fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Orzechy pekan – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie w kuchni

Orzechy pekan nie są w Polsce tak dobrze znane jak zbliżone do nich kształtem orzechy włoskie czy chociażby orzechy nerkowca. Warto zatem nieco przybliżyć ich właściwości i zastosowanie, gdyż stanowią bardzo dobre źródło cennych dla organizmu składników odżywczych! Skąd tak w ogóle wzięły się orzechy pekan? Pochodzą z południowych terenów Ameryki Północnej i znane były Indianom już w XVI wieku. Po licznych perturbacjach związanych z ich nazwą, ostatecznie określone zostały jako orzesznik jadalny, ale potocznie nazywa się je po prostu orzechami pekan, co oznacza „trudne do zgniecenia”. Popularne „pekany” charakteryzują się kształtem i kolorem zbliżonym do orzechów włoskich oraz delikatnym, lekko słodkim smakiem. Podobnie jak orzechy włoskie, również orzechy pekan wykazują liczne właściwości zdrowotne, w związku z czym są tak chętnie polecane przez dietetyków oraz używane w kuchni przez osoby interesujące się zdrowym odżywianiem. Czym zasłużyły sobie pekany na tak dobre opinie? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem!

 Właściwości orzechów pekan

Nie stanowi żadnego odkrycia fakt, że orzechy należą do bardzo ważnych składników zdrowej diety. Wpływają pozytywnie na wiele organów oraz zapewniają dużą dawkę zalecanego dziennego zapotrzebowania na witaminy i minerały. Spośród orzechów, jednymi z najzdrowszych są orzechy pekan, bogate w antyoksydanty, zdrowe tłuszcze i witaminy. To właśnie dzięki tym pierwszym – antyoksydantom (przeciwutleniaczom, takim jak: fenole, hydrolizowalne garbniki czy flawonoidy), które pochłaniają wolne rodniki, orzechy pekan wykazują właściwości profilaktyczne w stosunku do chorób nowotworowych.  Orzechy pekan są pod tym względem najlepsze spośród wszystkich gatunków orzechów. Pekany wykazują dobroczynne działanie dla serca i całego układu krwionośnego, obniżają poziom złego cholesterolu, regulują ciśnienie tętnicze, wzmacniają układ krążenia. W związku z tym szczególnie poleca się je osobom z nadciśnieniem lub nadwagą. Orzechy pekan mają również bardzo dobry wpływ na narząd wzroku.

Poza tym, dzięki obecności witamin A, E oraz cynku i kwasu foliowego, wpływają pozytywnie na wygląd skóry, wzmacniają paznokcie oraz cebulki włosów, dzięki czemu przeciwdziałają ich wypadaniu. Składniki znajdujące się w orzechach poprawiają metabolizm oraz wzmacniają organizm, co ma bardzo duże znaczenie w profilaktyce dolegliwości i chorób. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku orzechów włoskich, orzechy pekan dzięki swoim właściwościom wpływają pozytywnie na pracę mózgu oraz jego prawidłowe funkcjonowanie, zapobiegając starzeniu się komórek oraz wystąpieniu chorób Parkinsona i Alzheimera. Ważną informacją dla kobiet jest fakt, iż spożywanie orzechów pekan przynosi ukojenie niekorzystnych objawów PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego), takich jak intensywny ból czy rozdrażnienie. Jakby tego było jeszcze mało, orzechy pekan zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy (będącej często początkiem dla kolejnych chorób), redukują bóle stawów (dzięki dużej dawce miedzi) oraz łagodzą przewlekłe stany zapalne.

 

Orzechy pekan – wartości odżywcze

Orzechy pekan, w przeliczeniu na 100 g zawierają: 9 g białka, 12 g węglowodanów (w tym 5 g cukrów) i aż 71 g tłuszczów! Nie ma się jednak czego obawiać – 64 g to „dobre”, nienasycone kwasy tłuszczowe, z czego aż 24 g to niezwykle ważne dla naszego organizmu wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Orzechy pekan stanowią jedno z najlepszych dostępnych źródeł tłuszczów, które są przecież niezbędne w każdej diecie. To również świetne źródło witamin i minerałów, takich jak witaminy: B1, B2, B3, B9 (kwas foliowy) i przede wszystkim dużą dawkę witaminy E oraz magnezu, wapnia, fosforu, żelaza i cynku. 100 g orzechów pekan odpowiada aż za 73%  zalecanego dziennego spożycia witaminy B1, 50% cynku, 43% fosforu oraz 35% magnezu! Orzechy pekan cechują się również największą zawartością antyoksydantów (przeciwutleniaczy) spośród wszystkich orzechów!

