fitness-food.pl zdrowa żywność

Artykuły

Orzeszki piniowe – właściwości i wartości odżywcze. Czym zastąpić orzeszki piniowe?

Orzeszki pinii, czyli orzechowy piniowe lub po prostu piniole, to nasiona sosny iglastej pinia, rosnącej w krajach śródziemnomorskich, takich jak Włochy, Hiszpania, Grecja, Cypr. Orzeszki piniowe znane były już w czasach starożytnych, kiedy uchodziły za cenny przysmak  zarówno ze względu na swoje walory smakowe, jak również dobroczynne właściwości dla organizmu. Cechują się delikatnym, słodko-kwaśnym smakiem o sosnowym aromacie. Wykorzystywane są do tworzenia olejów i sosów oraz jako dodatek do ciast, deserów i sałatek. Wytrawni kucharze umiejętnie wzbogacają orzechami piniowymi smak potraw mięsnych oraz rybnych. Piniole można również dodać do domowego pesto co zapewni mu bardziej wyrazisty, oryginalny smak. Orzeszki piniowe zaliczane są również do grona afrodyzjaków. Mogą być spożywane surowe lub uprażone.     Na polskim rynku spotkać można przede wszystkim piniole koreańskie i włoskie.

Właściwości orzeszków piniowych

Ze względu na bogactwo dobrych, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin i minerałów, orzeszki piniowe mogą wykazywać dobroczynne działanie dla ludzkiego organizmu. To właśnie dlatego piniole stanowią bardzo często znajdują się w jadłospisie osób zainteresowanych zbilansowaną dietą i zdrowym stylem życia. Orzeszki piniowe stanowią cenne źródło zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz łatwo przyswajalnego, pełnowartościowego białka roślinnego. Znajdujące się w orzeszkach piniowych sterole roślinne wspierają redukcję poziomu złego cholesterolu oraz wykazują działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Z kolei duże pokłady magnezu mogą działać korzystnie na pracę układu nerwowego, w tym ograniczać stres. Regularne spożywanie orzeszków piniowych zalecane jest kobietom w ciąży ze względu na zawartość kwasu foliowego, który wspiera prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu. Orzeszkami piniowymi powinni zainteresować się również mężczyźni, ponieważ wysoka podaż cynku wspiera płodność, a przy okazji – pozwala zachować zdrowy wygląd skóry i włosów.

Przejdź do sklepu: https://www.fitness-food.pl/6-orzechy  

Jakie wartości odżywcze mają orzeszki piniowe?

Orzeszki piniowe składają się przede wszystkim z tłuszczu, który stanowi ok. 68% ich składu. Co ważne – są to w większości jednonienasycone i wielonienasycone tłuszcze, które wykazują pozytywne działanie na ludzki organizm, m.in. korzystnie wpływają na pracę serca i całego układu krążenia oraz poprawiają kondycję skóry i włosów. Pozostałe składniki orzeszków piniowych to łatwo przyswajalne białko (14 g/100 g) oraz węglowodany (10 g/100 g). Znajduje się w nich również błonnik pokarmowy w ilości 3,7 g/100 g, co zaspokaja nawet do 10% dziennego zalecanego zapotrzebowania. Orzeszki piniowe stanowią cenne źródło witamin i minerałów – wystarczy jedna garść dziennie, aby zaspokoić dzienną zalecaną dawkę organizmu na takie składniki jak: witamina A, witamina B1, magnez czy cynk. Orzeszki piniowe w przeciwieństwie do wielu innych orzechów, stanowią bogate źródło witaminy K, odpowiedzialnej za hamowanie rozwoju nowotworów. Witamina B3, czyli niacyna wspiera układ nerwowy oraz poprawia stan skóry. Ważnym składnikiem orzeszków piniowych jest cynk, który odkrywa szczególną rolę w męskim jadłospisie, gdyż poprawia płodność. Orzeszki piniowe stanowią również cenne źródło magnezu (wspiera pracę mózgu i mięśni), fosforu (budulec kości i zębów), miedzi (wspiera pracę mózgu i serca), witaminy E (zwanej witaminą młodości!) oraz witamin pozostałych witamin z grupy B.

Czym zastąpić orzeszki piniowe?

Orzeszki piniowe nie należą do produktów, które spotkać możemy w pierwszym lepszym sklepie. Często nawet duże supermarkety nie posiadają ich w swojej ofercie. Co zatem zrobić kiedy potrzebujemy użyć ich do konkretnej potrawy, jednak nie mamy ich akurat pod ręką? Czym zastąpić orzeszki piniowe? Jednym z najlepszych i najłatwiej dostępnych rozwiązań są pestki słonecznika. Dobrym rozwiązaniem będą również inne orzechy – pekany, orzechy nerkowca, orzechy laskowe lub nawet orzechy włoskie. Można również sięgnąć po pestki dyni. Warto jednak pamiętać o tym, że niektóre orzechy (np. włoskie) mogą podczas pieczenia stać się nieco gorzkie, w związku z czym w przypadku deserów warto zastąpić orzechy piniowe migdałami.

1 Comment Orzeszki piniowe – właściwości i wartości odżywcze. Czym zastąpić orzeszki piniowe?

Leave A Comment