.m.ż.: 400-600 IU/dobę (10-15 µg/ dobę) z uwzględnieniem dawki przyjmowanej z pożywieniem,
  • od 1.r.ż.-18.r.ż.: 600-1000 IU/dobę (15-25 µg/ dobę) z uwzględnieniem masy ciała (im wyższa masa ciała, tym konieczna wyższa dawka), w miesiącach od września do kwietnia oraz przy niedostatecznej syntezie skórnej w miesiącach letnich przez cały rok,
  • u osób dorosłych: 800-2000 IU/dobę (20-50 µg/ dobę) z uwzględnieniem masy ciała (im wyższa masa ciała, tym konieczna wyższa dawka), w miesiącach od września do kwietnia oraz przy niedostatecznej syntezie skórnej w miesiącach letnich przez cały rok.

Diagnostyka niedoboru witaminy D powinna odbywać się zawsze na podstawie badań krwi z tego względu, że poniższe symptomy mogą wynikać z zupełnie innej przyczyny. Niemniej jednak jest to dobry punkt wyjścia, który warto sprawdzić.

Częste zachorowania, przeziębienia, infekcje

Jeśli często chorujesz, zwłaszcza, gdy dotyczy to górnych dróg oddechowych niski poziom witaminy D może być tego bezpośrednią przyczyną. Kaszel, katar, zapalenie krtani, zapalenie oskrzeli to całkiem prawdopodobne przykłady objawów niedoboru witaminy D. Podobnie ma się kwestia z grypą. W wielu eksperymentach zauważono, że wysokie dawki witaminy D zmniejszały ryzyko pojawienia się grypy. Na ten moment wiemy, że powikłania po niewyleczonej grypie mogą okazać się śmiertelne.

 

Kup witaminę D3 w sklepie fitness-food.pl – https://www.fitness-food.pl/128-witamina-d

Wolne gojenie się ran, opóźniona rekonwalescencja

Powolne gojenie się ran pooperacyjnych, pourazowych czy w ogóle drobnych zadrapań może oznaczać niski poziom witaminy D. Wynika to z faktu, że witamina D bierze udział w procesie tworzenia naskórka, a więc w tym przypadku nowych komórek w ramach procesu gojenia się. Co więcej, witamina D ma działanie antyzapalne, a stan zapalny towarzyszy ranom i urazom. Niestety nie ma na ten moment oficjalnego stanowiska co do bezpośredniego przyspieszania procesu regeneracji i zalecanych dawek witaminy D w takich przypadkach, jednak bezsprzecznie mówi się o jej przeciwzapalnym potencjale. W związku z tym należy zawsze dbać o jej wystarczający poziom.

Utrata gęstości mineralnej kości, osłabienie kości i zębów

Witamina D reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową, co ma ogromny wpływ na stan kości i uzębienia. U osób (przede wszystkim osoby starsze oraz kobiety) z osteoporozą i osteopenią bardzo często diagnozuje się niedobory witaminy D. W jednym obszernym badaniu z udziałem kobiet w okresie menopauzalnym i pomenopauzalnym zauważono korelację pomiędzy niską mineralizacją kośćca, a niskim poziomem D. Jeżeli w teście densytometrycznym pojawią się pierwsze oznaki osteoporozy, należy wówczas zainteresować się poziomem witaminy D.

Chroniczny ból pleców, stawów, kończyn dolnych

Do ważnych wniosków doszli naukowcy, bowiem okazuje się, że chroniczne bóle pleców (zwłaszcza odcinka lędźwiowego) mogą wynikać z niedoboru witaminy D. W jednym badaniu zauważono, że osoby mające niedobór wit. D były niemalże dwukrotnie bardziej narażone na ból kości kończyn dolnych, żeber czy stawów w porównaniu do tych z prawidłowym poziomem witaminy we krwi.

Depresja

Depresja to coraz bardziej powszechne schorzenie i to nie tylko u osób dorosłych. W jednej z analiz zauważono powiązanie występowania depresji u osób starszych z niedoborem (niskim poziomem) witaminy D. Z kolei podawanie witaminy D osobom z depresją w wielu przypadkach pozwala lepiej znosić chorobę, a w przypadku depresji tzw. sezonowej suplementacja witaminą D staje się ważnym elementem terapii. Jeśli zdiagnozowano depresję,  wówczas jeśli nie wyniknie to z zaleceń specjalisty, dobrym krokiem będzie zbadanie jej poziomu na własną rękę.

 

 Źródła:

  1. Bener, Abdulbari, and Najah M. Saleh. “Low vitamin D, and bone mineral density with depressive symptoms burden in menopausal and postmenopausal women.” Journal of mid-life health 6, no. 3 (2015): 108.
  2. Jones AN, Hansen KE. Recognizing the musculoskeletal manifestations of vitamin D deficiency. J Musculoskelet Med. 2009;26(10):389-396.
  3. Spedding S. Vitamin D and depression: a systematic review and meta-analysis comparing studies with and without biological flaws. Nutrients. 2014;6(4):1501-18. Published 2014 Apr 11. doi:10.3390/nu6041501

 

Autorką tego artykułu jest Karolina Gołaś. Doradca żywieniowy, studentka dietetyki, szczególnie zainteresowana dietetyką sportową oraz kliniczną. Wyznaje holistyczne podejście do człowieka poprzez zdrowe odżywianie, sport, sen, odpoczynek i równowagę psychiczną w celi poprawy sprawności i kondycji, samopoczucia, leczenia chorób dietozależnych i dolegliwości.

Po godzinach miłośniczka treningu siłowego, biegania i wszelkiej aktywności ruchowej. Prowadzi bloga Analityka Dietetyczna, lubi mięso i dobrą kawę ;)

 

 

2 Comments Objawy niedoboru witaminy D

  1. Grzegorz

    Faktem jest, że wciąż nie doceniamy roli witaminy D w utrzymaniu nienagannego zdrowia. I wiele osób nie potrafi rozpoznać objawów niedoboru witaminy D. Wystarczy wspomnieć chociażby „jesienną depresję”, kłopoty ze snem, przybieranie na wadze, spadek odporności czy kłopoty z nadciśnieniem. A wystarczy jedynie suplementować witaminę D, aby uniknąć tych i innych konsekwencji zdrowotnych jej niedoboru.

  2. Karol

    To prawda Grzegorz. Myślę, że dziś generalnie ludzie nie pilnują podstaw. Za mało śpią, nie piją odpowiedniej ilości wody, za mało się ruszają. Jeśli chodzi o suplementy jest podobnie – zamiast „ogarnąć” podstawy, szukają zaawansowanych, magicznych pigułek i zestawów „na wszystko”. A często wystarczy zadbać o dosłownie jeden, dwa elementy i już widać wyraźną poprawę jakości życia :)

Leave A Comment