fitness-food.pl zdrowa żywność

Browsing Category Artykuły

Artykuły

Znaczenie witamin z grupy B u kobiet w ciąży

Spożywanie niskoprzetworzonej żywności bogatej w witaminy i mikroelementy powinno być podstawą zdrowego trybu życia. W momencie, gdy kobieta zachodzi w ciążę, jej sposób żywienia wpływa nie tylko na jej zdrowie, ale i zdrowie rozwijającego się w łonie dziecka. Witaminy z grupy B są nie tylko ważne w tym okresie dla kobiety, ale i mają decydujący wpływ na rozwój płodu. Zmniejszenia ryzyka wystąpienia wad dziecka, lepsze samopoczucie przyszłej matki w trakcie ciąży to jedne z wielu korzyści, które niesie za sobą właściwe spożycie witamin z grupy B, a w niektórych przypadkach suplementacja jest wręcz koniecznością.

  Continue reading

Artykuły

Orzechy pekan – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie w kuchni

Orzechy pekan nie są w Polsce tak dobrze znane jak zbliżone do nich kształtem orzechy włoskie czy chociażby orzechy nerkowca. Warto zatem nieco przybliżyć ich właściwości i zastosowanie, gdyż stanowią bardzo dobre źródło cennych dla organizmu składników odżywczych! Skąd tak w ogóle wzięły się orzechy pekan? Pochodzą z południowych terenów Ameryki Północnej i znane były Indianom już w XVI wieku. Po licznych perturbacjach związanych z ich nazwą, ostatecznie określone zostały jako orzesznik jadalny, ale potocznie nazywa się je po prostu orzechami pekan, co oznacza „trudne do zgniecenia”. Popularne „pekany” charakteryzują się kształtem i kolorem zbliżonym do orzechów włoskich oraz delikatnym, lekko słodkim smakiem. Podobnie jak orzechy włoskie, również orzechy pekan wykazują liczne właściwości zdrowotne, w związku z czym są tak chętnie polecane przez dietetyków oraz używane w kuchni przez osoby interesujące się zdrowym odżywianiem. Czym zasłużyły sobie pekany na tak dobre opinie? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem!

 Właściwości orzechów pekan

Continue reading

Artykuły

Jak i kiedy stosować probiotyki dla niemowląt?

Wiele obecnie mówi się o wpływie prawidłowej mikroflory na zdolność do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Tak naprawdę współczesny styl życia bardzo zaburza naszą florę bakteryjną i przyczynia się to do wielu zdrowotnych problemów, także u dzieci. Już sam rodzaj porodu czy karmienia niemowlęcia ogromnie wpływa na skład mikroflory u dziecka, a potem u dorosłego. To może implikować w przyszłości różnego rodzaju problemy zdrowotne. Jak temu zaradzić? Przy niesprzyjających czynnikach na pewno warto wprowadzić odpowiednią probiotykoterapię, która da dziecku dobry start na przyszłość.

Dziecięce probiotyki a odporność

Continue reading

Artykuły

Objawy niedoboru witaminy D

Witamina D ma tak szerokie zastosowanie i znaczenie w ludzkim organizmie, że nawet kilkuset stronicowa książka mogłaby nie omówić jej działania w całym zakresie. Przede wszystkim warto pamiętać, że zapewnia właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego. Poza tym, odpowiada za gospodarkę wapniowo-fosforanową, co pozwala zachować prawidłową strukturę kości, zębów, ale i innych tkanek. Jej znaczenie omawia się coraz chętniej w kontekście rozwoju chorób autoimmunizacyjnych i nowotworów.

Paradoksalnie, objawy niedoboru witaminy D są często niezauważalne. Zwykle dopiero wtedy, gdy niedobór sięgnie skrajnych wartości zaczynamy czuć się fatalnie, co jest dość ryzykowne nie tylko pod kątem spadku odporności i zwiększonego ryzyka pojawienia się choroby z tym związanej, ale i pod kątem różnych funkcji życiowych czy zachowania struktur, bez których człowiek po prostu długo nie będzie żył. Zanim omówię, jakie objawy sugerują o niedoborze witaminy, warto wiedzieć, gdzie należy jej szukać. Continue reading

Artykuły

Problemy trawienne – jak sobie z nimi radzić?

Jakość życia jest warunkowana przez wiele czynników. Problemy trawienne dotykają nas bez względu na płeć, wiek, a i często nawet – styl życia! Trawienie to bardzo istotny element naszego dnia – dzięki niemu nic nie zalega na żołądku, nie czujemy się wzdęci i odpowiednio wchłaniamy składniki odżywcze!