Dzięki temu skutecznie zapobiegają takim dolegliwościom i chorobom jak nadwaga, nadciśnienie tętnicze oraz niektórym nowotworom. Duża zawartość witaminy B9, czyli kwasu foliowego wpływa pozytywnie na układ trawienny oraz wspiera rozwój płodu, w związku z czym jest bardzo ważnym składnikiem diety dla kobiet w ciąży. Witamina B3 wspiera funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego i nerwowego, witamina B6 wpływa na ciśnienie krwi i umożliwia magazynowanie energii, z kolei witamina B1 (czyli tiamina) to niezbędny składnik przemian metabolicznych. Orzechy pekan stanowią również cenne źródło takich minerałów jak magnez, mangan, potas czy cynk – ich zdrowotne właściwości dla ludzkiego organizmu są nie do przecenienia!

 

https://www.fitness-food.pl/6-orzechy

 

Ile kalorii mają orzechy pekan?

Orzechów pekan z całą pewnością nie można zaliczyć do produktów niskokalorycznych – w 100 gramach orzechów znajdziemy bowiem 2990 kJ, czyli 725 kalorii (kcal). Podobnie jednak jak w przypadku innych orzechów, nie są one przez wzgląd na swoją wysoką kaloryczność odradzane przez dietetyków. Dzięki posiadanym pokładom zdrowych tłuszczów, witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, stanowią bardzo ważny element zdrowej diety, w związku z czym jedna, mała garść tych smacznych orzechów dziennie jest jak najbardziej wskazana. Na ilość spożywanych orzechów pekan powinny zwrócić uwagę natomiast osoby, na bardzo restrykcyjnej diecie odchudzającej, w ramach której priorytetem jestem niska kaloryczność posiłków.

 

Orzechy pekan w kuchni

Orzechy pekan stosowane były już przez starożytnych Indian, którzy dzięki ich wysokiej kaloryczności byli w stanie szybko zaspokoić głód. Obecnie, pekany znajdują szerokie zastosowanie w kuchni, szczególnie wśród Amerykanów. Stosowane są głównie jako dodatek do różnego rodzaju ciast (można na ich bazie upiec nawet pekanowe ciasto!), deserów, ciasteczek i czekoladek (m.in. popularnych pralinek). Ze względu na swój delikatny, lekko słodki, masłowy smak, stanowią również bardzo lubianą, spożywaną na surowo, samodzielną przekąskę. Orzechy te, można również dodawać do lodów domowej roboty.

Pekany świetnie nadają się również jako zdrowy dodatek i urozmaicenie sałatek, musli czy owsianek. Orzechy pekan można obecnie spotkać w postaci naturalnej, solonej, suszonej oraz kandyzowanej (w Stanach Zjednoczonych popularne jest też samodzielne kandyzowanie pekanów).  Sprzedaje się je w formie łuskanej lub niełuskanej. W przypadku tej pierwszej, przed spożyciem należy je namoczyć w wodzie, aby ułatwić zdjęcie twardej (choć oczywiście nie tak bardzo, jak w przypadku orzechów włoskich) skórki.

 

Podsumowując, orzechy pekan to poza swoimi walorami smakowymi prawdziwa kopalnia dobroczynnych dla naszego organizmu składników. Przeciwdziałają chorobom nowotworowym, wspierają pracę serca i układu krążenia, wzmacniają organizm i poprawiają wygląd skóry i włosów. Cena orzechów pekan jest nieco wyższa niż ma to miejsce w przypadku innych gatunków orzechów, jednak z całą pewnością warto raz na jakiś czas sprawić sobie taką smaczną i niezwykle zdrową, chrupiącą przekąskę,

 

 

1 Comment Orzechy pekan – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie w kuchni

  1. Krzychu

    Moje ulubione orzechy. A zaraz za nimi brazylijskie i piniowe :) Jem całymi garściami i nie licze kalorii :)

Leave A Comment