Tak naprawdę niewielu z nas zdaje sobie sprawę, jak istotne jest właśnie to trawienie. To dzięki temu procesowi jesteśmy w stanie żyć. Rozkładanie i przetwarzanie elementów pokarmu pozwala organizmowi wyciągać z niego co najlepsze i wykorzystywać to później do wszelkich procesów toczących się w naszym ciele. Skąd biorą się zatem problemy trawienne i czy są jakieś środki, by temu zapobiegać? Continue reading

Artykuły

Jaki probiotyk jest najlepszy na zaparcia?

Zaparcia to dość delikatny temat, o którym nie mówi się dość często i otwarcie. Problem ten dotyczy wielu ludzi i nie zawsze do końca wiadomo, jak sobie z tym radzić. Czy są na to jakieś sposoby? Czy z takim czymś idzie się do lekarza? Czy lekarz nas wyśmieje?

Pomimo faktu, że jest to wstydliwa sprawa, zawsze warto się pójść do lekarza i się przebadać – zaparcia mogą wynikać z problemów zdrowotnych i nie będzie działać na nie żadna domowa metoda. Zacznijmy jednak od podstaw.

Czym są zaparcia?

Continue reading

Artykuły

Probiotyki jednoszczepowe czy wieloszczepowe – co wybrać?

W ostatnich latach probiotykoterapia stała się przedmiotem zainteresowania wielu osób, które chcą zadbać o swoje zdrowie. Liczne badania omawiające skuteczność kliniczną i bezpieczeństwo stosowania, konferencje naukowe poświęcone probiotykom są potwierdzeniem ich znaczenia we współczesnej profilaktyce zdrowotnej, a także w wielu schorzeniach i dolegliwościach.

Rola probiotyków w organizmie

Continue reading

Artykuły

Mam otyłe dziecko. Co mogę zrobić jako rodzic?

Otyłość u dzieci w Polsce nazywana jest już słowem epidemia. Według niektórych źródeł polskie dzieci należą do najszybciej tyjących spośród europejskich rówieśników. Prof. Jadwiga Chrzanowska z Instytutu Żywności i Żywienia sądzi, że “wzrost nadwagi i otyłości wśród polskich dzieci jest wynikiem zmian w stylu życia. Chodzi przede wszystkim o ograniczenie aktywności fizycznej i spożycie zbyt dużej ilości przekąsek” [1]. Nie sposób się nie zgodzić. Nadmierna masa ciała pojawia się z tych samych powodów, co u dorosłych. Dorośli często podjadają w pracy lub “dopełniają” kilokalorie wieczorami przy serialu czy filmie. Dzieci z kolei chętnie sięgają po przekąski w szkole na przerwie między lekcjami, a to ich gubi. Nie sposób także nie wspomnieć o “nadmiernej” miłości rodziców (a także babć i dziadków), która jest wyrażana zakupem słodyczy i wysokokalorycznych przekąsek dla dzieci. Zwolnienia z lekcji WF-u, brak ruchu po szkole, to kolejne powody. No i mamy problem. Poważny problem. Poważny problem mają przede wszystkim rodzice, a dzieci też, choć rodzice mogą i wręcz powinni im pomóc.

Otyłość u dzieci – Zacznijmy od nawyków

Continue reading

Artykuły

Zdrowotne zalety probiotykoterapii

Mówi się, że jelita są kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia. I to wcale nie jest przesada! Problemom jelitowym najczęściej towarzyszy dysbioza bakteryjna, czyli zaburzenia w ilości flory patogennej w stosunku do pożytecznej flory, która powinna zasiedlać nasze jelita. To sprawia, że odczuwamy szereg nieprzyjemnych i utrudniających funkcjonowanie dolegliwości. Odpowiednia probiotykoterapia jest w stanie przywrócić równowagę i zdrowie. Jak się za to zabrać? Przekonaj się, czytając artykuł.

Na czym polega probiotykoterapia?

Continue reading

Artykuły

Rodzaje probiotyków ginekologicznych

Codziennie jesteśmy bombardowani nowinkami o dietach, suplementach i zdrowym trybie życia. W ostatnich czasach wzrosło zainteresowanie probiotykami. Stosuje się je nie tylko w trakcie i po leczeniu antybiotykami przepisywanymi np. w czasie grypy, ale i w leczeniu chorób zakaźnych przewodu pokarmowego (np. w trakcie zapalenia żołądka) oraz układu moczowo-płciowego. Co więcej, coraz częściej probiotyki stosuje się profilaktycznie, a nie tylko wtedy, gdy jest potrzeba poprawy stanu zdrowia.

Probiotyki ginekologiczne zyskują na popularności, bowiem infekcje układu moczowo-płciowego są bardzo częstym powodem, dla którego kobiety odwiedzają lekarzy ginekologów.

Continue reading

Artykuły

Prozdrowotne zalety maślanu sodu

Kwas masłowy, lub inaczej maślan sodu, należy do grupy kwasów tłuszczowych krótkołańcuchowych. Dzięki temu jest łatwo wchłaniany w jelitach oraz może służyć jako źródło energii dla komórek jelit. Z powodu tych właściwości uważany jest za remedium na schorzenia układu pokarmowego oraz dobre wsparcie w nagłych przypadkach zaburzeń jelitowych.

Kwas masłowy jest produkowany w naszych jelitach przez bakterie, które tam żyją, a w tym celu korzystają z włókien (np. z bananów, cebuli czy fasoli). Jest to determinowane przez stan naszej mikrobioty oraz pH w jelicie grubym – skoro maślan jest produkowany przez bakterie, przy złym stanie jelit i dużej dysbiozie, nie będzie to proces wydajny.

Continue reading

Artykuły

Jak wybrać najlepszy probiotyk dla dzieci?

Probiotyki to bardzo popularny temat. Ich pozytywny wpływ na zdrowie jest już znany nie tylko w świecie nauki, ale również u osób nie związanych z tematem. Probiotyki, czyli bakterie, wspomagają organizm w jego pracy – poprawiają ogólną kondycję zdrowotną, odporność, trawienie, wchłanianie składników odżywczych, a nawet nastrój! Mogą nawet regulować stany zapalne organizmu i zmniejszać przepuszczalność jelit. Probiotyki są bardzo istotne w przypadkach antybiotykoterapii bądź też chorób jelit (jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, Leśniowski-Crohn czy nawet jelito drażliwe). Bardzo często probiotyki powinny być podawane również u dzieci – to ich najczęściej dotykają różne choroby, przez co przebywają antybiotykoterapię lub mama w trakcie ciąży nie zapewnia im odpowiedniego środowiska rozwoju. Dobór odpowiednich probiotyków dla dziecka to bardzo ważna sprawa. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, jednakże nie wszystkie są godne polecenia. Wiele z nich nie działa tak jak powinno, a czasem nawet zawiera bakterie patogenne!

Po pierwsze, należy wybrać produkt najlepszy jakościowo – polecany przez specjalistów i dobrze przebadany. Po drugie, należy wybrać odpowiednie bakterie, których potrzebuje dziecko (może to być wybór na podstawie wywiadu środowiskowego bądź badania – badanie kału lub inne). Po trzecie, probiotyk musi być podawany w odpowiedniej dawce oraz formie, by zmaksymalizować jego działanie. Wydaje się to trudne – zapraszam zatem do dalszej części artykułu, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Continue reading

Artykuły

Kiedy warto sięgnąć po probiotyk ginekologiczny?

Mikroflora bakteryjna pochwy chroni przed rozwojem infekcji. Składa się z bakterii tlenowych i beztlenowych, a w 1g prawidłowej wydzieliny pochwy znajduje się aż 10^8-10^9 komórek bakterii. Skład mikroflory może się zmieniać, co rodzi ryzyko rozwoju infekcji lub wystąpienia sytuacji, w której niepożądane mikroorganizmy współistniejąc z prawidłową florą będą działały patogennie. Flora pochwy kobiety zmienia się wraz z wiekiem. W okresie płodowym jest jałowa. Po pierwszych 3 tygodniach życia poza łonem flora jest zbliżona do obrazu flory kobiety w wieku rozrodczym. W okresie rozrodczym flora bakteryjna składa się głównie z bakterii kwasu mlekowego. Z kolei w okresie pomenopauzalnym ilość bakterii kwasu mlekowego spada i zaczyna pojawiać się coraz więcej bakterii E.coli. Co ważne, u ponad 20% kobiet stwierdza się obecność drożdżaków Candida.

Na skład mikroflory pochwy ma nie tylko wpływ wiek kobiety, ale i ogólny stan zdrowotny i odpornościowy kobiety, stan hormonalny, faza cyklu miesiączkowego, choroby ustrojowe (np. cukrzyca), aktywność seksualna, zmiana partnerów seksualnych, higiena osobista i higiena życia seksualnego, zażywane leki i suplementy (głównie antybiotyki i antykoncepcja hormonalna), a nawet ubiór. Czynników jest mnóstwo, ale powyższe są najbardziej powszechne.

Continue reading

Artykuły

Mała czarna czyli wszystko co musisz wiedzieć o kawie

Artykuły o kawie pojawiają się jak grzyby po deszczu. W jednym czytamy, że napój wydłuża życie, w drugim przedstawia się same negatywy i odradza konsumpcji. Gdzie leży prawda? Jaki wpływ na nasze zdrowie ma filiżanka małej czarnej? Odłóżmy na bok wszystkie opinie i zobaczmy, co na ten temat mówią badania, a przede wszystkim przyjrzyjmy się jej właściwościom.

KALORYCZNOŚĆ   KAWY

Continue reading